Test av Audi Q8 Sportback e-tron S line Plus 55 Quattro – som går den ekstra milen

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Vi lånte en lekker sort Audi Q8 Sportback e-tron S line Plus 55 Quattro fra Gromstad Auto i Arendal en dag der været leverte en del regn og våte veier. Direkte varmt var det heller ikke. Kanskje litt langt unna optimale forhold for å teste rekkevidde, med helt nye piggfrie vinterdekk i 20’’ dimensjon.

En del forbedringer
Det er ikke nødvendigvis veldig enkelt å ta for seg forbedringene som er gjort med Audi Q8 uten å bli tekniske i språket, men vi skal gjøre et forsøk.
Q8 har en motor foran og bak, og Audi har gjort den bakre motoren mer effektiv ved å øke antall viklinger fra 12 til 14. Det gir et sterkere magnetisk felt med samme spenning og høyere dreiemoment, som igjen gir lavere forbruk fordi man ikke trenger å trykke like hardt på høyrepedalen som før. Lavere forbruk gir som kjent lenger rekkevidde.
I bilens front er det nå åpninger som sørger for en mer effektiv luftstrøm rundt hjulene, og man har fått en radiator som åpnes/lukkes automatisk for å sørge for optimal aerodynamikk når man ikke må ha luft til avkjøling.
Kjøredynamikken har Audi også forbedret med enda mer presis styring og kurvehåndtering med mindre rattutslag og mer respons.
Den mest sentrale endringen er likevel batteriets størrelse, som på denne Q8 55 nå er på 114kWt brutto og 106kWt netto. På en Q8 50 er batteriet nå på 95kWt brutto og 89kWt netto. Den økte batterikapasiteten har man fått til med en ny måte å legge inn batteriene på som utnytter den plassen man har enda mer effektivt, så batteriene tar ikke mer plass enn før.

Kjøreopplevelse
Den ekstra observante vil legge merke til at du er i ferd med å stige inn i en ny Audi Q8 med skrift nederst på bakdørens vindusstolpe, men når man ser inn i førermiljøet merker man ingen åpenbare endringer.
Testbilen hadde elektrisk justerbare seter med alle mulige innstillingsmuligheter for å finne en meget komfortabel kjøreposisjon. Rattet var også elektrisk justerbart, slik at når du lagret dine innstillinger, så fulgte rattet også med.
Elektroniske sidespeil har små kameraer utenfor bilen, noe som er med på å redusere luftmotstanden i forhold til det man definerer som vanlige sidespeil, men digitale sidespeil er ekstrautstyr.
Når man kjører mellom Froland og Evje med cruisekontrollen i fartsgrensen, så er det noen litt ekstra svingete partier som gir ekstra god mulighet til å kjenne på bilens sportslige egenskaper. Det er nesten merkelig at en såpass stor og tung bil som Audi Q8 er kan oppleves såpass sportslig på svingete veier. Det er ikke noe man nødvendigvis skjønner før man faktisk opplever det selv.

Rekkevidde
På vår 205km lange landeveistest var det veldig våt veibane, og temperaturer rundt 5-7 grader. Testbilen hadde 20’’ felger/dekk og det var helt nye piggfrie vinterdekk, noe som gir mye mer rullemotstand enn sommerdekk.
Den noe optimaliserte WLTP-testen viser 487-555km avhengig av utstyrsvalg og dekkvalg, men den er jo gjennomført med sommerdekk og i sommertemperatur uten bruk av bilens klimaanlegg.
Hadde vi stanset i Evje for å beregne rekkevidden med mye oppover hadde vi landet på 418km rekkevidde, Audi Q8 er en tung bil, og det var meget våt veibane, men turen går videre fra Evje og via Sørlandsparken tilbake til Grimstad. Etter 205km den beregnede rekkevidden for hele tuten på 482km, noe som er usedvanlig nære WLTP-tallene med tanke på at en S line Plus er meget velutstyrt, og man har nye piggfrie vinterdekk på våt veibane i kjølig temperatur.
På vår 50/50-test hadde temperaturen økt til 8 til 10 grader, og asfalten hadde ikke like mye vann over alt, og var mer fuktig enn gjennomvåt, men vi har 50% landevei fra Grimstad til IKEA og om lag 50% motorvei med 100 km/t, noe som er langt tøffere enn WLTP-veimiksen. Her landet beregnet rekkevidde på 473km.

Lading
Vi testet lading på en 350kW lader fra IONITY fordi det er et samarbeid mellom Audi og IONITY som skal kunne gi både Plug & Charge og lavere ladepriser her for Audi eiere. Ved optimale forhold skal man kunne oppnå 170kW i maksimal ladehastighet, men 10 grader er litt langt unna optimale forhold, så vi var fornøyde med å se 160kW i maksimal ladehastighet.
Vi ladet Audi Q8 Sportback e-tron S line Plus 55 Quattro fra 10% til 80% på 33 minutter. Da ladet vi på rett over 78kWt med strøm. Det er godt levert med tanke på at det ikke var noe forvarming av batterier eller optimal utetemperatur.

Bør oppleves
Prisen på Audi Q8 starter på kr 717 900 + leveringsomkostninger, og en bil som var konfigurert veldig tett opp mot testbilen landet på kr 1 156 963. Det eneste jeg savnet med forrige e-tron var ca 100km i rekkevidde, det har den nå fått, og vel så det, så har du ikke testet en e-tron før er det jammen på tide at du gjør det hos Gromstad Auto nå.