På tur med Nissan Ariya e-4orce

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Innstegsmodellen av Nissan Ariya har et 63 kWt stort batteri og 214hk, noe som er mye om man sammenligner med biler som har bensin og dieselmotor. Akselerasjonen for innstegsmodellen fra 0 til 100 km/t er på 7,6 sekunder, noe som defineres som raskt for en familiebil.

e-4orce har mer
I en Nissan Ariya e-4orce har du et 87kWt stort batteri, og du har en svært så god fremkommelighet med to elmotorer og AWD. Men du har også hele 302hk (225kW) og i sportsmodus har du en akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,7 sekunder. Det er direkte moro!
Vi hadde ikke tilgang på vanskelige føreforhold da vi testet Ariya e-4orce, men har lest tester fra flere som har testet den på glatta, som alle er svært fornøyde med den gode fremkommeligheten den leverer når veiene blir glatte og vanskelige.
Kan den trekke henger? Javisst, du kan trekke med deg hele 1 500kg når du har en Nissan Ariya e-4orce.

Test av rekkevidde
På en del biler har vi sett at det å ha to motorer kan gi noe lavere rekkevidde, så vi dro spent ut på vår landeveistest og vår 50/50-test med om lag 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t med Nissan Ariya e-4orce.
Testbilen hadde 19’’ felger og piggfrie vinterdekk, noe som gir mer rullemotstand enn 18’’ felger og dekk, og ettersom piggfrie vinterdekk er myke i gummiblandingen gir de mye mer rullemotstand enn sommerdekk.
Vår 205km lange landeveistest går fra Grimstad, via Rykene og Froland til Evje, og via Mosby til Sørlandsparken og tilbake til Grimstad. Været må kunne defineres som fint vårvær. Ute ved kysten var det mot slutten opp til 15 grader, men mesteparten av testen foregikk med 10 til 12 grader. Tørre veier er også et pluss med tanke på lavere rullemotstand enn på våt vei.
Beregnet rekkevidde for landevei landet på godt over 525km med de rådende forhold, og med sommertemperaturer og sommerdekk vil man kunne få en god del mer i rekkevidde på landeveien.
Her synes vi firehjulstrekkeren e-4orce leverer meget bra, og har helt tydelig god kontroll på forbruket selv om den har to elektriske motorer.
Da vi kjørte bilen i vår 50/50-test var det like tørre veier, og temperaturen varierte mellom 13 og 14 grader. På grunn av den store andelen motorvei i denne testen er den veldig mye «tøffere» enn WLTP-testen og landeveistesten.
Beregnet rekkevidde på 50/50-testen landet likevel på solide 489km. Her vil man også kunne få enda mer rekkevidde med sommertemperaturer og sommerdekk.

OTA oppdateringer
OTA er forkortelse for Over The Air, det vil si at man ikke må på verkstedet for at Nissan skal kunne levere nødvendige oppdateringer og oppgraderinger av bilens software.
Dette er noe Nissan Ariya har, og vi fikk faktisk en oppdatering den ettermiddagen vi hadde bilen til test. En enorm fordel med OTA er at selskaper som lager apper til biler ofte krever OTA oppdateringer for å levere app til bilen. Det betyr igjen at de ikke er noen begrensninger på de oppdateringer og oppgraderinger elbilen kan få i framtiden.

ADVANCE og EVOLVE
Nissan Ariya får du med 2 størrelser på batteripakken, og du kan på den store batteripakken velge om du vil ha den med 2WD eller AWD som heter e-4orce.
Du kan også velge om du vil ha utstyrsnivå ADVANCE eller topputstyrt EVOLVE.
Testbilen vi fikk låne fra Gromstad Motor Stoa var en e-4orce Evolve, som også hadde lagt til 22kW ombordlader og skinnseter i nappa skinn.
Startprisen for en Nissan Ariya med 87kWt batteripakke, e-4orce AWD og med Advance utstyrsnivå er kr 566 000

Komfortopplevelsen
Selv om Nissan Ariya har et svært lekkert utvendig design, så er det komforten bilen du leverer du husker aller best.
Setene i testbilen var topputgaven med deilig nappa skinn, og i disse setene har du ikke bare mulighet for oppvarming, men også ventilasjon, noe som er svært deilig på de ekstra varme sommerdagene.
God lyd fra bilens Bose anlegg, godt head-up display som gjør at du kan ha øynene mer på veien enn på bilens skjermer, bakspeil der du kan velge mellom vanlig og kamerabakspeil.
Du merker det lave støynivået, de behagelige fjæringene som gir god kjørekomfort også der veien ikke er så flat som man skulle ønske.
Dette kan du oppleve selv også, dersom du tar turen til Gromstad Motor Stoa, og prøver en tur med Nissan Ariya e-4orce Evolve.