Test av nye Ford Ranger Raptor – endelig er den i Arendal!

Joachim Hovde – Agderposten Marked

Nye Raptor har vokst i alle retninger og det hele fremstår nå veldig røft og tøft. I tillegg til en kraftpakke av en motor har man nå et elektronisk aktivt eksosanlegg som virkelig gjør at denne bilen gir lyd fra seg. Du kan sette bilen i stille modus, men selv da hører du Raptoren lang vei.

Pris
Å sette inn en kraftig bensinmotor gjør helt klart noe med prisen med det avgiftssystem vi har i Norge, og Raptor starter på kr 937 375, ganske mye penger, men det skal nevnes at tilnærmet alt av utstyr da er inkludert i prisen.
Ford har her altså gjort det ganske enkelt for kunden da det stort sett bare er fargen og litt detaljer som kan endres på. Testbilen vi hadde fra Ford Norge var utstyrt med en «Raptor Plusspakke» som inkluderte en sportsbøyle, elektrisk rulledeksel på lasteplanet og en bedliner til lasteplanet. Denne pakken koster kr 32 000, men er i mine øyne verdt pengene. Det kommer en dieselutgave av Raptor senere, hva prisen blir på den har jeg ingen informasjon om enda.
Prisen inkluderer ikke bakseter i Norge, her snakker vi varebil på grønne skilter. Bakseter i en bil som denne ville nok blitt fryktelig dyrt med det norske avgiftssystemet, og er derfor ikke tilgengelig.

Kjøreopplevelse
Ford Ranger Raptor er som et skikkelig kinderegg, her kan man gå fra en veldig behagelig landeveiscruiser til en vill rallybil, kun ved hjelp av et tastetrykk.
På landeveien er Raptor meget behagelig, og man har alle sikkerhets- og hjelpesystemer vi vanligvis finner i andre biler. Støynivået er lavt, dersom man ønsker, men kan også være veldig høyt, dette bestemmer du selv ved hjelp av innstillinger av det aktive eksosanlegget. Motoren er koblet til en 10-trinns automatkasse og det hele fremstår svært behagelig på landeveien. Forbruket er oppgitt til 1,38 l/mil og dette stemte veldig bra med våre tall, med en god blanding av både motorvei, landevei og terrengkjøring.
Setene i Ranger Raptor er svært komfortable, og gir meget god sidestøtte, så enten du skal i terrenget eller du skal på langtur på motorveien sitter du svært behagelig i en Ranger Raptor.
Raptor har fått ny-utviklede FOX 2,5″ Live valve dempere, og disse imponerer voldsomt. Alt av ujevnheter slukes unna på en imponerende måte uansett hva slags underlag man utsetter bilen for. Bilen har også egne sensorer som merker om hjulene er i luften – for ja, du kan selvsagt hoppe med bilen (inntil 10m), og skulle sensorene få signaler om at bilen er i luften så strammer den opp demperne og gjør seg klar for landing. Utrolig kult!
Når man skal over en bakketopp er det ikke alltid så lett å se hva som foregår foran bilen, men Ranger Raptor har kameravisning som gjør at du ser på skjermen hva som skjer foran bilen selv om panseret peker oppover, også veldig gunstig i terrenget der det betyr en del hvor hjulene plasseres.
I taket over sjåføren er det en del knapper som ligger klar med tanke på at det er mange som har sansen for å montere på ekstra utstyr på sine pickuper, som man nå altså kan koble til bryterne i taket for å slå av/på.
Det kan være lurt å teste de nye Performance LED-lyktene før man eventuelt bruker penger på ekstra kjørelys, for de er knallgode. En del ønsker nok likevel arbeidslys bak, og noen vil kanskje ha en vinsj eller annet arbeidsutstyr montert på sin Ranger Raptor.

Kjøremodus
Raptor har 7 tilgjengelige kjøremodus hvor de 3 første er ment på vanlig vei, og de 4 siste er ment til offroad-bruk.
1.Normal – Det mest effektive og naturlige valget på landeveien.
2.Sport – For en mer aktiv kjørestil.
3.Glatt – Dersom underlaget er ekstra glatt.
4.Gjørme / Hjulspor – For best mulig grep ved kjøring i dype spor eller gjørme.
5.Sand – Girskiftene blir her optimalisert for igangkjøring i sand eller annet mykt underlag.
6.Baja – Forvandler Raptor til en rallybil, her er alle krefter tilgjengelig og bilen er klar for offroad kjøring i høyt tempo.
7.Steinete – ment for lave hastigheter i steinete/ujevnt terreng.

Firehjulstrekksystemet til bilen endrer karakter etter hvilket kjøremodus bilen befinner seg i, men dette kan man også endre manuelt om ønskelig, og her har man 4 valg.
1.4A – Nytt for Ranger-serien og dette er et automatisk system som ordner trekkraften selv. Kjekt vinterstid på veier med høy hastighet.
2.2H – Tohjulstrekk ment for landeveishastigheter uten behov for firehjulstrekk.
3.4H – Konstant firehjulstrekk, ment for høy hastighet.
4.4L – Lavserie, ment for terreng hvor det ikke går fort og terrenget er utfordrende.
Raptor har forsterket understell og ekstra beskyttelse rundt motor og drivverk slik at den skal tåle en god del mer en vanlige Ford Ranger. Motoren er bygget på en litt spesiell måte som gir Raptor en vadedybde på hele 85cm – her kan man med andre ord ta seg over en bekk uten problemer.

Bør prøves
Ford forhandlere landet rundt har i disse dager begynt å få nye Raptor klar for prøvekjøring, og da jeg var innom Arendal Auto så hadde de nettopp fått sin, i en lekker farge som heter «Code Orange». Anbefaler deg virkelig til å ta en titt, men i tillegg til å se er dette fort en bil du også vil høre og kjøre.