Uketest med BYD HAN

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

En liten uke med BYD HAN er aldri feil, og vi fikk låne en som sto på piggfrie vinterdekk i dimensjonen 245/45R19. Piggfrie vinterdekk har en del mer rullemotstand enn sommerdekk, noe man må ta med i beregningen når man ser våre tester av rekkevidde.

Lekker utenpå og inni
Du har kanskje lagt merke til at det kjører en BYD HAN som Taxi rundt i Arendal?
Det er en elbil man legger merke til på grunn av lekre linjer, stilig design på lyktene foran og bak, og når man åpner døren er det meget lekre seter også.
Selv bak har man elektrisk justering av setene, med en knapp som ser ut som et sete i baksetedørens armlene.
Både forseter og yttersetene bak har oppvarming og ventilasjon.
De som sitter bak har også en skjerm i midtarmlenet der de kan styre det meste, litt avhengig av hva sjåføren gir passasjerene tilgang til å styre med, for det er tross alt sjåføren som bestemmer.

Lyd
I en elbil vil man helst høre minst mulig fra vei og vind, og heller høre på radio, podcast eller musikk fra bilens anlegg.
BYD HAN er meget godt isolert og støysvak, på et nivå man forventer seg fra det man gjerne definerer som eksklusive biler.
Lyden fra anlegget er også meget god, og man kan logge seg inn i Spotify så man får tilgang på de spillelister og podcaster man har lagret.

Sportslig
Kan en elbil som leverer et høyt nivå av komfort være sportslig?
Det er noen elbiler som får til dette, og det er de som i sportsmodus gir deg tilgang til mye av kreftene som bilen har tilgjengelig. Det gjør BYD HAN, og den oppleves nærmest lett og leken på svingete veier fordi den er så fantastisk sterk.

Tester av rekkevidde
BYD HAN ble med på vår 205km lange landeveistest. Testbilen hadde 19’’ felger/dekk og det var piggfrie vinterdekk. Været smilte og temperaturen lå mellom 11 og 14 grader.
Beregnet rekkevidde landet på solide 539km, så her slo den WLTP.
På vår 50/50-test med om lag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t fartsgrense hadde vi 13-14 grader og tørre veier. Her landet den beregnede rekkevidden på 507km.
På motorvei mellom Grimstad og Oslo i 9 til 10 grader landet den beregnede rekkevidden mellom 373km og 416km. Vi bruker ulike målepunkter der vi vet eksakt strekning, og får derfor en del ulike motorveiresultater på grunn av ulik hastighet og topografi på ulike strekninger.
Med tanke på at disse testene er gjennomført med piggfrie vinterdekk og temperaturer et godt stykke unna sommertemperaturer, så vil man få enda mer rekkevidde med sommerdekk og noe mer varme utendørs. WLTP for blandet kjøring ligger på 521km.

V2L
V2L står for Vehicle 2 Load, noe som kanskje kan virke noe kryptisk, men det betyr at man kan sette et adapter i bilens ladeport, og koble på et eller annet som går på strøm, som da får hente strøm fra bilens 85,4 kWt store hovedbatteri.
Man kan tenke seg en hytte uten strøm, og at man skal pusse opp, da er det deilig med en powerbank på fire hjul som kan gi strøm til alskens elektrisk verktøy. Man kan også se for seg at man plugger inn toastjernet på en rasteplass for å få varm toast til matpausen. Man kan hente ut inntil 3kW på 120V.
Det er egentlig bare fantasien som setter grenser for hva man kan bruke en powerbank som dette til når man er på reise.

Bør oppleves
Den komforten og kjøregleden som BYD HAN leverer bør helt klart oppleves, og tar du turen til RSA Bil i Arendal kan de hjelpe deg enten du vil prøve BYD HAN, eller få hjelp til å bestille en BYD HAN til deg selv.
Bilen vi testet hadde lysebrunt interiør, men den kan også velges med mørkebrunt interiør.