Test av den nye Hyundai IONIQ 6

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Dersom du har lest noen av våre tester så vet du at piggfrie vinterdekk har mer rullemotstand enn sommerdekk, og når piggfrie vinterdekk er splitter nye, så er rullemotstanden ekstra stor på grunn av dekkets mykhet. Hyundai IONIQ 6 rullet ut fra Mobile Arendal med nye Continental Viking Contact 7 225/55R18 piggfrie vinterdekk.

Stillheten
Det er mange som maser om rekkevidde på elbiler, men det første du merker med Hyundai IONIQ 6 er komforten i setene, det gode rattet, og den deilige varmen du kan ha i begge, spesielt når det blåser og er kaldt utenfor bilen.
Vinden utenfor forsvinner når du har satt deg i bilen, og du hører lite fra veien når du kjører, og den stillheten ser jeg også på som meget god komfort.
Godt head-up display og gode skjermer er også med på å gjøre kjøreturen komfortabel, fordi du får informasjonen du trenger fra bilen uten noen anstrengelser.
Lydanlegget fra BOSE sørger for god lyd enten du hører på favorittmusikken din, eller radio, og det gode støydempingen sørger for at ikke detaljer i lydopplevelsen forsvinner.

På svingete vei
Det er en del svingete vei mellom Grimstad, Froland og Evje, en vei vi bruker til vår 205km lange landeveistest. Og lenge før vi tenker på rekkevidde så merker vi oss hvor godt bilen ligger på veien, og hvordan fjærene automatisk strammes opp når vi drar gjennom krappe svinger i 80 km/t.
Dette er en bil du kan dra på langtur med på norske landeveier og kose deg med kjøreegenskapene bilen leverer.
Vi tester i kjøremodus normal, men på en tur der du skal kose deg med bilens gode kjøreegenskaper anbefaler vi kjøremodus Sport, da er responsen med høyrefoten enda vassere, og du gliser enda bredere.

Tester av rekkevidde
Vi er kanskje litt rare som mener at bilens andre egenskaper er vel så sentrale som den gode rekkevidden bilen leverer.
Likevel tok vi med Hyundai IONIQ 6 på vår 205km lange landeveistest, her var det stort sett mellom 0 og 2 varmegrader, en del vind, men ellers ganske tørr asfalt å kjøre på. Her fikk Hyundai IONIQ 6 en beregnet rekkevidde på 482km, og en slik rekkevidde er det svært få elbiler som har levert i vinter.
Vi gleder oss til å teste med sommerdekk og i litt varmere vær, da vet vi at resultatet blir enda mye bedre.
Neste dag dro vi ut på vår 50/50-test med kald bil, og temperatur rundt 0. Her har vi 50% landevei fra Grimstad til IKEA, og 50% motorvei fra IKEA til Grimstad. Litt forbi Lillesand på landeveien startet det å snø, og det kom mer og mer snø, som smeltet på de saltede veiene, og da vi kom oss på motorveien var det bløt veibane med antydning til litt slaps.
Selv med økt rullemotstand på grunn av værforholdene leverte Hyundai IONIQ 6 en beregnet rekkevidde på vår 50/50-test på 418km.

Lademester
Hyundai IONIQ 6 har 800V batteriteknologi, noe som gjør det mulig med svært rask lading om man velger å hurtiglade ved en IONITY-lader med 300kW, som kan levere alt IONIQ 6 kan ta imot med tanke på ladehastighet.
For de som kjører mye kan et abonnement hos IONITY være gunstig, det koster kr 139 kr per måned og da får man lade raskest for under kr 2 per kWt. Sommerstid kan man da lade fra 10% til 80% på om lag 18 minutter.
IONIQ 6 har forvarming av batteriet før lading dersom man navigerer til en lader, en forvarming som bilen starter selv når den er passe langt unna laderen du skal til. Om lag 30-40 minutter før ankomst nå på vinteren. Det sørger for god ladehastighet også nå vinterstid.
Vi hadde ikke så lang vei til laderen, og forvarmet ikke på langt nær lenge nok før vi startet å lade på en helt vanlig 150kW lader, men selv om alt var langt fra optimalt tok det ikke mer enn 32 minutter å lade fra 10% til 80%. Det er mange elbiler som ikke leverer så rask lading selv om forholdene er helt optimale.

Mobile Arendal
Hos Mobile Arendal kan du få oppleve og prøvekjøre den nye Hyundai IONIQ 6, det kan helt klart anbefales, for IONIQ 6 bør oppleves.