En uke med BMW iX1

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

BMW har sansen for valgfrihet for sine kunder, men når over 85% av nybilsalget er elbil, så er det mest naturlig å teste elbilvarianten iX1. Det er neppe noe sjokk at det er elbilvarianten av X1 som også har den laveste startprisen på kr 519 200, og når du da får 313hk og xDrive med på kjøpet skal du være veldig elbil-motstander for å ikke velge iX1.

Har vokst
BMW X1 har vokst fra forrige utgave av bilen, noe som gjør at det nå er flere som vurderer BMW iX1 som familiebil.
Lengden på nye iX1 er nå 4,5 meter og bredden er 184,5cm.
Innvendig må man kunne si at bilen er kraftig modernisert, med stor åpen lagringsplass under armlenet som er festet i bak-kant, så det nesten ser ut som om det svever der framme hvor knappene befinner seg.
Nyeste skjermløsning fra BMW er også på plass, der man kan tilpasse snarveier og menyer slik man selv måtte ønske.
Induksjonsladingen skjer stående for å utnytte plassen man har optimalt. Girspak er byttet ut med en girvelger, noe som også sparer plass.
Bagasjerommet har plass til 490 liter, og man har plass under gulvet til ladekabler og spylervæske. Taklast kan du også ha. Hengerfestet er helelektrisk, og du kan trekke med deg inntil 1 200kg.

Rekkevidde
I følge WLTP-testen har BMW iX1 en rekkevidde mellom 413 og 438km, og vi har tatt med bilen på våre faste tester, samt på noen motorveitester for å se hva vi kunne få ut av den med sommerdekkene på.
Vi hadde vel ikke sommervær hver dag vi testet bilen, og dagen etter vi leverte den tilbake kom det et kraftig snøfall over Oslo, så vi hadde litt flaks at det ikke kom noe mer snø da vi kjørte bilen ettersom den hadde sommerdekkene på.
Sommerdekkenes dimensjon var 245/40R20, og man kan jo få denne med lavere dimensjoner som gir positive utslag for tester av rekkevidde.
Da vi dro ut på landeveistest hadde vi fint tørt vær og 14-18 grader i lufta, 48% av batteriet ble brukt på de 205 kilometerne med landevei som vi har i vår test, og det tilsvarer en beregnet rekkevidde på 427km, noe som er innenfor WLTP-tallene selv om det ikke var veldig varmt ute.
Vår 50/50-test har om lag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t fartsgrense, med andre ord en del tøffere enn WLTP-testen. Vi hadde 13-14 grader og tørre veier under testen. Her landet beregnet rekkevidde på 394km.
Vi har hele 4 motorveitester, der den beste hadde rekkevidde mellom 312-357km på tørre veier og med temperaturer mellom 14 og 19 grader. Vi har ulike målepunkter vi beregner rekkevidde mellom, og ulike fartsgrenser gir en variasjon i beregnet rekkevidde på motorvei.
Den dårligste motorveitesten var i regnvær og temperatur mellom 4-8 grader, da landet beregnet rekkevidde på 267-294km.
Dersom du ikke har lest noe om elbil før kan det kanskje virke noe overraskende at rekkevidden for en elbil påvirkes av vær og føreforhold, men her får du en kort og noe forenklet forklaring på hvorfor.
Det handler om at elbiler bruker nesten all energi på bevegelse, i motsetning til en bensinbil eller dieselbil der maksimalt 30% av drivstoffet brukes til å drive bilen fremover (resten er svinn).
I fossilbilen har du 70% eller mer av forbruket som ikke påvirkes av vær og føreforhold, det har du ikke i elbilen. Endring av rekkevidde handler om at elbilene er så effektive, da blir de også mer påvirkelige.

Sportslig
BMW iX1 har med sine 313hk et friskt fraspark, spesielt i sportsmodus der responsen fra pedalen under høyrefoten er enda raskere. Fjæringsoppsettet innbyr til trening av smilemuskler på svingete veier, men har du barn bak bør du kanskje teste litt forsiktig hva de tåler av svinger og slikt før du virkelig tester iX1 med barna baki.
Kjører du alene er det bare å finne fram til svingete veier du er glad i, og kose deg på tur med BMW iX1.
Batteripakka gjør at du får et lavt tyngdepunkt, og du merker veldig lite til at det er en SUV du er på veiene med. Her kan du ha det mer moro enn du kanskje skulle tro.

Ladehastighet
Du kan lade BMW iX1 med inntil 200kW ladehastighet, og da skal man kunne lade fra 10% til 80% på 29 minutter under optimale forhold.
Vår erfaring er at det er flest 150kW ladere der ute fortsatt, så vi testet lading fra 10% til 80% på en slik lader, og da tok det 33 minutter, så man taper ikke mer enn 4 minutter på å bruke en 150kW lader med BMW iX1.

Bør oppleves
Plassen i BMW iX1 og kjøreopplevelsen er det aller best å prøve ut selv, så ta turen til Bavaria Sør i Arendal. Her kan du også få hjelp med å finne ut hva slags utstyrsnivå som er optimalt for dine behov.