Vi har tatt med den nye Citroën ë-C4 X på test

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

De som kjenner Citroën ë-C4 vil legge merke til at når man legger til bokstaven X, så blir det en endring på bilens bakende. Her får vi mer en sedan-lignende form samtidig som man har noe Coupé-form over helheten.
Den nye utformingen av C4 X gjør at man får noe mer bakseteplass og mye plass i bagasjerommet, hele 510 liters bagasjeromsplass. Dermed er det ikke bare det ytre designet som gjør at ë-C4 X skiller seg ut, men også plassen den tilbyr innvendig.

Pris
Citroën ë-C4 starter prismessig på kr 329 900, og ettersom Citroën ë-c4 X er en større bil starter den på kr 354 900. Demobilen vi fikk låne hadde utstyrsnivå Shine, og da koster ë-C4 X kr 374 900. Dette er en meget hyggelig pris, langt unna alt av momsgrenser, men inkludert den nye vektavgiften som gjelder for alle nye biler.

Rekkevidde
WLTP-testen gjennomføres som du kanskje vet på rulle i pluss 23 grader, men da vi testet ë-C4 en varm dag høsten 2022 fikk vi en beregnet rekkevidde på hele 380km. Dermed er det ikke usannsynlig at ë-C4 X klarer sine 360km WLTP på landeveien når det er varmt i været og sommerdekkene er på. Det skal vi naturligvis teste når det blir mulig.
Nye piggfrie vinterdekk er ekstra myke, for å gi godt grep på snø og is, men det gir også mer rullemotstand. Når vi i tillegg var ute på test en regnværsdag rett etter påske, så blir det enda mer rullemotstand fra vannet i veibanen. En temperatur fra 4 til 7 grader er litt langt unna varmt, og gir økt forbruk til bilens deilige klimaanlegg, men påvirker naturlig nok rekkevidden man oppnår negativt.
På vår landeveistest som er på 205km og går fra Grimstad, via Froland, til Evje, og tilbake til start i Grimstad. Her brukte Ciotrën ë-C4 73% av batteriet denne dagen, noe som gir en beregnet rekkevidde på nesten 281km under de rådende forhold.
Vår 50/50-test består av om lag 50% landevei og 50% motorvei, og er en ganske «hard» test for de fleste elbiler, men det var noe mindre vann i veibanen ute ved kysten, og temperaturen lå på 7 grader, dermed ble beregnet rekkevidde på 273km ganske tett på vårt resultat fra landeveien.
Det forteller oss to ting, at Citroën ë-C4 X har en aerodynamisk form, og at rullemotstanden fra vann i veibanen er betydelig.

Kjøreopplevelse
For de som kjøpte elbil for 6 år siden er ikke dette med rekkevidde så spennende lenger, det betyr mer hvordan bilen oppleves og hvordan den er å kjøre.
For de som ikke har hatt elbil enda, er dette med omgivelsenes påvirkning av rekkevidde fortsatt noe nytt, fordi elbilene er så effektive sett opp mot bensin/dieselbiler som dermed ikke får like kraftig påvirkning av omgivelser.
Når du setter deg inn i en ë-C4 X Shine som vi fikk prøve, så er det et meget komfortabelt sete baken og ryggen får glede av. Her kan vinkel på sittepute justeres elektrisk, opp/ned justeres elektrisk og fram/tilbake justeres mer manuelt med en metallstang under setet som vippes opp når du vil flytte setet lenger fram/tilbake. Ryggens vinkel justeres elektrisk og korsryggstøtten justerer du inn/ut elektrisk.
En knapp for å slå på massasje i førersetet har du også. Passasjersetet justeres mer manuelt enn førersetet.
Hendene legger du på et godt ratt, der du har knapp for å slå på rattvarme om det er kaldt ute, dersom du velger Shine utstyrsnivå.
På dashbordet vippes det opp en plate der head-up displayet vises, og du kan selv bestemme hva som skal vises i instrumentskjermen og infotainmentskjermen. Veldig bra at batteriprosent nå vises i instrumentskjermen sammen med antatt gjenstående rekkevidde.
Til denne prisklassen hadde jeg kanskje ikke forventet tråløs tilkobling av Apple CarPlay, men det får du når du velger Shine pakken. Uten denne kan du naturligvis koble til med USB-kabel for å få Apple CarPlay på innstegsmodellen som også er meget godt utstyrt.
Når du vipper girvelgeren over i D for drive, så merker du hvor komfortable fjæringer denne bilen har. Det er en ganske enorm fjæringskomfort sett i forhold til bilens pris du får her, og den må bare oppleves.
Vi testet i kjøremodus normal, men det er kjekt å vite at valg av kjøremodus påvirker hvor mange hestekrefter du har tilgjengelig. Sport gir deg 136hk, noe som kan være deilig ved forbikjøring eller påkjøring til motorvei. Normal gir deg 109hk og Eco 82hk. Valg av kjøremodus vil da naturlig nok også påvirke forbruk og rekkevidde.

Ladetest
For et batteri er det optimalt med det vi definerer som sommertemperaturer når man skal lade. Vi hadde kjørt 205km landeveistest, ladet litt og så kjørt 50/50-test før vi tok ladetesten fra 10% til 80% som tok 38 minutter i 7 grader. Det gikk en del raskere da vi testet ë-C4 i høst, da tok samme ladeøkt 32 minutter.

Bør oppleves
Den komforten Citroën ë-C4 X leverer må bare oppleves, for den er nærmest forbausende god sett i forhold til bilens pris. Tar du turen til Grimstad Bil kan du få se og prøve den nye Citroën ë-C4 X.