Vi har sett nærmere på Kia EV9

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Kia Bil Norge har ikke noen dato enda på når de har pris, slik at man kan få bestilt seg en EV9, men svinger man innom Bertel O. Steen i Arendal kan de nok notere seg at du er interessert i å få beskjed så snart den kan bestilles.

6 eller 7 seter
Kia EV9 er en stor SUV, akkurat over 5 meter lang, men jeg tror nok man går innafor 5-meters regelen på ferga til Danmark likevel.
Velger man innstegsmodellen med tanke på utstyr, Baseline, så kan man bestille den med 7-seter løsningen.
Går man opp til utstyrsnivå GT-Line får man tilgang på to ulike 6-seter løsninger i tillegg til 7-seter løsningen.
Den ene 6-seter løsningen har seter som kan snurre, som på engelsk blir swivel seats, da kan de to setene på rad 2 snus, slik at de 4 som sitter bak ser på hverandre, og man kan snu setene på rad 2 slik at de vender mot bakdøren, og man får en mer behagelig tilgang til setet.
Den siste 6-seter løsningen har jeg ikke sett enda, men det er elektrisk justerbare seter på rad 2 som også har fotskammel, slik setene foran har i GT-Line. Relax seter kalles disse, og gjør det ekstra behagelig å ta en hvil mens man lader.
Uansett hvilken løsning man velger for baksetene, så har yttersetene på rad 2 både varme og ventilasjon, også i Baseline utstyrsnivå.

Gode elbil-egenskaper
Batteriet i Kia EV9 har 800V teknologi og er på 99,8 kWt, og kan gi en rekkevidde på inntil 541km om man velger den som RWD i følge Kia sine beregninger i forhold til WLTP-testen. Man kan også velge Kia EV9 som AWD, og med en ekstra motor og mer krefter har Kia beregnet en rekkevidde på 497km.
De endelige WLTP-test tallene får vi når Kia har fått et eksternt selskap til å gjennomføre WLTP-testingen på Kia EV9.
Det at Kia har 800V teknologi på sine batterier i EV9 betyr at man kan lade raskt på ladere som kan levere inntil 300kW ladehastighet. Lading fra 10% til 80% kan gå unna på 25 minutter på en slik lader.
Bakhjulstrekkeren yter 204hk og firehjulstrekkeren leverer 384hk, og en litt stor forskjell på RWD og AWD er tilgjengelig hengervekt. AWD kan trekke med seg hele 2 500kg på hengerfestet, og RWD kan trekke med seg 950kg.

God plass
Det er ikke alle 7-setere der jeg opplever plassen helt bakerst som god, men i Kia EV9 gjør jeg det, og jeg tar like mye plass når jeg sitter som en som er 190cm lang.
Med 7 seter i bruk har man 312-333 liter til disposisjon baki bagasjerommet. Det er opp til baksetenes topp, og varierer fordi man kan justere på ryggens vinkel der bakerst. Bredden er ganske formidabel bakerst, med hele 132cm, det er mye! Det er også et rom under gulvet der Kia har laget en egen plass til bagasjeromsskjuleren, veldig kjekt.
Setene på rad 2 har svært mye plass til å flyttes framover uten at de som sitter på rad 2 får dårlig benplass, det betyr også at man med 4 eller 5 seter i bruk kan få et meget stort bagasjerom på hele 828 liter opp til toppen av bakseteryggen, og enda mer om man laster høyere.
Legger man ned alle setene bak, og plasserer forsetene slik at man har masse plass i framsetene, så er det hele 217cm inn til forseteryggen. Det betyr for en del som har sansen for å sove i bil, at mulighetene er særdeles gode for dette i Kia EV9.

Framtidsrettet
Enkelte dager har land i Europa med mange vindmøller overproduksjon av strøm, mens når det ikke blåser så mye er det mangel på strøm.
Kia EV9 har ikke bare V2L, som betyr at elektriske apparater kan hente strøm fra bilen, men den har også V2H/V2B og V2G. Ja, det ble mange forkortelser på en gang, men V2H betyr Vehicle to Home, og V2B betyr Vehicle to Building (med potensielt flere hjem). En Kia EV9 kan gi strøm til et hus i 3-5 dager, ved for eksempel snøkaos som får trær til å ramle over strømkabler.
V2G betyr Vehicle to Grid, og her tenker man at mange elbiler sammen kan ta imot ekstra strøm når produksjonen er høy, og gi tilbake strøm til strømnettet når produksjonen er lav. Rett en form for balansering av strømnettet ved hjelp av elbiler.
Tjener man på å sende strøm tilbake i strømnettet? Ja, det gjør man, så her er det en potensiell forretningsidé for bedrifter med mange ansatte som «står parkert» store deler av arbeidsdagen, som nok vil dekke inn investeringen i smarte ladere på arbeidsplassen.
Alt dette er altså Kia EV9 klar for, så det er liten tvil om at det er en framtidsrettet elbil. Vi gleder oss veldig til å få prøvekjøre den når det blir mulig!