Oppgraderte VW ID.5 GTX vs ID.4 GTX

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Vi fikk låne en VW ID.5 GTX fra Volkswagen Norge, og vi lånte en VW ID.4 GTX fra Gromstad Auto for å se om det ble noen forskjeller mellom bilene når vi tok dem med oss på landeveistest og 50/50-test. VW ID.5 GTX ble også ettertrykkelig testet på motorvei, for i løpet av vår uke med bilen kjørte vi nesten 1 300km med den.

Utvendig og innvendig design
På den nye VW ID.5 GTX har man GTX skrevet med sorte bokstaver foran framdørene, før var det en metall-linje med tekst inni der. Sidespeilene er sorte på den nye. I takbuen var det en gråfarget linje før, som nå er sort.
Bak på bilen var det helt nederst en list med ryggesensorer som var gråfarget, denne er nå sort på den nye utgaven av VW ID.5 GTX.
Når man legger til det sorte kunstskinnet i interiøret blir det i sum mange lekre sorte detaljer som setter sitt designmessige preg på VW ID.5 GTX.
De designendringene vi nevner her gjelder også for VW ID.4 GTX, som i praksis ligner veldig på ID.5, men har en mer SUV-formet bakende enn den mer coupéformede bakenden til ID.5.

Gode egenskaper
Batteriet i VW ID.5 GTX er på 77 kWt, og kan gi en rekkevidde på inntil 509km i følge WLTP-testen. Motorene yter totalt inntil 299hk, og det gjør VW ID.5 GTX til en frisk og rask familie SUV.
Bagasjeromsplassen er på 549 liter, og utformingen er meget gunstig med tanke på å få utnyttet plassen optimalt. Plassen for de som er med i bilen er også meget god, og komfortnivået er høyt.
Firehjulstrekk sørger for meget god fremkommelighet, og stabilitet under glatte veiforhold gjennom vintersesongen.
Det man ikke så lett kan lese ut av tall og tabeller er komfortnivået som bilen leverer, det må man prøve selv ute på veien, og da mistenker jeg at du vil definere komfortnivået som meget høyt, for det gjør i hvert fall jeg.
Nesten 1 300km
Når du kjører nesten 1 300km med en bil i løpet av en uke så blir du glad i ergonomiske seter, du blir glad i at rattet er godt å holde i, du setter pris på et godt head-up display, nyter god lyd fra stereoanlegget, og kjører nok i mørket til å sette pris på de knallgode LED-Matrix lyktene som faktisk er standardutstyr på VW ID.5 GTX.
Komfortable fjæringer, lavt støynivå og at det er enkelt å sette seg inn/gå ut av bilen er også noe man merker seg godt med en bil man bruker mye.
Enkelheten ved å bare ha nøkkelen i lomma, åpne døra, sette seg inn, vri om girvelgeren med foten på bremsen og bare kjøre i vei er også noe man raskt blir glad i med VW ID.5 GTX.

Motorvei
Vi har mange målepunkter på motorveien mellom Grimstad og Oslo, og har 4 langturer på denne motorveien i løpet av vår uke med VW ID.5 GTX.
Vi landet på en beregnet rekkevidde på motorvei, med svært ulike forhold og temperaturer, som alltid landet mellom 315km og 350km.

ID.4 vs ID.5
På papriret skal VW ID.5 ha 13km mer rekkevidde enn ID.4 og den skal ha 6 liter mer bagasjeplass opp til bakseteryggens topp.
Dette ville vi teste, og dro ut på landeveistest med begge bilene samtidig. Ganske tørre veier og 1 til 5 grader på turen. Begge biler hadde eksakt samme vinterdekk i 20’’ størrelse.
Begge biler fikk eksakt samme beregnede rekkevidde på vår landeveistest, med 418km,
Vi satte bilene inntil hverandre for å knipse bilder av bagasjerommene som skal skille 6 liter, men våre øyne er nok ikke så gode at de klarer å fange opp den lille forskjellen som er under bakseteryggens topp. Det som er av forskjell om man plukker vekk hattehylla synes ikke i noen tall, men der er det jo logisk nok ID.4 med sin SUV-form som har mer plass.
Vi dro også begge bilene med på vår 50/50-test, og her var det heller ingen forskjell på den beregnede rekkevidden. De landet begge på 383km her i 0 til 3 grader.

Hvilken velger man?
Om man velger VW ID.4 GTX eller VW ID.5 GTX handler egentlig mest om smak og behag, og min smak gjør at jeg faller litt lettere for VW ID.5 med coupébakenden.
En annen grunn til at jeg faller for VW ID.5 sin karosseriform er at man ikke får noe skitt på bakruta når asfalten ikke er tørr, dermed har man ikke noe behov for bakrutevisker her.
Uansett hvilken man velger får man en meget komfortabel og moderne elbil. Tar du turen til Gromstad Motor i Arendal kan de hjelpe deg å velge den modellen som passer best til dine behov.