Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Det er sol ute, og den varmer godt gjennom de store glassrutene hos Bavaria Sør i Arendal når vi møter Stian Flaten og hans nye BMW M4 CSL som står utstilt i Bavaria Sør sine lokaler frem til Stian Flaten henter den ut.
Hvor lenge får den stå her hos Bavaria Sør?
– Først må det bli litt mer vår, og veiene må bli feiet skikkelig, så vi satser vel på at det blir mulig å få hentet den i april en gang, sier Stian med et smil.
Omstendelig prosess
Når Norge får en kvote på 5 biler, så kan BMW Norge stille en del krav til hvem som skal få lov til å kjøpe en bil som dette, og Stian klarte altså å komme innenfor BMW Norge sine krav til kunden.
Stian var veldig rask med å kontakte Thomas da det ble klart at BMW M4 CSL skulle lages i forbindelse med 50-års jubileumet for den første CSL som kom i 1973. Den andre kom i 2003 da det var 30-års jubileum, men da var det en M3 CSL. Så disse CSL-bilene er noe for seg selv når de en sjelden gang dukker opp.
Thomas Dybing har sendt flere e-poster og ringt en del samtaler for at dette skulle gå i orden for Stian Flaten, og gleden var stor da det til slutt gikk i orden, og ordren ble godkjent.
Beboer i M-Town
BMW har lansert begrepet M-Town som omhandler de som har god kjenskap til BMW M-biler, og Stian er nok en av de som kjenner BMW M-biler bedre enn de fleste.
Når var det du fikk tak i din første BMW M-bil?
– Det var da jeg var 18, en deilig M3 e30 hvit med DTM dekor som jeg måtte selge da jeg skulle inn i militæret. Jeg gav vel kr 125 000 for den, men nå kunne man jo solgt samme bilen for kr 700-800 tusen, forteller Stian.
Du har vært bilinteressert lenge du da med andre ord?
– Ja, siden jeg var veldig liten, og jeg skrudde på og fiksa opp biler før jeg solgte dem igjen fra jeg var 16 til jeg var omtrent 30 år, så jeg har skrudd på mange e30’r opp igjennom årene, forteller Stian.
Husker du noe annet fra den tiden som beskriver bilinteressen din?
– Da jeg var yngre, og hadde begynt å jobbe, så husker jeg at jeg ikke brukte tid i lunsjpausene til å spise, de ble brukt til å kjøre bil, så jeg kan vel definere meg som over snittet bilinteressert, forteller Stian.
Du nevnte at du har skrudd mye på BMW M3, eller e30 som «koden er» i M-Town, husker du hvor mange av dem du eide?
– Jeg har vel eid 28 av dem, så har mye erfaring med e30 opp igjennom, en fantastisk artig bil å kjøre, forteller Stian med et smil.
Har det blitt noen BMW M-biler også i den senere tid?
– Ja, jeg kjøpte BMW M4 Competition i april 2022, like før det ble kjent i juli at denne M4 CSL skulle lages, så nå må jo den selges. Det er ikke umulig at det kjøpet var med på å hjelpe meg til å få fatt på denne M4 CSL’en, forteller Stian.
Litt fakta om BMW M4 CSL
De tallene BMW opplyser om skal i følge Stian være noe beskjedne i forhold til hva bilen leverer i virkelige tester som man kan se på YouTube.
BMW oppgir antall hk til 550, mens tester man kan se på YouTube måler 602hk.
0-100 km/t er oppgitt av BMW til 3,7 sekunder, men er målt til 3,2 sekunder.
For de som kjenner Nürnburgring, så skal den ha brukt 7 minutter og 15 sekunder rundt den banen, så den kjører fra det meste der ute.
– Jeg har en kamerat som har en Porsche GT3 som ble litt sur når jeg fikk tak i denne, for M4 CSL tar hans GT3, forteller Stian med et smil.
På M4 CSL har de laser baklys som standard, for å spare 70 gram, og baksetene er ikke med, for å spare vekt, så her er det oppbevaring for hjelmen.
Som standard får man med bøtteseter som har elektrisk justering, men Stian har gått for bøtteseter du justerer med verktøy for å spare vekt.
Eksosanlegget er laget i titanium, og er merket med M, som man bare ser om man kommer seg under bilen.
Bagasjeromslokk, tak og panser er laget av karbonfiber, noe BMW ikke forsøker å skjule, og det er jo litt stilig.
De gode laserlysene har gul farge, fordi det er noe CSL har hatt før, ikke så gode laserlys som nå, men den gule fargen på lysene.
Den unike og sjeldne BMW M4 CSL kan du se hos Bavaria Sør fram til Stian henter den ut, så det er lurt å benytte sjansen nå.