Volkswagen ID.7 – det nye flaggskipet

Sander Blomgren – Agderposten Marked

Volkswagen besøkte noen få forhandlere da de hadde en VW ID.7 på besøk, slik at det skulle være mulig for en del å få sett den, og vi tok turen for å se litt nærmere på både VW ID.7 og den oppgraderte VW ID.3

Nytt flaggskip
Volkswagen sine ID. biler har kommet på løpende bånd siden ID.3 ble lansert. Der modellene ID.4 og ID.5 har bygget på SUV-konseptet, så er VW ID.7 mer en kombikupé ettersom bakruta blir med når man åpner bakluka. Volkswagen velger selv å definere den som en sedan, og den er 4,961 meter lang og har en akselavstand på nesten 3 meter.
På det nye flaggskipet til Volkswagen er det meste nytt. Det er en svært god rekkevidde på inntil 700km, materialer av høy kvalitet innvendig i bilen, samt enda raskere hurtiglading. Rett og slett en forbedring av konseptet elbil som vi kjenner i dag.
ID.7 tar over for det som har vært en ikonisk bil for Volkswagen, nemlig Passaten. En arvtaker til Passaten har det norske markedet lengtet lenge etter. Til tross for at elektrisk SUV har solgt veldig bra, er det fortsatt mange som vil ha en stasjonsvogn. De som vil ha stasjonsvogn fra Volkswagen må vente litt til, men den er ikke langt unna.

Nytt batteri med god rekkevidde og rask lading
Volkswagen introduserer ID.7 med flere batteristørrelser. Bilen som kom fra Tyskland hadde 77kWh batteriet som skal kunne gi en rekkevidde på inntil 615km, men du kan bestille den med et 86 kWh batteri som skal gi en rekkevidde på inntil 700 km i kombinasjon med bakhjulstrekk. Nå er ikke WLTP-testene gjennomført enda, så her kan det komme endringer. Det nye batteriet som Volkswagen leverer ID.7 med er et nytt batteri for ID-familien, med større kapasitet og mulighet for høyere ladehastigheter.
Bilen som ble vist til oss hadde som nevnt 77kWh batteriet med 286 hestekrefter. Med 77kWh batteriet vil du oppnå en ladehastighet på inntil 170kW. Velger du det nye batteriet på 86kWh får du hurtiglade inntil 200kW. Når du skal lade går det raskere enn med de batteriene man kjenner fra før. Volkswagen opplyser at du kan lade fra 10 til 80% på under 30 minutter.
Volkswagen har introdusert flere løsninger som mange som eier elbiler vil sette pris på. Nå har du mulighet til å forvarme batteriet før du kommer til en hurtiglader. I seg selv intet nytt, men nå kan du forvarme den via GPS ved å sette destinasjonen til en lader eller manuelt forvarme batteriet ved å trykke på en knapp. I tillegg får du nå opplyst forventet ladehastighet når du begynner å lade. Når du kommer til laderen har Volkswagen redesignet ladeluken, den åpner nå oppover, i stedet for utover som tidligere, for å gi bedre værbeskyttelse.
VW ID.7 kommer også med «Plug & Charge» fra start, som betyr at du kun behøver å sette ladekabelen i bilen for å starte ladingen når du bruker en lader som har «Plug & Charge» støtte, så ordner bil og lader med betalingen for ladingen.

Helt ny følelse og design
Innvendig i nye ID.7 er det mer som gir en ny opplevelse. Innvendig er materialene, følelsen og plassen helt ny. Følelsen du får i nye ID.7 blir vanskelig å sammenligne med de andre ID. modellene. Gjennom hele bilen finner du mindre hardplast og flere myke og behagelige materialer.
I midtkonsollen finner du mye oppbevaringsplass, både på toppen, men også under midtkonsollen finner du oppbevaringsmuligheter. Over midtkonsollen finner du en ny og større skjerm enn hos andre ID. modeller på 15 tommer. Skjermen er skarp, rask og oversiktlig for en hyggeligere opplevelse innvendig.
Noe som er viktigere i bilen enn skjermen er seter. I nye ID.7 får du noen fantastiske seter. Her får du komfortable seter med god komfort og god støtte til hele kroppen. I tillegg får du muligheten til massasje i setene, og dynamisk klimaregulering i de ventilerte setene.
Over rattet er det en liten skjerm integrert i dashbordet, for et lekkert head-up display viser deg informasjonen du trenger på veien foran bilen.
Et stort glasstak med «smart glass» der man kan velge hvor gjennomsiktig glasstaket skal være er også nytt for Volkswagen. Dette er standardutstyr for VW ID.7.
Bagasjerommet er like viktig på en moderne bil som selve bilen. Da vil du bli positivt overrasket over ID.7 sine 532 liters bagasjerom med en bagasjeluke som åpnes opp med bakruta, slik at du har enkel tilgang til hele bagasjerommet. Under gulvet finner du litt oppbevaring for blant annet ladekabler. Baksetene er delt 40/60, og det er en romslig luke i midtsetets rygg.
Du kan naturligvis få VW ID.7 med IQ.LIGHT LED Matrix lys med dynamisk lysassistent som ekstrautstyr, de som har forsøkt å kjøre på mørke veier med slike lykter vet at det gir et særdeles godt lys, også når biler man møter eller kommer bak blendes ut fra lysbildet.
VW ID.7 leverer en mer eksklusiv følelse, noe vi mistenker tidligere Passat-kunder vil sette pris på.

Kommer i flere utgaver med tiden
Ved salgsstart i august er det sedan-utgaven som kommer for salg. Men senere kommer både en shooting brake og en stasjonsvogns utgave. Alle modellene kan bestilles i vanlig utgave med bakhjulstrekk, men også som GTX-utgave med firehjulstrekk i fremtiden. Det er foreløpig uklart når du kan bestille de ulike utgavene, men du kan ta kontakt med Gromstad Auto for å få beskjed så fort den er klar for bestilling.

Oppgraderte VW ID.3
Det var ikke bare den nye VW ID.7 vi fikk se, men også den nye og oppgraderte VW ID.3. Her er det ikke like mye nytt som med ID.7, men i den nye ID.3 finner du større skjerm som standard, mindre områder med hardplast som nå er erstattet med mykere overflater innvendig og på dørene spesielt. Utvendig er det ikke store forandringer, men støtfangeren foran er redesignet for å være mer aggressiv, samt at panseret har fått flere tydelige linjer.