Elbil og stasjonsvogn? MG5 er den første!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Du kan velge mellom 2 ulike utstyrsnivåer, Comfort eller Luxury, med en prisforskjell på kr 15 000.
Det du får med ekstra på Luxury er 17’’ felger/dekk istedenfor 16’’ som er på Comfort, 360 ryggekamera, seter i vegansk skinn, automatisk aircondition, automatisk innfelling av utvendige speil, fjernlåsing av elektriske vinduer, regnsensor og automatisk dimming av innvendig speil.

Første stasjonsvogn
MG5 er den første elbilen som har stasjonsvognkarosseri, noe som gir et stort og romslig bagasjerom, bra med plass i forseter og bakseter, og en bil som har mindre luftmotstand enn de mange SUV’ene der ute.
Den WLTP-testede rekkevidden på 400km er med 16’’ felger og dekk, og den vi testet var Luxury som har en WLTP-test rekkevidde på 380km, med da har den sommerdekk og det er varmt, vi hadde vinterdekk og det var ikke akkurat brennvarmt.
Lading har vi også testet, det skal kunne ta 40 minutter når det er sommervarmt ute, men MG5 har et menyvalg der man kan velge å varme opp batteriet før lading, og det var ikke noe vi kunne bruke lenge nok før vår ladetest, fordi det ville påvirket rekkeviddetesten vår for mye om vi hadde brukt det under den testen.

Litt fakta om MG5
MG5 er 4,6 meter lang, 1,818 meter bred og 1,543 meter høy med takrails.
Bagasjerommet er på 479 liter opp til bakseteryggens topp, men her er det mye plass opp til taket.
Bilens egenvekt er på 1 562kg, og det er ganske mye mindre enn mange andre elbiler på markedet, noe som påvirker rekkevidden positivt. Maksimal totalvekt er på 2 017kg.
Man kan også bestille hengerfeste til MG5, og da kan den trekke med seg inntil 500kg.
Ferden fra 0 til 100 km/t tar 7,7 sekunder, noe som oppleves som friskt nok de gangene man skal ut på motorveien.

Landeveistest
Vi dro på test med Luxuryutgaven av MG5 med 17’’ felger og dekk, og fikk en beregnet rekkevidde på vår 205km lange landeveistest på 325km. Da var det tørre og fine veier og 2 til 5 grader utendørs.

50/50-test
På vår 50/50-test med 50% landevei og 50% motorvei landet den beregnede rekkevidden på 338km i pluss 3 grader på tørre veier. Dette er en «hardere» test enn landeveistesten, men vi fikk et bedre resultat på 50/50-testen fordi elbilen hadde oppnådd bedre driftsvarme før teststart, på grunn av gjennomført landeveistest og ladetest i forkant.
God driftsvarme er svært sentralt for at en elbil skal få optimalt forbruk og best rekkevidde.

Ladetest
Vi brukte 42 minutter på å lade fra 10% til 80%, noe som bare er 2 minutter unna det optimale. Her hadde vi nok fått til optimal ladetid dersom vi hadde hatt mulighet til å bruke den manuelle forvarmingen noe mer før ladestart.
Manuell forvarming er genialt, for den kan man starte når man vet at det er ca 30 minutter igjen å kjøre til laderen man skal bruke.
Det er også genialt med ladeluka i front av bilen, for den har man som regel enkelt tilgang på enten man lader i en garasje eller ved en ladestasjon. På en 3-fase hjemmelader kan MG5 lade med inntil 11kW, noe som er bra.

Lav pris
MG5 har en bemerkelsesverdig lav pris, og vi var litt spent på hvordan bilen ville oppleves på veien. Dermed ble vi positivt overrasket over at komforten var god, cruisekontrollen var god, Apple CarPlay med USB-tilkobling fungerte bra.
Såpass mye var så bra at vi ikke kan skjønne annet enn at MG5 må være mye elbil for pengene. På våre tester leverer også MG5 ganske nær de 380km som den har oppnådd i den svært så optimale WLTP-testen.
Forsetet har litt begrenset mulighet for innstillinger, så det er nok en fordel å ta turen til Sigmund Aasen, så du er sikker på at du også sitter godt i setene i MG5.