Vi har sett nærmere på Volvo EX90

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Volvo Car Norway klarte å få fatt på en førproduksjonsmodell av Volvo EX90 som vi i Norge kunne få se noen dager på Aker Brygge i skur 13. Vi tok naturligvis turen for å få se nærmere på den store elbilen fra Volvo.

Noen fakta
Det er en del data som ikke er eksternt verifisert, som for eksempel WLTP-testing og slikt, men vi kan jo starte med det som er sikkert først, og bilens størrelse vet man helt sikkert.
Volvo EX90 er 5,03 meter lang, og 1,74 meter høy og har i utgangspunktet 20,8 cm bakkeklaring. Ettersom EX90 leveres med luftfjæringer, kan den heves med 4cm og senkes med 2cm i forhold til utgangspunktet.
Volvo EX90 vil du kun få med firehjulstrekk, men du kan velge om du vil ha den som en Twin Ultra med 300kW/408hk/770NM motorisering som drar av gårde fra 0 til 100 km/t på 5,9 sekunder og har en startpris på kroner 979 900.
Du kan også velge Twin Performance Ultra som har 380kW/517hk/910NM motorisering, som drar av gårde fra 0 til 100 km/t på 4,9 sekunder og har en startpris på kr 1 029 900.
Uansett hvilken motorisering man velger så vil man kunne trekke med seg inntil 2 200kg dersom man bestiller bilen med hengerfeste.
Man får et batteri på 111kWt brutto som man kan bruke 107kWt av netto, og ettersom rekkevidden og ladehastigheten foreløpig kun er estimert/beregnet, så kommer vi tilbake til det Volvo selv har estimert.
Man får Volvo EX90 som 7-seter, der de to bakerste setene kan romme voksne personer, men nok er mest komfortable for barn på langtur. Man kan legge ned de to bakerste setene, noe man gjør elektrisk, og da kan man få et bagasjerom på inntil 655 liter.
Setene på rad 2 består av 3 individuelle seter som kan flyttes frem/tilbake og justere ryggvinkel helt uavhengig av de andre to setene.
Dersom man ønsker å bruke alle 7 seter kan bagasjeplassen bli inntil 310 liter. Det er et rom under gulvet på 65 liter som er inkludert i begge bagasjeromsvolum, og her kan man også oppbevare bagasjeromsskjuleren når man bruker alle 7 seter.
Volvo EX90 har også en frunk på 34 liter der du har plass til ladekabler, spylervæske, hjulreparasjonskit, varseltrekant og lignende saker som man egentlig alltid vil ha med i bilen.
Estimater fra Volvo
Foreløpig er ikke WLTP-testing gjennomført, men Volvo har gjort egne beregninger, og estimerer ut fra dette en rekkevidde for EX90 Twin Ultra på 585km og for EX90 Twin Performance Ultra på 580km.
Batteripakken kan lades med hastigheter opp til 250kW selv om det er en batteripakke med 400V system. Volvo har estimert ladetiden under optimale forhold til ca 30 minutter når man lader fra 10% til 80% på en lader som klarer å levere en ladehastighet på 250kW.

Mye utstyr som standard
Bilens piksel-lys som skal være en videreutvikling av de knallgode lysene vi kjenner fra Volvo XC40 og C40 er standardutstyr.
Alle interiørpakker bortsett fra Tailored Wool får man med som standardutstyr, panoramataket i glass er standard, 21’’ felger er standard, 360 kamera med 3D view, blind spot detection, LIDAR, Adaptiv cruisekontroll, V2L som gjør at du kan koble deg på bilens batteri og V2G som gjør at bilen kan balansere strømnettet er standard.
At telefonen kan være nøkkel, stort head-up display på 9×3 tommer, varmepumpe, Bose anlegg med 14 høyttalere og 940W, Luftfjæring, Massasjeseter foran og setevarme i forseter og i yttersetene på rad 2, laminerte ruter, 4 soners klimaanlegg og elektrisk justerbart ratt med varme er også standardutstyr.
Det er nesten så man kan lure på hva som kan komme i tillegg, men det er eventuelt en annen farge på bilen enn Vapor Grey, Tailored Wool interiøret, sotede vinduer bak, oppgradering til Bowers & Wilkins musikkanlegg med 25 høyttalere og 1610W, Integrert barnesete i midtsetet på rad 2, hengerfeste, avansert Pilot Assist pakke med styreassistanse og en parkeringsassistent som parkerer bilen for deg, 22’’ hjul og vinterhjul.

Gjenkjennelig og modernisert
Under visingen av Volvo EX90 traff jeg på noen som har hatt en del XC90, og de mente at Volvokunder ville raskt kjenne seg igjen i den nye EX90. Samtidig var det gode moderniseringer som gjør at dette føles som en helt ny bil.
De likte veldig godt bilens design, setenes komfort, sikkerhetsløsningene som LIDAR gir bilen, og interiørdesignet.
LIDAR fanger opp kjøretøy, fotgjengere, syklister og store dyr lenge før vi selv klarer det, både natt og dag og kan være med på å forhindre kollisjoner. Dersom et sammenstøt er umulig å unngå vil systemet redusere konsekvensene av sammenstøtet maksimalt
Sikkerhet har vært i Volvo sitt DNA fra oppstarten, og Volvo EX90 har de nyeste og beste sikkerhetsfuksjonene som standardutstyr.
Det eneste som var litt ergerlig da vi fikk se og sitte i nye Volvo EX90 var at vi ikke fikk ta den med ut på veien og teste den skikkelig. Det gleder vi oss til at vi får muligheten til etter hvert. Dersom du lurer på noe med nye Volvo EX90 kan du ta turen til Autostrada i Arendal og få svar der.