Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Hos RSA Bil på Krøgenes i Arendal finner du en 5 meter lang og lekker sedan som dukket opp i Norge like før nyttår, og endelig skal vi få teste den, og se hva den er god for. Været kan vi ikke bestemme over, og det var ganske vårlig da vi testet BYD Han.
Pris
Skal du ha en luksus sedan som elbil med god rekkevidde så har prisene nå på nyåret en tendens til å nærme seg en million, men det gjelder ikke for BYD Han. Her er startprisen på kr 614 900, og listen over det som kommer ekstra er kort.
Lakk, vinterdekk, frakt og klargjøring kommer i tillegg, med andre ord er alt det man normalt sett finner på en lang liste med ekstrautstyr inkludert for BYD Han i startprisen.
Komfort
Når man setter seg inn i en bil er det første man opplever av komfort setene, og her får du et meget komfortabelt førersete i skinn med varme og ventilasjon, du har et godt ratt der du også kan slå på varme, noe som er meget komfortabelt dersom du har litt kalde fingre.
Fjæringskomforten må kunne betegnes som meget komfortabel, men med to motorer, og 245hk på framhjula og 272hk på bakhjula er BYD Han svært så frisk i sportsmodus. For de som lurer så kan man gjøre unna 0-100 km/t på 3,9 sekunder! De to motorene sørger også for AWD.
DAB-radioen leverte gode og stabile sendinger, også mellom Froland og Evje der enkelte andre biler kan oppleve dekningen som noe utfordrende, og anlegget fra Dynaudio leverte meget god lyd.
Komforten i baksetet er optimalisert for 2 personer, selv om man kan være 3 baki BYD Han. Når man er 1 eller 2 personer i baksetet kan man ha ned armlenet på midten, og her er det koppholdere og en skjerm der du kan styre alt fra temperatur og farger på ambientebelysningen til bilens underholdning.
Landeveistest
Vår landeveistest er på 205km, fra Grimstad, via Froland til Evje, og så Rv9 og via Mosby til Sørlandssenteret og tilbake til Grimstad. Aldri over 80 km/t, og en del stigning mellom Grimstad og Evje.
Temperaturen lå mellom +5 og +9 på turen, varmere ved kysten og kaldere innover i landet. Smeltevann fra brøytekanter gjorde veiene ganske våte fra omtrent Froland til Evje.
BYD Han brukte 47% på turen, noe som gir en beregnet rekkevidde på 409km under de forhold vi hadde.
50/50-test
Vår 50/50-test består av om lag 50% landevei fra Grimstad til IKEA, og 50% motorvei fra IKEA tilbake til Grimstad.
Temperaturen varierte mellom +6 og +9, noe varmere i Grimstad enn ved IKEA, og veiene må kunne betegnes som ganske tørre. Bilen hadde også meget godt oppvarmet driftssystem etter å først ha kjørt landeveistest og ladet i om lag 10 minutter.
Selv om forholdene var gode må man ikke glemme at bilen hadde piggfrie vinterdekk, som er langt mykere enn sommerdekk, og har mye høyere rullemotstand enn sommerdekk.
Beregnet rekkevidde på vår 50/50-test var imponerende 507km. WLTP-testen som foregår på rulle med sommerdekk i sommertemperatur og uten bruk av klimaanlegg, gir en rekkevidde på blandet kjøring på 521km. Vår 50/50-test er tøffere enn WLTP-testen, og ble gjennomført med piggfrie vinterdekk i en temperatur som er under 10 varmegrader, så det er ikke så rart vi blir imponert her.
Stabil ladekurve
Da vi tok ladetesten var ikke bilen det man kan definere som driftsvarm, og da kan man ikke oppnå maksimal ladehastighet selv om batteriprosenten er på 10% ved ladestart. Den maksimale ladehastigheten er på 120kW.
Det tok et par minutter før ladehastigheten økte over 70kW, og da den kom opp til 94kW ved rundt 20% på batteriet, så holdt den seg på den hastigheten veldig lenge, før den sank noe da den nærmet seg 80%. Det må sies å være veldig bra for en bil som ikke har driftsvarme i batteripakka.
Strømkilde
Det er noen elbiler som har V2L, det vil si at man kan koble på en sak som gjør at man kan plugge en normal stikk-kontakt fra et vaffeljern, et toastjern, en sirkelsag eller en høytrykkspyler i bilen, og hente strøm, inntil 3kW, fra bilens store batteripakke som er på 85,4kWt.
Her kan man med andre ord se for seg ekstra hyggelige stopp på rasteplasser, egne vaffelturer eller ekstra praktisk dersom man har en hytte uten strøm.
Bør oppleves
BYD Han er utvilsomt en bil som bør oppleves, de gode skinnsetene, sportsmodus, lyden i anlegget, fjæringskomforten og den gode støydempingen.
Tar du turen til RSA Bil i Arendal kan du få oppleve BYD Han, det kan anbefales.