Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Vi har kjørt mange elbiler, og har hatt flere bakhjulstrekkere som har konkurrert med firehjulstrekkere uten at forskjellen har vært nevneverdig med tanke på rekkevidden. Her var forskjellen merkbar. Det må nevnes at firehjulstrekkeren hadde 20’’ felger og dekk, og at den hadde alt av utstyr. Bakhjulstrekkeren hadde 18’’ felger/dekk og hadde ikke soltak eller kamera-sidespeil.
Første langtur
Da vi hentet IONIQ 6 AWD i Oslo, så hadde vi ikke kjørt på langtur på motorvei før med denne bilen, og det slo meg hvor utrolig godt og behagelig bilen lå på veien. Motorveikjøring er som regel noe vi ikke forbinder med følelser, så allerede her ble vi overrasket.
Plassen for bena er god enten man sitter foran eller bak, og det er ikke noe problem å finne plass til høyrefoten nå man kjører med cruisekontroll.
Med godt head-up display, godt ratt, gode seter og god lyd i anlegget blir lange turer meget hyggelige i Hyundai IONIQ 6.
En IONIQ 6 med AWD har en ekstra motor, som sørger for AWD og som leverer 325hk. Bakhjulstrekkeren har 228hk.
Nytt utstyrsnivå
Begge IONIQ 6 vi tok med på test var i utstyrsnivå premium, men nå har det også dukket opp et nytt utstyrsnivå som heter Advanced, for deg som ikke føler at BOSE premium lydanlegg, elektrisk justerbare seter, head-up dispaly, ventilerte seter foran i skinn, 360 kamera, blindsonekamera og en del mer utstyr er så sentralt å ha med.
Det man får om man velger utstyrtsnivå Advanced er det meste annet av utstyr som ikke er nevnt over her, listen er for lang til å ta med alt, og så får man en ganske sensasjonell pris fra kr 476 900.
Som du vil se ut fra våre tester er rekkevidden med bakhjulstrekk ganske formidabel, men du kan også få dette utstyrsnivået til AWD, med pris fra kr 516 900.
Premium utstyrsnivå og RWD starter på kr 522 369 og med AWD starter prisen på kr 565 125. Testbilen fra Hyundai Norge hadde AWD, 20’’ felger/dekk og Vision Pack Plus med soltak og digitale sidespeil, da starter prisen på kr 595 125.
Test av rekkevidde
På vår landeveistest, som er på 205km, starter og stopper på samme punkt i Grimstad for å unngå at man stanser høyere eller lavere enn startpunktet, går via Froland, Evje, Mosby og Sørlandsparken. Maksimal hastighet er 80 km/t. Og alle elbiler vi drar med på landeveistest kjører eksakt samme runde, det eneste som skiller er vær og føreforhold.
Vi hadde sol og 17-20 grader på turen, og veiene var tørre. Med andre ord ganske gode forhold for en elbil, selv om de trives enda bedre med temperaturer rundt 25 grader.
Bakhjulstrekkeren brukte bare 31% av batteriet på turen, noe som gir en beregnet rekkevidde på heftige 661km, noe som er langt over WLTP-testen som viser 614km.
Firehjulstrekkeren med alt utstyr brukte 40% av batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde på 512km. Dette demonstrerer tydelig hvor mye ytre påvirkning som dekkvalg og vekt påvirker rekkevidden for meget effektive elbiler.
Vi har også en test vi kaller for 50/50-test, der vi kjører landevei fra Grimstad til IKEA, og motorvei med 100 km/t fartsgrense tilbake. Det gir en mye høyere motorveiandel enn det som er med i WLTP-testen. Her hadde vi også tørre veier og 19-20 grader.
Bakhjulstrekkeren fikk en beregnet rekkevidde på 617km, noe som er over WLTP-testen, på vår tøffe 50/50-test, det er eksepsjonelt bra!
Firehjulstrekkeren fikk en beregnet rekkevidde på 507km, noe som er veldig tett på landeveistesten.
Motorvei
Når vi kjører mellom Grimstad og Oslo er det nå mye 110 km/t hastighet, så det er den tøffeste testen man kan ta med en elbil på. Her hadde vi ikke med bakhjulstrekkeren, og dermed er det kun resultater for firehjulstrekkeren på motorvei.
Vi hadde en tur fra Oslo til Grimstad der temperaturen lå mellom 17 og 18 grader, og veiene var tørre. Her landet beregnet rekkevidde mellom 384km og 500km. Vi har ulike målepunkter og det laveste resultatet er for en strekning med bare 100-110 km/t. Det høyeste resultatet er for de siste 100km fra Bamble til Grimstad, der det er en god del 80 km/t fartsgrense.
På returen til Oslo var temperaturen på 13-15 grader, nok til å redusere motorveirekkevidden til 350-462km.
Uansett er dette gode rekkeviddetall for motorvei, og bakhjulstrekkeren hadde nok fått enda bedre motorveiresultater. Vi får komme tilbake til en test av det.
Lading
Ladehastigheten er veldig god for Hyundai IONIQ 6, og bruker man en lader som kan levere inntil 250kW vil man kunne lade fra 10% til 80% på om lag 18 minutter. Vi testet på en 150kW lader, og her brukte vi 25 minutter på å lade fra 10% til 80%.
Med lang rekkevidde, god komfort og rask lading ligger alt til rette for mange gode langturer med Hyundai IONIQ 6.
World Car Awards – 2023
World Car of the year har gitt Hyundai IONIQ 6 hele 3 priser, “World Car of the year”, “World Electric Vehicle” og “World Car Design of the year”.
Tar du turen innom Mobile Arendal på Stoa kan du få god hjelp med å velge den versjonen av Hyundai IONIQ 6 som passer best til de bilbehov du har.