Andre BMW i4 M50 til Reidar´s Trafikkskole

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Det er flere kjørelærere hos Reidar’s trafikkskole, og de fleste bruker BMW og Mini i arbeidet. En av de som fikk elbil aller først var Stian Tveit, som hadde testet ut BMW i3 i tjenesten, og hadde funnet ut at han trengte noe med mer rekkevidde vinterstid.

Arbeidsdag uten lading
Du har hatt BMW i4 M50 en stund Stian, hva var det som var viktig for deg med tanke på valget av elbil som kjøreskolebil?

– En kjøreskolebil skal man sitte i hele dagen, det blir på en måte kontoret vårt, og da er det sentralt med gode seter og lavt støynivå, og her leverer BMW i4 meget godt, forteller Stian.

– Jeg ville også helst vente litt til jeg kunne få en elbil som jeg kunne kjøre med hele arbeidsdagen, også med tilhenger, uten at jeg trengte å bruke arbeidstid på å lade, også vinterstid, og det fikk jeg med BMW i4 M50, forteller Stian.

Med elbil kan Stian lade bilen mens han sover, så er den ladet og klar til ny arbeidsdag neste morgen, og det blir jo ikke enklere enn det.

Når jeg ser på nettsider og sosiale medier fra Reidar’s Trafikkskole, så er det mye BMW og Mini, er det noen spesiell grunn til dette?

– Vi er veldig fornøyde med servicen vi får hos Bavaria Sør, som har service på BMW og Mini, så da ser vi ingen grunn til å bytte. Når man kjører så mye som vi gjør blir servicebiten sentral, i tillegg til bilenes egenskaper, når man skal velge leverandør av bil, forklarer Stian.

Økonomiske hensyn
Handlet valg av elbil noe om økonomi?

– Det er klart at det meste for en bedrift handler om økonomi, og for oss som har hyppige servicer var det en god del å spare på at man slapp oljeskift, og at servicer for elbiler er noe enklere for verkstedet enn det er for bensin og dieselbiler. Vi så jo også at priser på bensin og diesel tok litt av om man kan si det slik, og når avgiftene på bensin og dieselbiler øker mer enn for elbiler får man enda et økonomisk argument for å velge elbil, forklarer Stian.

Lappen for manuelt gir
En elbil har jo automatgir, hvordan er det med tanke på lappen for manuelt gir, det er vel fortsatt en liten overvekt av de som tar lappen for manuelt gir her i østre deler av Agder?

– Jeg jobber mye med de som skal ta utvidet tilhengerlappen, og da er det ikke noe som tilsier at de må ta den med en bil med manuelt gir, så der passer elbilen perfekt. Så har du vel omtrentlig 40% som vil ta lappen for automatgir i vårt område, og de kan jo da også øve med elbil, så for min del har det ikke vært noe problem å bruke elbilen veldig mye. Vi har jo også biler med tradisjonell motor og manuell girkasse som vi kan bruke ved behov, så det har ikke vært noe problem sånn sett med å ha en elbil som hovedbil for min del, forklarer Stian.

Anita henter bil
Vi tok en liten prat med Anita Songe da hun skulle hente sin nye og fine BMW i4 M50, og lurte litt på hvorfor valget falt på akkurat denne bilen?

– Vi har jo regnet en del på det, og når man ser regnestykket så var ikke jeg i tvil om at det måtte bli en elbil. Denne er jo også en kjøreglad BMW, med gode seter og god komfort, og det er også sentralt med tanke på valg av bil i denne jobben, forklarer Anita.

Ser du noen potensielle ulemper med at det er en elbil?

– Dette er jo min første elbil, så jeg har ikke så mange erfaringer enda, men det kan jo være at man kanskje må lade en gang på en dag med lankjøring vinterstid, og da krever det jo bare litt mer planlegging, så man tar feedback og samtalen med eleven mens man lader det lille man trenger for å komme fram til slutten av arbeidsdagen, sier Anita.

Har du kjørt denne bilen før?

– Ja, Stian hos oss har hatt en slik en stund, og har testet her hos Bavaria Sør også. Det er jo en kanongod bil å kjøre, helt uavhengig av at det er en elbil, så det blir stas med nytt kontor fremover, forteller Anita.

Ekstra pedaler
Når man kikker inn i skolebilen til Anita finner man et ekstra sett med pedaler på passasjersiden, og et par ekstra bakspeil i fronruta på passasjersiden. Bortsett fra dette ser den ut som en helt normal BMW i4 M50.

Utenpå bilen finner man noen ekstra speil på sidespeilene, men ellers er det ingen andre ytre modifikasjoner på bilen.

Vi legger også merke til at det er gode laserlys på kjøreskolebilen, så denne blir det bra å dra på mørkekjøring med.

Trenger din kjøreskole ny bil, eller vil du kanskje ha en slik bil privat, da er det bare å svinge innom Bavaria Sør i Arendal, så kan de hjelpe deg med det.