Vi har testet Toyota bZ4X med ny sofware

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

En stor og deilig endring med softwaren til Toyota bZ4X er at man nå ser batteriprosenten i instrumentpanelet. En annen stor og deilig endring er at man har fått tilgang på noe mer av batteriets kapasitet, som før ble «gjemt bort» som buffer.

Før og nå
Da vi testet bZ4X i vinter var det med kjøremodus Eco og klimanlegg i Eco, men nå skal også klimanlegg være optimalisert, så de testene vi nå har gjort har vært med kjøremodus i normal og klimaanlegg i auto.
Vi hadde 18’’ sommerdekk på bilen vi nå testet, og de gir mindre rullemotstand enn vinterdekkene gjør.
Da vi testet bilen i vinter tømte vi batteriet helt til bilen ikke ville bevege seg mer, for å se litt av bufferen, og for å se hvor lang tid det tok å lade fra helt tomt til 100%. Dette har vi nå gjort igjen, for å se om bufferen er borte, og for å vise en supersentral endring, at ladekurven nå har en mer naturlig utvikling også over 80%.
Nå kan du også lade med full hastighet fra10% til 80% 3,8 ganger per døgn, noe man kan fordele på flere ladeøkter. Det er godt nytt for de som bruker bZ4X som Taxi blant annet.

Som før
Det første jeg la merke til da jeg satte meg inn i bZ4X var batteriprosenten i instrumentpanelet, fordi jeg var så spent på hvor den hadde havnet. Det neste var hvor utrolig komfortable setene er.
Toyota bZ4X er en knallgod bil, med nydelige seter, deilig ratt, lavt støynivå, god lyd i anlegget og gode kjøreegenskaper også når forholdene er glatte og vanskelige der ute.
Jeg er veldig glad for at man fortsatt har massevis av krefter tilgjengelig under høyrefoten, noe som kan gi sånne raringer som meg massevis av kjøreglede når det kombineres med gode kjøreegenskaper.

Våre faste tester
Vi håpte jo litt på forhold som kunne ligne litt på norsk sommer, men i mai er det nok litt mye å håpe på.
Da vi dro på landeveistest måtte vi gjennom 3 regnbyger av det kraftige slaget, som medførte en del våt veibane under testen. Der det ikke var våt vei var det tørt og fint og en temperatur som varierte mellom 12 og 19 grader, noe kjøligere ved kysten og der vi var gjennom regnbyger, og i Evje var det oppi 19 grader en liten stund.
Beregnet rekkevidde landet på 445km, noe som er over 100km mer enn i vinter! Det er også tett på WLTP-testen for denne bilen.
Da vi dro på vår 50/50-test med om lag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t fartsgrense, så var det noe jevnere temperatur mellom 17 og 18 grader, og det var bare 1 regnbyge vi måtte gjennom. Her landet den beregnede rekkevidden på 430km.

Motorvei-tester
Første motorveitest gikk i sommervær og 17-23 graders varme, da landet rekkevidden mellom 333-384km.
Andre motorveitest gikk fra Grimstad mot Gardermoen i pent vær på kvelden, og med noe lavere temperaturer mellom 17 og 13 grader, men det var 17 grader i Lier, så sank temperaturen fra 17 til 13 grader mellom Lier og Kløfta. Beregnet rekkevidde landet her mellom 331 og 400km.
Tredje motorveitest gikk fra Grimstad mot Drammen på morgenkvisten og det var bare mellom 10 og 14 grader, noe som gjorde utslag på rekkevidden som her landet mellom 280 – 312 km.

Buffer-test
Da vi skulle tømme batteriet viste bilen at den kunne kjøre 4km da batteriprosenten viste 0%. Da bilen sa den ikke kunne kjøre lenger kjørte vi den 40 km til. I vinter kom vi ca 44km med høyere hastighet, vinterdekk og kaldere temperatur, noe som tyder på at bufferen er redusert, men den er fortsatt romslig.
Du har en power-indikator som hjelper deg når du kjører «under 0», og du merker også at det blir mer og mer krevende å komme opp i fart etter hvert som du får mindre og mindre krefter tilgjengelig.
Til slutt slår bilen seg av, og da bør man være ved en lader en stund før det skjer.
I vinter ramlet ladehastigheten til 9 kW når vi passerte 80% på batteriet, det gjør den ikke lenger, men man har en naturlig reduksjon i hastigheten man lader med også over 80%.
Vi ladet på 68,48 kWt fra helt tomt til 100%, og det tok 1 time og 6 minutter. Det tar 32-33 minutter å lade fra 10% til 80%.

Effektiv elbil
Selv om Toyota har gjort noen sentrale forbedringer med bZ4X viser våre tester at de har laget en meget effektiv elbil, og elbiler som er veldig effektive kan lettere påvirkes av ytre faktorer som vær, temperatur og dekk.
Veldig effektiv betyr også mer miljøvennlig, så vil du prøve en veldig effektiv Toyota bZ4X kan du dra innom Toyota Arendal som har en du kan prøvekjøre.