Skoda Vision 7S – en ny vei for Skoda

Sander Blomgren – Agderposten Marked

Skoda er et merke som nordmenn liker veldig godt. I 2022 ble det registrert 9986 nye biler fra Skoda, hvor 70% av disse var elektriske. Skoda ønsker å registrere enda flere biler i fremtiden og i den anledningen gjør de litt endringer.

Nytt flaggskip
Skoda endrer litt på logoen sin, samtidig som de har implementert et nytt designspråk for de kommende modellene sine. Vision 7S er den første modellen etter dette designspråket som vises fram. Med den nye Vision 7S kommer det nye designspråket «moderne solid». Et nytt designspråk som skal være fremtidsrettet. Både i form av designet på bilene, men også på mengden materialer som er resirkulerbare. Både på utsiden og på innsiden av bilen var det brukt resirkulerte dekk.
Under lanseringen av nye Vision 7S la Skoda også frem planer om to nye modeller. De vil komme på rekke og rad i årene fremover. Den første vi vil se i markedet er en ny kompakt suv i 2024, deretter en «city suv» i 2025 og til slutt kommer Vision 7S i 2026.

Nye løsninger
Det er ikke så mye teknisk data vi får vite om den ferdige bilen for øyeblikket. Men det vi kan se allerede nå er at dette vil bli en bil med god plass til hele familien. På konseptbilen er det to seter foran, to seter i midten med et barnesete i midten, og to seter bak i bagasjerommet, som kan foldes ned. Ettersom konseptmodellen heter 7S er det ikke utenkelig at det kan dukke opp en vanlig 3-seter på rad 2, slik at bilen også kan komme med 7 seter.
Interiøret på nye Vision 7S byr på mye nytt fra Skoda, en ting som skal videreføres fra konseptutgaven er den store skjermen du finner i midtkonsollen. Det er den største skjermen noen gang montert i en Skoda. I tillegg har Vision 7S en modus som heter «Relax». Dette er designet for den tiden du lader bilen. Trykker du på den går setene tilbake, rattet frem og setene vinkler seg mer mot midten av bilen for en mer romslig bil å hvile i.

Ny kundegruppe
Skoda har en fast plass i mange hjem, men nå vil de nå ut til enda flere. Skoda vil nå en ny målgruppe de kaller «contemporary explorers». De ønsker å nå mennesker som er glade i tur og utforsking av de nære og fjerne opplevelsene verden har å tilby. De ønsker å nå mennesker som vil ta bilen til fosser, restauranter eller gåturer. For å beskrive disse kundene bruker de ordene «Oppleve, Oppdage og Utforske», hvis du kjenner deg igjen i disse ordene kan du se frem til det som kommer fremover fra Skoda!