Toyota 4×4-dag på Vinstra

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Sola skinte fra bortimot blå himmel, og man fikk skikkelig påskefølelse på Vinstra der snøforholdene var meget gode for å få testet de ulike AWD-systemene fra Toyota.

Fra AWD-i til «ekte AWD»
Dersom man skal rangere Toyota sine AWD systemer så starter det enkleste med AWD-i som man finner i Yaris Cross. Et system som er laget for å komme seg fram den siste kneika, og komme i gang i en glatt bakke ved bakkestart. Ikke laget så mye med tanke på aktiv kjøring på glatta med andre ord, selv om det bidrar i hastigheter helt opp til 70 km/t.
Når man beveger seg opp til Corolla Cross så har AWD-i systemet blitt både sterkere og mer avansert, og for de fleste som bedriver helt normal kjøring vil man ikke merke noe ekstrem forskjell på dette AWD-i systemet og andre AWD-systemer.
De neste på AWD-rangstigen er RAV4, GR Yaris, Hilux og Land Cruiser, men så hadde vi også nykommeren bZ4X med X-Mode, Grip Control og DAC (Downhill Assist Control), som vi skulle få sette på prøve.

Tre øvelser
Vinstra Motorsportsenter hadde ordnet med en terrengløype, en løype der du testet akselerasjon og nedbremsing, og en bane som best kan beskrives som en racerbane med snø og isdekke.
Jeg startet med akselerasjon og nedbremsing med bZ4X og RAV4, og opplevde at det var mye enklere å få bZ4X raskt opp i høy hastighet på glatta enn RAV4 phev. På nedbremsingen var de begge ca like gode, men de var svært gode på nedbremsing på glatta, noe elbil24 sine tester også har vist med bZ4X.
Det kan muligens virke noe tullete å teste akselerasjon på glatta, men det man egentlig tester er jo bilens evne til å raskt finne grep på glatta, for klarer den det så klarer den å akselerere raskere. Her var bZ4X bemerkelsesverdig god.
God evne til nedbremsing er også meget sentralt for sikkerheten på glatta, og her var både RAV4 phev og bZ4X svært så gode, men bZ4X fikk jeg opp i høyere hastighet, så den skilte seg positivt ut her også.

Terreng
I tillegg til vanlig terreng besto terrengløypa av en ekstra bratt «bakketopp» man skulle rett ned igjen fra. Det var også lagt inn en trappeløype som skulle sørge for at noen hjul kom opp i lufta, for å se om de andre tok tak.
Vi startet her med Toyota Hilux som er svært så god i terrenget, og det var relativt normalt at den enkelt tok seg gjennom denne løypa.
Det føltes derimot ikke like normalt å dra en vanlig personbil som bZ4X jo er gjennom samme løypa, men Xmode og Grip Control og DAC hjalp godt til og sørget for at også bZ4X kom seg gjennom ganske så enkelt på «veier» du normalt sett ikke ville tatt en personbil.

Racerbanen
På racerbaneløypa dro vi først ut med GR Yaris, en helt hysterisk morsom rallybil på hvite skilt der du virkelig kan bestemme hvordan firehjulstrekksystemet skal oppføre seg. Her har du også manuelt gir og mye moro motorlyd som sørger for stor glede og brede glis i racerløypa.
Vi fikk beskjed om å bremse ned der det var rødmerking i løypa, men på første runde så vi dette på et rettstrekke, og jeg skjønte ikke helt poenget med å bremse ned når jeg var så langt unna svingen. Da jeg hoppet skjønte jeg poenget, for det var en hump man ikke så, som gjorde at det var litt lurt å ikke ha 120 km/t over den.
Her var det skikkelig god trim av lattermusklene!
Så var det bZ4X sin tur, og det skulle vise seg at den kom seg omtrent like raskt rundt racerbanen som GR Yaris, noe man naturligvis kan prøve å skylde på sjåførens ferdigheter, men vi var mange sjåfører som opplevde akkurat det samme. Og de grupper som kjørte samtidig med begge biler opplevde at GR Yaris slet med å dra fra bZ4X i racerløypa. Det var nesten dagens største overraskelse!

Fine vinterveier
Den siste øvelsen var å kjøre sammen på fine og smale vinterveier, med bratte bakker, mange svinger og hardpakket snødekke. Her kjørte jeg med Corolla Cross, ettersom jeg ikke hadde kjørt den tidligere på dagen.
Det var lett å merke at AWD-i systemet i Corolla Cross ikke var på det samme heftig høye nivået som bZ4X, men likevel vil alle som kjører relativt normalt ikke tenke noe annet enn at fremkommeligheten er like god som med andre som har 4×4 på sine biler.

Elbilen imponerte
Toyota bZ4X imponerte i alle øvelser denne dagen på Vinstra, og da mener jeg langt over det man kunne forvente i akselerasjon, nedbremsing og kjøreegenskaper på glatt føre. Om jeg ikke husker feil var det denne typen egenskaper man så etter da man kjøpte seg bil før i verden. En vakker dag kanskje man kommer tilbake dit?
Hos Toyota Arendal kan du se den nye Hilux GR Sport, og de har også de andre bilmodellene som er nevnt i denne saken. Nå er det virkelig mange bilmodeller fra Toyota som leverer svært god fremkommelighet!