Opel Grandland – deilig og fornyet ladbar hybrid med 4×4

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

De fleste veiene på Sørlandet har ikke vært glatte den siste tiden, det er vi klar over, men drar man opp mot Øynaheia er det lett å finne isete veier i skyggen, egentlig noe vi ikke anbefaler å oppsøke uten piggdekk, men vi ville jo teste 4×4-systemet i Opel Grandland, så da tok vi sjansen.

Is er veldig glatt
Vi fant oss en bakke med god stigning og is, der smeltevann hadde dekket til det meste av grus som en gang var blitt strødd på veien. Og ruslet ut av bilen for å ta et bilde. Men vi hadde ikke pigger under skoene, og måtte holde oss fast i bilen for å ikke bare skli nedover.
Rett og slett farlig glatt, noe vi ikke merket noe særlig til da vi kjørte oppover med 4×4, på tross av piggfrie vinterdekk. Vi klarte likevel å komme oss nok uti snøkanten til å få sikret oss et aldri så lite bildebevis på at vi hadde funnet glatt og isete bakke.
For bilen holdt det lenge med en tanke grus her og der sammen med et godt 4×4-system som man velger å aktivere med kjøremodusknappen. Kjører du mye på is er det likevel lurt å velge piggdekk i kombinasjon med en bil som har 4×4, som for eksempel Opel Grandland som vi testet.

AGR seter
I Tyskland er det en organisasjon som jobber for at seter i biler skal bli mer ergonomiske, og de heter AGR, og setter kun sitt stempel på seter som har en sittepute som kan justeres i lengderetning og i vinkel i tillegg til den mer normal opp/ned justeringen. Korsryggstøtten skal også være justerbar i 4 retninger i tillegg til at selve seteryggens vinkel kan justeres.
De deilige skinnsetene i Opel Grandland kan alt dette, og nå vet du hva det betyr når forkortelsen AGR settes sammen med bilens forseter. Det gir en svært god og ergonomisk riktig sitteposisjon.

Elektrisk rekkevidde
Offisielle WLTP-test tall for Opel Grandland sin elektriske rekkevidde er 65-66km, men de som har lest litt om WLTP-tester vet at det er en innendørs test på rulle i god varme som batterier arbeider best under.
Vi kom 51km elektrisk da vi testet i vår faste testløype for ladbare hybrider. Det er en løype med landevei som går fra Grimstad, via Sørlandsparken og retning Kjevik og Birkeland.
Ut fra vårt resultat med piggfrie vinterdekk på bilen, som jo er mykere og har mye mer rullemotstand enn sommerdekk, så mistenker vi nok at 66km elektrisk rekkevidde kan være oppnåelig med sommerdekk og noe varmere vær.
Når vi har tømt batteriet på ladbare hybrider kjører vi alltid mellom IKEA og Grimstad i 100 km/t i litt over 30km for å se hva snittforbruket lander på med tomt batteri, og her leverte Grandland meget hyggelige 0,52 liter på mila.
Det betyr at veldig mange kan gjøre unna all dagligdags kjøring elektrisk, og de få gangene man skal på langtur, kan man ende opp med et lavt snittforbruk. Husk at alle biler som kan lades bør lades fra en ladeboks som en elektriker monterer på huset eller i garasjen for deg.

Godt utstyrt
En Opel Grandland har mye utstyr inkludert og listen over tilgjengelig ekstra utstyr er forholdsvis kort, men man kan velge skinnseter, slik testbilen har, og nei, det koster ikke mer enn kr 6 900 å oppgradere til skinnseter.
Lakkfarge, hengerfeste og vinterhjul er stort sett det andre man finner som «ekstra» dersom man velger toppmodellen GSe som vi testet. Den har 4×4 og 300hk, og i kjøremodus Sport blir dette en svært så sprek familiebil.
Varme i rattet, seter med ventilasjon og varme, IntelliLux LED Matrix lys som er knallgode er noe av utstyret testbilen hadde.

Komfortabel
Opel Grandland har en komfort man ikke kan lese direkte ut av utstyrtslister, selv om man vet hva AGR seter betyr, for det handler om fjæringskomfort, støyreduksjon og opplevelsen man får når man kjører på veien.
At jeg mener rattet er svært godt, setene meget komfortable, fjæringskomforten er god og støynivået lavt er nesten noe du bør oppleve på egenhånd hos Auto-Car på Stoa. Der kan du booke deg en prøvetur med denne flotte familiebilen fra Opel.