Ford F-150 Lightning kommer til Norge!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Det var stor ståhei i det flotte vårværet på Grefsenkollen 20/4, da Ford Motor Norge arrangerte internasjonal pressekonferanse med «live sending» på nett til hele verden, for å fortelle om den store nyheten, at Ford F-150 Lightning kommer til Norge og Europa.

Stor elbil
Ford F-150 Lightning er hele 5,911 meter lang, og bredden med sidespeil er på 2,438 meter. Høyden er på 1,989 meter og her har du 21,3 cm bakkeklaring.
Den store elbilpickupen er utstyrt med et 98 kWt stort batteri, og det er netto, altså den delen av batteriets kapasitet du faktisk får bruke. Når det gjelder rekkevidde er F-150 Lightning bare testet etter den amerikanske EPA-testen, et tall man normalt sett ofte kan gange med 1,22 for å få tallet som er nært det som blir resultatet i den europeiske WLTP-testen.
EPA-test gir 386km rekkevidde, noe som kan bety omkring 470km i en WLTP-test, men dette vil nok bli kjent så snart F-150 Lightning har tatt sin WLTP-test. Lading fra 15% til 80% skal ta 39 minutter på en 150kW lader.
Ford F-150 Lightning leverer rekord for elbil i Norge med tanke på hvor mye man kan trekke med seg på hengerfestet. Hele 3 492kg kan F-150 Lightning trekke om du som kjører den har førerkort for utvidet tilhenger (BE-lappen).

Familiebil
Pickup i Norge ser du så godt som aldri med 5 seter, fordi da klinker staten til med flere hundre tusen kroner i avgifter, men Ford F-150 Lightning har 5 seter og masse plass i kupéen. Det er sjelden man ser et så bredt midtsete i et baksete som man finner i denne familiebilen.
Du kan legge ned automatgirspaken, og vippe fram øvre del av armlenet mellom forsetene til et stort og romslig arbeidsbord for en bærbar datamaskin, så her har Ford tenkt på de som bruker denne elbilen som arbeidsplass.
I tillegg til et plan med bredde mellom hjulbuene (smaleste punkt) på 1,285 meter, innvendig lengde på 1,704 meter og innvendig høyde på 54,4cm – som totalt gir 1 495 liter med plass, så har man en gedigen frunk foran i bilen med plass til 400 liter! Det er like stort som et bagasjerom i en mellomstor bil.
Ford F-150 Lightning har 452hk og 1050NM, og ferden fra 0 til 100 km/t kan gå unna på under 5 sekunder. Vi har prøvekjørt bilen, og opplevelsen er ganske absurd i en akselerasjon. Det som likevel sitter igjen mest er den enormt gode komforten bilen leverer.

Førerkort og nyttelast
Ford F-150 Lightning kan registreres som liten lastebil – C1, men da må man ha C1-lappen for å kjøre bilen. Har man det kan man ha en tillatt totalvekt på 3 742kg i Europa og Norge.
På B eller BE-lappen er grensen på 3 500kg i Europa og Norge, noe som betyr at man får 242kg mer nyttelast i Ford F-150 Lightning dersom man har mulighet til å ha den som C1/liten lastebil. Du slipper da unna ferdsskriver og hastighetsbegrensing, bare så det er nevnt.
De fleste har nok ikke C1-lappen, og med en egenvekt på 2 862kg vil man ha 638kg tilgjengelig til folk og bagasje med B/BE-lappen. Plusser du på 242kg får du 880kg til folk og bagasje dersom bilen er C1-registrert.
Begrepet nyttelast er vekta du har til folk og bagasje minus 75kg til sjåføren, men i dagens samfunn er det ikke så mange sjåfører som veier 75kg, og det er faktisk vekt som er i bilen som teller, derfor har vi ikke brukt begrepet nyttelast.
Dersom du bare har vanlig B-lapp, så kan du ikke regne med å trekke mer enn max 750kg på hengerfestet, derfor vil nok en del ta BE-lappen før de får sin F-150 Lightning, om de ikke har den fra før.

Introduksjonsmodell
Tro det eller ei, men batteripakka på 98 kWt netto er «den lille» batteripakka, og det handler nok mye om vekt og nyttelast at det er denne som er med i introduksjonsmodellen.
Utstyrsnivået heter Lariat, og er det nest høyeste utstyrsnivået Ford F-150 Lightning leveres med.
Introduksjonsmodellen har også en farge, den mørke blåfargen du ser på bildene fra Grefsenkollen.
Prisen er ikke spikret 100% enda, fordi man ikke kunne regne på hva konverteringen til Europeisk ladesystem ville koste før nyheten om at bilen kom til Norge og Europa var sluppet, så nå skal Ford Europa endelig få regne på hva fabrikken i Köln trenger til delene de må ha til konverteringen.
Ford har estimert en pris, men tar ingen bestillinger før prisen er klarlagt, men man kan søke om å få bli en av de som får kjøpe en Ford F-150 Lightning når prisen er klarlagt. Estimert pris 20/4-23 var kr 1 183 000.

Før jul
De første i Norge som får sin Ford F-150 Lightning vil få den før jul, og alle som jobber hos Arendal Auto gleder seg masse til å svare på de spørsmål du måtte ha om denne store elbil-pickupen som fungerer like godt som arbeidsbil, og som fem seters familiebil.