Verdenslansering – Ford Explorer

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Når man ser bildene av elbilen Ford Explorer er det ikke mulig å se at den deler MEB-platformen med VW ID.3, men det gjør den. Dermed er dette en mer kompakt bil med sin lengde på 4,46 meter, enn for eksempel Mustang Mach-E.

Kompakt, men romslig
Jeg er en ganske røslig kar, og tar like mye plass som en vanlig mann på 190cm når jeg sitter i et bilsete, men i nye Ford Explorer har jeg god plass til ben og hode enten jeg sitter foran eller bak.
For å få til denne knallgode plassen i bilens kupé har Ford måttet ofre frunken som man kjenner fra Mustang Mach-E, men i bagasjerommet får man 450 liter, og man har gjennomlastingsluke, så bak er plassen god og praktisk.
Du kan ha inntil 75kg på taket og du kan trekke tilhenger på inntil 1 400kg, dermed er alle de norske praktiske boksene huket av, og Ford Explorer vil kunne være et ypperlig valg for mange familier.

2WD og AWD
Med Ford Explorer kan du velge om du vil ha bakhjulstrekk eller firehjulstrekk, dermed kan de som ikke trenger firehjulstrekk få muligheten til en rimeligere versjon av Explorer.
Prisene for Explorer er ikke klare i skrivende stund, men det er naturlig å anta at Explorer blir noe rimeligere enn Mustang Mach-E.
Ford nevnte heller ikke noe om batteristørrelse eller rekkevidde, men igjen er det naturlig å anta at den vil dele batteristørrelse med andre MEB-plattform biler, og dermed få en rekkevidde omkring 500km når WLTP-testen gjennomføres litt nærmere produksjonsstart.
Vi fikk vite at det kommer batterivarming som aktiveres gjennom å navigere til en ladestasjon, dette er noe vi har erfart på vintertester at kan øke ladehastigheten for elbiler når det er kaldt ute. Ford Explorer kommer også med varmepumpe som varmer godt når det er kaldt ute, uten at det krever for mye strøm fra bilens batteri.
Under optimale forhold for lading skal man kunne lade Exploreren fra 10% til 80% på 25 minutter, og som storebror Mustang Mach-E vil også Explorer få «Plug & Charge» løsningen hos IONITY. Det vil si at man legger inn betalingsløsning i Ford Pass, og når man kommer til en IONITY lader er det bare å plugge inn ladekabelen, og ladingen starter av seg selv. Bil og lader ordner med betalingen for ladingen.
Vi fikk opplyst at bakhjulstrekkeren kan velges med 170hk og 286hk, og at AWD kommer med 340hk og 545NM, noe som vil gjøre Exploreren med AWD til en sprek familiebil som kommer seg fra 0 til 100 km/t på under 6 sekunder.

Skjerm du kan skyve
Ford Explorer har et deilig interiør enten du går for basisversjonen eller du velger å oppgradere interiøret. Stoler med AGR-stempel vil si at du kan justere på sitteputens lengde og vinkel, og korsryggstøtten kan justeres 4 veier. Det er tilgjengelig som ekstrautstyr, da får du også minnefunksjon og massasje i forsetene.
Mellom forsetene finner man et utrolig fleksibelt og stort rom, der man har romdelere som også fungerer som isskrape. Ikke mange slike rom som har plass til 1,5 liters flasker, men det var det i Ford Explorer.
En stående 15’’ skjerm preger plassen i dashbordet mellom forsetene, og denne kan man enkelt justere vinkelen på. Under denne skjermen er det et rom som skjermen kan skjule, nesten som en liten safe, for bilen må være på for at skjermen skal kunne skyves.
Lademulighet for mobil hadde man også under denne skjermen. Skjermens kvalitet var meget god, og grafikken i skjermen er det bare å glede seg til å få oppleve.
Rattet har en form som er litt rett oppe og nede, noe som sørger for at det neppe kan komme i veien for skjermen som er bakom rattet. Du har naturligvis også rattvarme i dette rattet.

LED eller LED Matrix
Når det gjelder lysene på Ford Explorer så kan du velge mellom gode LED-lys eller knallgode LED-Matrix lys, litt ut fra hva du har behov for der du kjører til vanlig.
LED-Matrix lykter slår bare ned fjærnlyset i de soner der det er nødvendig for å ikke blende biler du møter eller biler du har foran deg i trafikken når du kjører på mørklagt vei.
Fargen du ser på bildene jeg tok av Ford Explorer heter Arctic Blue, og er bilens lanseringsfarge. Man kan naturligvis få den i andre farger om man ønsker det, men jeg synes Arctic Blue kledde Exploreren meget godt.
Vi gleder oss veldig til å få kjøre nye Ford Explorer, men må nok smøre oss med noe tålmodighet før det er mulig. Hos Arendal Auto kan du få mer informasjon om Ford Explorer, og vil du ha en er det nok lurt å få satt seg på de nødvendige lister relativt raskt.