Helt ny BMW 225e xDrive Active Tourer

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Dersom du setter forrige BMW 225 ved siden av den nye, så ser du hvor mye som er nytt, og det er mye, selv om konseptet er det samme – mye god plass til familien uten at innpakningen er veldig stor. Med nytt og større batteri skal også den elektriske rekkevidden ha blitt en del bedre, noe vi naturligvis har testet.

Test av elektrisk rekkevidde
Det var minus 1 da vi startet testen av elektrisk rekkevidde i Grimstad, og for ladbare hybrider går testløypa på landeveien til Sørlandssenteret, forbi Kjevik og mot Birkeland, og om rekkevidden er lang nok, så går veien videre mot Lillesand igjen.
Det var tørre fine veier under testen, og bilen hadde 18’’ felger/dekk av typen piggfrie vinterdekk.
Sommerdekk og sommervarme gir mer elektrisk rekkevidde, men på tross av kulde og piggfrie vinterdekk kom vi hele 70 kilometer elektrisk med BMW 225e xDrive Active Tourer.

Test av forbruk
For ladbare hybrider tester vi forbruket i 100 km/t fra IKEA til Grimstad rett etter vi har tømt batteriet under testen av elektrisk rekkevidde. Her får man en indikasjon på hva forbruket ligger på i motorveihastighet når batteriet er tomt ved start.
Strekningen med 100 km/t er på litt over 31km, og snittforbruket her landet på 0,55 liter på mila. Det skulle bety at også langturer med BMW 225e xDrive vil være av det rimelige slaget selv om det er bensin som skal på tanken her.
På turen fra Fornebu til Grimstad landet snittforbruket på 0,47 liter på mila, og på returen fikk vi beskjed på radio at man ikke skulle kjøre på veiene om man ikke måtte, med andre ord mye sørpe i veibanen, og da landet snittforbruket fra Grimstad til Fornebu på 0,50 liter på mila.
Det er med andre ord en del å hente på å lade også i forkant av langturer, og en stor fordel er jo naturligvis å komme ut til forvarmet bil. Vi hadde ikke tilgang til appen under testuka, men forvarming kunne man også stille inn fra bilen før man forlot den.

To litt ulike søsken
BMW X1 deler plattform og mye annet med BMW 225e xDrive Active Tourer, noe som betyr at de som er mest glad i ladbar hybrid også kan få X1 med denne hybridløsningen som vi testet i Active Tourer.
Det er relativt tydelig at dagens regjering ikke har så veldig sans for ladbare hybrider, selv om de kan kjøres som elbiler i hverdagen, og engangsavgiften på testbilen økte fra kr 12 030 i 2022 til 53 964 i 2023. Dette kommer da i tillegg til mva på kr 122 766, noe som sørger for at statskassen fylles opp med kr 176 730 for hver BMW 225e xDrive Active Tourer som selges. Det er ikke direkte beskjedent for en bil som de fleste kan bruke som en elbil i hverdagen.
Det er dermed ikke uten grunn at BMW X1 i all hovedsak selges som elbil i Norge, da bedre kjent som BMW iX1.

Assistanse
Når vi tester elektrisk rekkevidde på ladbare hybrider og elbiler bruker vi bilens cruisekontroll og veienes fartsgrenser. Vi oppdaget at BMW 225e xDrive Active Tourer hadde fått en del nye assistenter, som reduserte hastigheten til bilen inn mot rundkjøringer, kryss og krappe svinger.
Det medførte at vi knapt nok trengte å gjøre noe annet enn å styre bilen, for den tok seg av det at hastigheten var korrekt gjennom ulike trafikale hindringer man normalt sett bruker bremsepedalen for å forsere på en god måte.
Det er for så vidt ikke nytt at bilen ser nye fartsgrenser, og gir deg mulighet til å bytte fart på cruisekontrollen med et trykk på OK på rattet, men det er fortsatt veldig komfortabelt. Du er i førersetet og bestemmer, og vil aldri oppleve at bilen helt selv endrer hastigheten på cruisekontrollen til noe som ikke er korrekt.

Kjøreglede
BMW er velkjent for å levere en solid dose kjøreglede i sine biler, og det klarer de også å levere i BMW 225e xDrive Active Tourer. Den elektriske drivlinjen er ikke bare nyttig med tanke på elektrisk kjøring i hverdagen, men velger man sportsmodus vil bensinmotor og elmotor samarbeide om å levere godt med krefter.
Med en engasjerende styringsrespons og fjæringskomfort, og seter som leverer god støtte og svært gode innstillingsmuligheter, selv om man velger manuelle innstillinger, så koser man seg lett bak rattet også på BMW 225e xDrive Active Tourer.
En av Active Tourers hovedstyrker er nok likevel at du har overraskende god plass til bagasje og til folk, til tross for et kompakt ytre. Nå kan du også trekke inntil 1 400kg på hengerfestet på Active Tourer.

Utstilling
Bavaria Sør i Arendal har akkurat fått inn en Active Tourer i utstillingen, og de har en BMW iX1 som demobil, slik at du kan få sett og testet disse plattformsøsknene lokalt i Arendal.