Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Dersom noen hadde fortalt meg for 5 år siden at det var mulig å ha det så moro med elbil på isbane, som det var med Kia EV6 GT-Line og Kia EV6 GT, så hadde jeg aldri i verden trodd dem.
Strålende sol
Det er noe helt eget med det vakre Golsfjellet når det speiler seg i solskinn og himmelen er så godt som skyfri. Gradestokken viste minus 6 da vi startet, men vindstyrken var minimal. En vakker ramme for kjøring på oppmåkede baner på den frosne Tisleifjorden.
Pers Hotel hadde satt opp et partytelt på isen, med plastfliser som gulv, og her hadde vi depot og mulighet for å hente noe varm kaffe ved behov.
Startet med Kia EV6 GT-Line
Kia EV6 kan du få med 58kWt batteripakke og bakhjulstrekk, da kun i utstyrsnivå Active med pris fra kr 489 900 for den med 170hk og fra 524 900 med AWD og 235hk. De fleste velger EV6 med 77,4 kWt batteripakke, da har den 228hk med bakhjulstrekk og koster fra kr 519 900 og den har 325hk med AWD som koster fra kr 560 900.
GT-Line er topp utstyrsnivå som du kun får med AWD fra kr 648 900, og det var denne vi dro ut på isbanen med først. Kunne en familiebil, en elbil med piggfrie vinterdekk, være noe som helst moro på en isbane?
Når man er tidlig ute på en isbane, er det fortsatt en del snø på isen, og man får mye mer kontroll med piggfrie vinterdekk enn man skulle tro. Sportsmodus ble valgt for å ha konstant AWD, og bremsene ble brukt for å få vekta frem på svinghjulene før svinger.
Det var usedvanlig moro å kjøre det som opplevdes som en sportsbil på isbanen, først med hjelpesystemer på, for å kjenne hvor mye lek de tillot før de grep inn med assistanse, og systemet tillater en god dose lek.
Så slo vi av hjelpesystemene, og da var det mann og maskin og elementer som gjaldt, og egenskapene må kunne beskrives som svært gode, for her ble det mange og gode breisladder på isbanen.
Det er enkelte som vil hevde at du aldri har vært nærme nok grensene for hva bilen kan klare før du drar av isbanen, men det som skjer med en sving på en isbane når flere drar gjennom dem med en del spinn på hjulene, er at snøen ryddes vekk fra isen. Sakte men sikkert ble det veldig mye mindre grep, og det sidelengs møtet med snøkanten var ikke til å unngå.
Dermed kan vi med trygghet si at vi testet bilen til yttergrensene, og den presterte helt enormt med piggfrie vinterdekk helt til isen ble noe for polert til at piggfrie vinterdekk tillot breisladding gjennom svingene.
Ingeniør hentet fra BMW
Det er en del som har testet BMW og vet litt om kjøregleden de leverer. Kia fikk tak i en av BMW M-Sport ingeniørene til utviklingen av Kia EV6, slik at den skulle få best mulig kjøreegenskaper og kjøreglede.
For meg er det nærmest ubegripelig at en elbil som er en komfortabel familiebil når man kjører den normalt, kan bli en så heftig kjøremaskin når man presser den på bane. Helt ufattelig moro og uforglemmelig å få oppleve på diger isbane på Golsfjellet!
Kia EV6 GT – villdyret
Det er fantastisk moro at Kia lager en sportsbil av Kia EV6, med tilpassede fjæringer, bremser, motorstyring og mye mye mer. 585hk har du tilgjengelig i EV6 GT, og prisene er fra kr 749 900.
Den var utstyrt med noe som heter Lappi-dekk, det er piggdekk med litt flere og lenger pigger enn det man kan bruke på vanlig norsk vei. Slike dekk gir en del mer grep på isbane også når snøen er polert vekk.
Frode Størseth har lang erfaring med isbanekjøring, og vi fikk sitte på med han, mens han slang EV6 GT rundt isbanen i en ubegripelig hastighet og med det man må kunne betegne som full kontroll.
Det å nærmest danse med en sportsbil på isbane, med krefter som er enorme, og kjøreegenskaper som er så presise og gode at det ikke er til å begripe, er intet annet enn usedvanlig imponerende.
Kia EV6 GT leverer kjøreegenskaper man kanskje forventer fra en Porsche eller BMW M-Sport bil, men her er det altså en elbil fra Kia som leverer disse ekstreme egenskapene, og det er utrolig moro!
Bør oppleves
Dersom du allerede har en Kia EV6 GT-Line eller GT så kan jeg varmt anbefale at du prøver den på en isbane, men ta det litt mer forsiktig enn meg så du unngår å havne i snøkanten, for den er ikke så myk som den kan se ut som.
Har du ikke kjørt Kia EV6 enda så har de demobil inne hos Bertel O Steen i Arendal du kan prøve, men kjør pent på veiene selv om bilen har egenskaper til noe langt sprekere.