Sander Blomgren – Agderposten Marked
Autostrada, som kom til Arendal etter de kjøpte JM. Auto i 2019, arrangerer flere turer og eventer i løpet av året. Et av disse eventene er isbanekjøring. Lokasjonene varierer ettersom isen ikke kan kontrolleres, men i år gikk turen oppover RV41 til Kviteseid der vi finner en isbane godkjent av Norges Bilsportforbund (NBF). Banen er lang og byr på ulike utfordringer for føreren med rom for feil. Her kan føreren utfordre egne og bilens grenser, og bilens og førerens egenskaper får utfolde seg i trygge omgivelser.
Ankomst og førermøte
Motorduren fra ulike biler kunne høres fra et stykke unna. Det var et sikkert tegn på at mange av deltakerne hadde funnet veien til isbanen. Vi kom frem til strålende sol, et stort område klargjort med bålpanne og sitteplasser, og et utvalg biler fra de ulike merkene som finnes i de ulike Autostrada-butikkene.
Det var i tillegg et telt der deltakerne skrev seg inn, fikk litt informasjon og en «goodiebag» med ulike bilrelaterte artikler. Før alle som skulle ut på isen måtte gjennom et førermøte, her fikk førerne viktig informasjon om sikkerhet på banen, og grupper ble delt inn basert på erfaring.
Fartsfylt dag
Det tok ikke lang tid fra førermøtet var over til bilene stod i kø. En at disse bilene var en Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Dette er en SUV med 500 hestekrefter og en helt unik kjørefølelse.
Jeg var så heldig å få sitte på en runde med Gisle Valen bak rattet, og to passasjerer som fikk kjenne på både hva bilen hadde å by på av krefter og egenskaper på isbanen. Alfa Romeoen hadde påmontert piggdekk som skiller seg kraftig ut fra de hverdagslige piggdekkene man kan bruke på vei. Det satt nemlig «Lappi-dekk» på denne. Dette er piggdekk skrudd opp fra det normale og opp til 15. Her finner du mange, lange og kraftige pigger som graver seg ned i isen. Dette er ikke dekk som er lovlige på vanlige norske veier, men på isbane er de i sitt rette element, og gir et knallgodt grep på isen.
Litt senere på dagen fikk jeg sitte på en runde i en Porsche 911 GTS med piggfrie vinterdekk. Her fikk jeg merket hvor stor forskjellen er på de ulike dekkene. Sjåføren i Porschen hadde god kontroll på bilen, men det var klart at farten var mye lavere med piggfrie dekk kontra Lappi-dekk. Isbanekjøring byr på en helt unik opplevelse uansett dekk. Det å drifte på et islagt vann i alt fra lave til høye hastigheter i strålende vintervær var fantastisk gøy!
Biler i alle former og fasonger
Autostrada sine ulike butikker selger det meste av luksuriøse biler. Dette gjenspeilet bilparken under Winter Experience. Her fant du biler som Porche Taycan, Porsche 911, Mercedes EQE AMG, BMW M4, Lamborghini Huracan, Audi RS6 og Polestar 1.
Her var det biler med alle former for motoriseringer og ulike spesifikasjoner. Dette gjorde at det var mange tøffe biler som driftet rundt på isen. Det er ikke hver dag du ser en slik gruppe biler kose seg sammen på isen vinterstid, og var således også en opplevelse for de bilinteresserte som var der for å se på alt som foregikk.
Autostrada isbanetaxi
Hvis du kom med din egen bil eller var passasjer og du ville oppleve andre biler enn din egen på isen, så stilte Autostrada opp en rekke ulike biler du kunne sitte på med, nesten som en isbanetaxi.
Det var deriblant denne Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, en Mercedes E53 AMG, Porsche 911 GTS og et knippe elbiler.
Her fikk du mulighet til å oppleve en rekke ulike biler på glattisen med dyktige sjåfører bak rattet helt uten kostnad. Gjennom dagen stod ikke bilene mye stille, og passasjerene som kom ut fra bilene hadde store smil rundt munnen etter noen runder på isen.
Dersom du gikk glipp av Autostrada sin Winter Experience i år, så anbefaler vi deg å ikke gå glipp av den neste år! Følg Autostrada på Facebook, og du vil få god informasjon i god tid før dette fantastiske eventet finner sted også neste vinter.