Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV på helgetest

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

EQE SUV er med 4,868 meters lengde og akselavstand på 3,03 meter en stor SUV, og demobilen til Agder Bil var utstyrt med bakhjulsstyring, noe som er ekstrautstyr, og som gjør at den store bilen oppleves meget smidig til tross for størrelsen.

Mye utstyr er standard
Hos Mercedes-Benz kan man utstyre bilen med mye forskjellig, men EQE SUV har også veldig mye standardutstyr til startprisen på kr 895 624.
Hengerfeste med ESP stabiliseringsfunksjon er standardutstyr, og du kan trekke med deg inntil 1 800kg. Hengerfeste er meget sjelden å se som standardutstyr på en bil. Bakre sideruter og bakruta har mørktonet glass, du har LED High Performance hovedlys og adaptiv fjernlysassistent, elektrisk justerbare forseter og førersetet har minnefunksjon.
Varme i ratt og varme i spylerdyser. 360 ryggekamera. Adaptiv cruisekontroll. Keyless-go pakke og mye mye mer.

Opplevelsen av bilen
EQE SUV’en Agder Bil har som demobil har en del ekstrautstyr, blant annet AMG eksteriør og interiør, som det kan være kjekt å være klar over i forhold til bildene av bilen.
Bakhjulsstyringen er i en pakke som også inkluderer Aircmatic luftfjæring.
Setene er meget behagelige å sitte i, og selv om vi ikke kjørte så mye over 350 kilometer med bilen, så kjente vi at den vil være svært komfortabel på en langtur.
Demobilen var utstyrt med assistenter som hjelper deg å holde rett hastighet, det vil si at dersom du kjører med cruisekontroll i 60 km/t, og kommer til en 80 km/t-sone, så vil bilen ordne den nye hastigheten for cruisekontrollen.
Den kunne også bremse ned for «ubehagelige» svinger, kryss og rundkjøringer. Dersom du kjørte på en «hovedvei» og brukte blinklys, så skjønte bilen hvilket kryss du skulle bremse ned til.
Navigasjonen er også meget avansert med tanke på visning av ladestasjoner, der man ser hastighets-symbol, hvor mange ladere stedet har, og hvor mange som er ledige. Navigerer du til en lader vil bilen starte forvarming av batteriet før lading dersom dette er nødvendig i forhold til utetemperaturen.
Demobilen hadde også mulighet for å endre instrumentdisplayet til mange ulike utseender, og terrenginstrumentene var veldig stilige, men vi testet ikke bilen i terreng.

Motoriseringer og akselerasjon
Akselerasjonen fra 0-100 km/t går unna på 6,6 sekunder, noe som kjennes kvikt nok i en stor SUV. Man kan få EQE SUV med sterkere motor enn den man finner i 350 som er på 292hk.
EQE 500 4MATIC SUV har 408hk og kan reise fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder, her har man også noe mer netto batterikapasitet, på 90,56 kWt.
Den sterkeste av EQE SUV’ene er EQE 53 4MATIC AMG SUV med 625hk og 0-100 km/t på 3,7 sekunder – det er raskt!! Det finnes også en Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC SUV som ligger mellom EQE 500 og EQE 53.

Tester av rekkevidde
Med 22’’ felger og dekk og 176kg med ekstrautstyr så hadde demobilen fra Agder Bil en WLTP-rekkevidde på 491km, men vi er noe usikre på om det er 22’’ felger/dekk med i beregningen da.
Vi hadde deilige 20-23 grader og sol under landeveistesten vår, og her landet beregnet rekkevidde på 525km som er en del over demobilen sin WLTP-test.
På 50-50 testen som består av 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t var det også deilige temperaturer på 18-19 grader, og tørre veier. Her landet beregnet rekkevidde på 473km. Ikke veldig langt unna WLTP-test-tallet for denne bilen.
Mercedes-Benz EQE SUV lader raskt med ladehastighet på inntil 170kW, og har du en lader som kan levere dette skal man kunne lade fra 10% til 80% på 32 minutter.
Vi har tilgang på en 150kW lader, og her tok det 36 minutter å lade fra 10% til 80%. Batteriet i EQE SUV er på 89 kWt netto, det vil si at du kan bruke 89 kWt.

Praktisk
I bagasjerommet kan du ha med deg inntil 520 liter med bagasje, og på taket kan du ha inntil 100kg med last. Vi nevner også her at hengervekten er på inntil 1 800kg, og med 40/20/40 delt baksete så blir EQE SUV en veldig praktisk bil.

Agder Bil

Hos Agder Bil kan du prøve EQE 350 4MATIC SUV, det kan anbefales. De kan også hjelpe deg med å velge ut det ekstrautstyret du har mest nytte av i forhold til ditt bruksmønster og dine behov.