Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Etter godt over 1 200km i EQS SUV føler vi at vi vet hva vi snakker om når vi hevder at dette er en usedvanlig komfortabel elbil, men noe av det aller deiligste med den er det å bare kunne ta en svipp fra Grimstad til Kristiansand når du har godt under 30% på batteriet, og vite at det er rikelig.
Bakseter
Det er sjelden jeg tester bakseter som passasjer, men det måtte jeg nesten prøve med denne bilen, for her er også baksetene eksepsjonelt behagelige, med nydelig nakkepute og elektrisk justering av setets posisjon.
Bakpå forsetene var det også skjermer til hvert yttersete bak, og 2 separate HDMI-innganger slik at man koble på det man måtte ønske til skjermene. Disse skjermene er ekstrautstyr.
Standardutstyr
Det man som regel finner på lista over ekstra utstyr er standard utstyr på en EQS 580 4MATIC SUV, som hyperscreen, bakhjul som svinger inntil 4,5 grader, Burmester anlegg, Digital Light, elektrisk justerbare seter med minnefunksjon, elektrisk justerbare bakseter, stort head-up display, AIRMATIC luftfjæring og mye mer.
Testbilen hadde en del ekstra utstyr, som bakhjul som svinger med inntil 10 grader, remote parking pakke, augmented reality i head-up displayet, AMG eksteriør, Baksetekomfort-pakke og en god del mer.
Navigasjon med elbilfunksjoner
Infotainmentskjermen har en del geniale elbilfunksjoner dersom du benytter deg av bilens navigasjonssystem. Legger du inn reisens mål får du opp hva batteriprosenten antas å være ved ankomst, og presisjonsnivået i antagelsene viste seg å være meget høyt, selv om den kanskje tenderer mot å være noe pessimistisk – altså at man kommer fram med mer enn det bilen estimerer.
Dersom det skulle vise seg at du ikke har nok strøm på batteriet til å komme fram så legger navigasjonen inn et ladestopp i kjøreruten, og forteller deg hvor lenge du må lade på dette ladestoppet for å komme fram til reisemålet med «ønsket batteriprosent».
Du kan alltid se i kartet hvor ladere befinner seg, og hva slags hastighet laderne i området rundt deg leverer, og som om det ikke var nok så viser den også hvor mange ladere som er ledige på de ulike ladestasjonene.
Tester av rekkevidde
De piggfrie vinterdekkene som sto på pressebilen var i dimensjonen 255/50R20, og med såpass brede dekk bør man merke rullemotstanden ekstra godt.
Da vi skulle på landeveistest hadde vi stort sett 11-12 grader og tørre veier. Vi merket på forbruket at bilen veier en del da vi kjørte fra Grimstad til Evje via Froland, men ikke på kjørefølelsen. Det at bakakselen på testbilen svinger hele 10 grader gjør at bilen oppleves smidig. Beregnet rekkevidde for landeveistesten landet på hele 569km, og fra Kristiansand til Grimstad ble bare 9% av batteriet brukt.
Vår 50/50-test, som består av 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t, oppleves som regel som mer krevende for elbiler enn vår landeveistest, men ikke for EQS SUV. Her var det også tørre veier og en temperatur rundt 11-12 grader, og beregnet rekkevidde landet på hele 591km, noe som er 14km over WLTP-rekkevidden for testbilen. Dette skyldes nok mye bilens aerodynamiske form, ikke så mye oppover som på landeveistesten, og varmere bil ved start.
Da vi skulle kjøre motorvei tilbake til Oslo var det bare mellom 5 og 7 grader, og vi hadde ikke lagt bilen inn i app, eller satt på forvarming fra bilen før avreise. Dermed ble strekningen Grimstad-Bamble som normalt sett er den med lavest forbruk, det motsatte for EQS SUV.
Rekkevidden vi fikk på motorveien denne noe kjølige vårdagen landet på mellom 384-428km.
Bare deilig
Vi testet ikke lading på ladere som kan levere mer enn 150kW ladehastighet, og EQS SUV kan ta imot inntil 200kW ladehastighet, dermed har vi ikke testet den optimale ladehastigheten for bilen.
Vi syntes likevel det var litt moro å se 159kW ladehastighet på en 150kW lader, og synes vel ikke at 37 minutter fra 10% til 80% på en 150kW lader er problematisk på noe vis, bortsett fra at vi kanskje skulle ønske oss noe mer tid til å hvile og teste massasjen i forsetet.
Lavt støynivå, et særdeles høyt komfortnivå, mye krefter, mye rekkevidde selv med piggfrie vinterdekk på bilen, og knallgode seter gjør det veldig deilig å kjøre denne bilen, og vi skulle gjerne hatt den lenger og kjørt den lenger.
Agder Bil
Hos Agder Bil kan du prøve EQS SUV, og få hjelp til å velge den EQS SUV som passer deg og dine behov best. Den finnes som EQS 450 4MATIC og EQS 580 4MATIC som vi testet denne gang.
Velger du den som 5-seter får du et bagasjerom på hele 645 liter, hvorav 80 av dem befinner seg under gulvet.