Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Vi tok turen til Autostrada i Arendal da den lekre bilen med utstyr skulle overrekkes til elever og lærere fra Sam Eyde videregående skole.
Oddbjørn Labråten og Mads Olstad Johansen fra Volvo Car Norway var tilstede. Det er de som har sørget for å få 30 testbiler inn til landet og ut til 30 ulike skoler, slik at opplæringen på disse skolene kan få seg et løft.
– Her får skolene en bil med teknologien til en bensinbil, kombinert med teknologien til en ladbar hybrid med høyvoltsystem, som har de samme prinsipper med tanke på sikkerhet og sikkerhetsutstyr som en elbil har, forklarer Mads Olstad Johansen fra Volvo.
Er dette biler Volvo kunne solgt til kunder?
– Nei, biler som tas ut av produksjonen for å brukes til ulike testformål kan ikke selges eller kjøres på vanlig vei. Det som er vanlig er at de demonteres, og at delene kan kjøpes av verksteder som trenger ulike deler, forklarer Oddbjørn Labråten fra Volvo.
Så dere klarte å kapre disse 30 bilene før de ble demontert?
– Ja, det kan du si, vi tenkte at det sikkert var en del skoler som trengte topp moderne biler i undervisningen, og de 30 bilene ble fort bortbestilt da vi fikk fatt på dem, forteller Oddbjørn.
Vi snakker også litt med Ole Heidelberg som er avdelingsleder for TIF og elektrofagene på Sam Eyde, og spør han litt hvordan det hadde seg at Sam Eyde hadde råd til en millionbil som dette?
– Beløpet vi har betalt dekker neppe ekstra materiell som følger med bilen, og de kurs som følger med, så denne summen er så symbolsk og lav at man må betegne dette som en stor gave fra Volvo til skolene, forklarer Ole.
Jeg har vært på besøk hos dere, og har sett bensinbiler og dieselbiler, og en elbil, men hadde dere noen ladbar hybrid fra før?
– Det stemmer det du sier der, vi har alt unntatt en ladbar hybrid fra før, så nå blir på en måte undervisningsmateriellet komplett på Sam Eyde. VIDA er navnet på Volvo sitt nettbaserte diagnosesystem, som også vi nå får tilgang til og opplæring i. Det er utrolig bra at man får undervisningen så moderne og relevant som mulig, som slike moderne diagnoseverktøy gir muligheten for, forklarer Ole.
Vi pratet også litt med Rune Vågene om Autostrada har gjort noe med bilen før den ble levert til Sam Eyde?
– Ja, det har vært en del jobb med bilen, for vi skulle ta bort alt av testutstyr, og en del utstyr var demontert med tanke på tester, og da skaffet vi delene så bilen ble komplett utstyrt, også har vi vasket og stelt med bilen som også har fått litt dekor på seg, forklarer Rune.
Var dette noe som dukket opp nå på nyåret?
– Neida, prosessen startet i oktober, da vi fikk høre om at Volvo Car Norway hadde klart å få fatt på 30 slike biler, så da tok jeg kontakt med Sam Eyde for å høre om det kunne være av interesse. Så kom bilen like over jul, og nå passet det for alle parter med overlevering av bilen, forklarer Rune.
Det var også 3 elever tilstede, som tydelig gledet seg over å få en så ny og fin Volvo XC90 å skru på. Det blir fort mye gammelt som er tilgjengelig for opplæring, så da var det ekstra stas med noe så flott og moderne inn i undervisningen.
Volvo Car Norway og Autostrada var også tydelige på at dette handlet om å hjelpe til med å sørge for mer moderne undervisningsmateriell, med tanke på fremtidige gode mekanikere på verkstedene rundt i landet.