Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Maxus T90 EV har et batteri med 88,55 kWt netto kapasitet som gir den 5,365 meter lange pickupen en WLTP-rekkevidde på 334km. Fordi T90 EV er typegodkjent som en N1 varebil blir den WLTP-testet med 50% av maksimal nyttelast. En personbil testes uten noe last.
Lasteplanet er 1,485 meter dypt, 1,51 meter bredt og 53cm høyt. Nyttelasten er på 1 tonn og hengervekten er også på 1 tonn.
5 seter i en pickup er utrolig sjelden å se i Norge, men det har Maxus T90 EV, dermed vil den for mange kunne fungere som familiens bil til en aktiv livsstil.
Maxus T90 EV har 180hk og 310NM som plantes ned i asfalten gjennom bakdekkene. Bakkeklaringen er på 18,7cm.
Denne elektriske pickupen kan du nå se og oppleve hos RSA Bil i Arendal.
Ny opplevelse
Vi kan ikke påberope oss at vi har testet den, men vi kjørte den litt for å knipse noen bilder av den. Det er den første elektriske pickup vi har kjørt på Sørlandet, og det var en ny opplevelse å kunne kjøre pickup uten å få noe form for utslipp fra en diesel eller bensinmotor.
De som er avhengige av 3,5 tonn hengervekt for å kunne trekke en minigraver må nok vente litt lenger på en elektrisk pickup, men for de som ikke må ha over 1 000kg nyttelast og 1 000kg hengervekt så er det nå mulig å velge en elektrisk pickup.
Dersom man har bakseter i en pickup med bensin eller dieselmotor blir det flere hundre tusen i avgifter, men det slipper du med Maxus T90 EV, her er startpris levert Drammen fra kr 584 900 inkludert vektavgift og mva.
Startprisen inkluderer en Thunder pakke som inneholder elektrisk justerbare forseter, veganske skinnseter, touchscreen med Apple CarPlay, bedliner til planet og sportsbar.