Nye Mercedes-Benz GLC – testet grundig

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Nye Mercedes-Benz GLC har vokst, og har blitt 60mm lenger enn før, noe som gir seg utslag i et større bagasjerom, som nå rommer 620 liter. Bilene vi testet hadde AIRMATIC luftfjæring og bakakselstyring, noe som tilfører enda mer komfort og smidighet.
Dieselutgaven ville vi teste fra Grimstad til Vinstra, og tilbake til Grimstad, en distanse på 1 086km, i all hovedsak på motorvei med høy hastighet. På vinterveier og vintertemperaturer. Kunne det være mulig uten å tanke underveis?

Grimstad – Vinstra – Grimstad
Det er en ting å levere gode tall for rekkevidde på papiret, men vi ville teste om man under relativt dårlige forhold kunne klare å kjøre over 1 086km uten å tanke underveis. Vi kjørte ikke i eco-modus eller saktere enn fartsgrensen.
Det man merker veldig godt når man kjører over 1 000km på kort tid er det usedvanlig høye komfortnivået GLC leverer, og det var direkte moro med parkering og bykjøring med bakakselstyring. Svært lavt støynivå, og et deilig anlegg fra Burmester leverte alt av lyd på mesterlig vis.
Du kan snakke til bilen på norsk, ved å si «Hei Mercedes» så kan du be bilen om å endre temperatur i klimaanlegget eller å endre fargen i ambientebelysningen, med andre ord reduseres behovet for å finne fram i skjermer og å trykke på dem.
Vi kom fram til Vinstra med litt over halv tank, et snittforbruk på 0,56 liter på mila, og en snitthastighet på 92 km/t, og satset på at vi ikke ville få vanskeligere forhold på returen.

Det var noe våtere veibane sør for Tønsberg på returen, men vi kom fram til Grimstad med et snittforbruk på 0,53 liter på mila på returen, en snitthastighet på 93 km/t og en estimert gjenstående rekkevidde på 117km.

Etter 1 086km med motorvei klarte vi å fylle på 59,32 liter med diesel på tanken, som naturligvis var helt full da vi dro fra Circle K i Grimstad i starten av denne turen. Det gir et snittforbruk på litt under 0,55 liter på mila på hele turen.

Gode egenskaper
I tillegg til de gode setene og bilens lave støynivå og gode komfort, som bare er en fryd på langtur, så har GLC mange gode egenskaper tilgjengelig dersom man velger å ta det med.
Dieselen er en mildhybrid, noe som gir en EQ-boost med 23hk ekstra og 200NM ekstra, og som også bidrar til å redusere bilens forbruk, spesielt i bykjøring.
Et annet eksempel er det eksepsjonelt gode head-up displayet som virkelig gir deg nok informasjon til at du ikke trenger å se noe særlig ned på bilens innvendige skjermer.
Noe man merker når det blir mørkt ute er muligheten for å ha DIGITAL LIGHT System som gir et helt fenomenalt godt lys uten at andre på veien blendes. Med over 2,6 millioner piksler er det nesten vanskelig å se at det blendes ned for andre på veien, for det blir så store områder som kan få full belysning når nedblendingen er så presis og detaljert.
Sentral skilting vil ved behov projiseres i veibanen foran bilen, for eksempel om bilen merker at du bør gjøres oppmerksom på en fotgjenger som ser ut til å være på vei over et fotgjengerfelt der du skal kjøre.

Ladbar hybrid
Da vi skulle teste den ladbare hybriden GLC 300 de 4MATIC var det veldig skiftende vær, og da batteriet var ladet opp til 100% kom det sludd og temperaturen varierte mellom 0,5 og 2 grader.
Våt veibane og kald temperatur er aldri optimalt når man skal teste elektrisk rekkevidde på en ladbar hybrid, men vi kom likevel hele 97km elektrisk under de vanskelige forholdene. I varmere vær og på tørr veibane kunne vi kanskje kommet lenger enn de 130km som er den estimerte elektriske rekkevidden.
Med nytømt batteri fikk vi et forbruk på motorveien i 100 km/t fra IKEA til Grimstad på 0,59 liter på mila, det tyder på at selv om den ladbare hybriden har en 31,2 kWt batteripakke, så vil den klare å levere lavt forbruk også på langtur.
I vanlig hverdagskjøring vil en ladbar hybrid med så mye elektrisk rekkevidde i praksis fungere som en elbil.

Se GLC hos Agder Bil
Den ladbare hybriden har Engineeringpakken, som inkluderer luftfjæring og bakakselstyring, som standardutstyr, mens det er tilleggsutstyr til diesel/bensin motorene.
Startprisen for GLC 220 d 4MATIC er kr 880 000, så vil sluttprisen avhenge litt av hvor mye du velger av det tilgjengelige ekstrautstyret.
GLC kan du nå også bestille som en lekker Coupé.
Tar du turen til Agder Bil kan du se den nye GLC, og få hjelp til å velge det ekstrautstyret som gir deg mest nytteverdi.