Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Du har ikke sett Renault Austral i Norge, men det er etter vår mening ganske sannsynlig at du får det i løpet av 2023, selv om Renault Norge sier at de ikke har landet en beslutning riktig enda. Det er mye enklere i Norge i 2023 å ta raskere beslutninger om elbiler enn det er om biler som ikke er elbiler, men elektrifiserte, som Austral er.
Hybrid og mildhybrid
Vi fikk kjøre en hybrid i områdene utenfor Madrid, men Austral er også tilgjengelig som mildhybrid med 12V eller 48V batterihjelp.
Hybriden som vi fikk kjøre har et batteri på 2 kWt som lades opp av bevegelsesenergi, og så bruker bilen denne ekstra kraften til akselerasjon og i situasjoner der man får ned forbruket mest mulig ved å hente inn litt elektrisk assistanse.
Min erfaring med hybrid har vært at det kan bli litt mye lyd og litt lite bevegelse, kanskje spesielt når man skal ut på motorvei, eller i andre situasjoner der man har god bruk for akselerasjon. Det opplevde jeg ikke med Renault Austral og de 200hk som systemet leverer, det opplevdes ganske så kvikt og spenstig, spesielt i kjøremodus Sport.
Her var det en opplevelse av kraft når jeg ville ha det, en usedvanlig stillegående og komfortabel SUV i C-segmentet, som ikke bare ser lekker ut, men som også innehar mange praktiske egenskaper, som for eksempel bakseter som kan skyves i lengderetning.
Det blir kanskje ikke enorme volum av Renault Austral i Norge, men dersom du er på jakt etter en hybrid som har et lekkert design og som ikke er alt for diger, så bør du kanskje vurdere en Renault Austral.
4Control firehjulsstyring
Renault Austral befinner seg i den øvre delen av C-segmentet med sin lengde på 4,51 meter, bredde med sidespeil på 1,825 meter, akselavstand på 2,667 meter og høyde på 1,1825 meter. I dette magasinet har vi også skrevet om BMW iX1 som er i samme segmentet rent størrelsesmessig.
Biler i C-segmentet har før ikke vært kjent for å ha mye utstyr tilgjengelig, men Renault Austral har i topputgaven deilige sportsseter med massasjefunksjon, trådløs ladeplate for mobilen, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, Google assistent som gjør at du kan snakke inn destinasjonen du vil reise til, og eventuelt sjekke de siste nyheter eller be om en værmelding.
Når du bruker bilens googlenavigasjon vil du få beskjed om eventuelle køer, og forslag om alternative ruter om det kan spare deg for tid. Kombinasjonen av Google assistent og trådløs Apple Car Play er svært sjelden, men vi har sett dette før i Renault Megane E-Tech Electric.
360 kamera er deilig når du skal parkere, eller bare passe på at bilen ikke kommer borti noe ved finmanøvrering. Sånt er deilig selv om bilen ikke er diger.
Du har musikkanlegg fra Harman Kardon med 12 høyttalere, deilig head-up display, veldig godt sportsratt, og en nydelig fjæringskomfort som jeg gjerne skulle kjørt enda flere hundre kilometer mer enn det jeg rakk på denne turen.
Vi fikk teste en trang testløype der en liten Renault Clio akkurat klarte seg gjennom, så forsøkte vi med en litt større Captur, men den måtte man rygge litt og lirke litt med for at den skulle komme seg gjennom svinghindrene. Så var det Austral med 4Control firehjulsstyring som også kom gjennom løypa, minst like smidig som den vesle Clioen. Det gjør Austral til en genialt smidig bybil.
Når du i tillegg kan ha inntil 1 500kg hengervekt og taklast er også alt det praktiske også på plass, og Renault Austral blir dermed en lekker og meget godt utstyrt SUV i C-segmentet med en bemerkelsesverdig deilig og god hybridløsning.
Forbruk
Når man er 2 journalister som har noen hundre kilometer med kjøring fordelt på et par dager på ukjente veier, så blir det en del akselerasjonstesting, testing av egenskaper i svinger, og kanskje også litt hardere kjøring enn det man normalt sett holder på med.
Til tross for dette leverte hybriden et ganske så hyggelig forbruk på 0,6 liter på mila. Med litt snillere og mer normal blandet kjøring skal forbruket kunne komme ned i 0,47 liter på mila, og det er svært lavt for en SUV i denne størrelsen som fint kan fungere som familiebil.
Nettsider
Dersom man ser på nettsidene til Renault Norge så finner man foreløpig ikke noe informasjon om Renault Austral, men på de svenske nettsidene til Renault kan man lese om at Renault Austral skal lanseres høsten 2023.
Så får vi se om vi får rett i våre antagelser, om at Austral også dukker opp i Norge, den som venter får se. For de som liker lekre biler med sportslig tilsnitt og en knallgod hybridløsning man ikke trenger ladeboks for å benytte seg av, så håper jeg jo virkelig at den dukker opp i Norge også.
I vårt distrikt er det Auto-Car på Stoa i Arendal som er forhandler for Renault, så om Renault Norge lander på å ta inn Renault Austral til Norge er det her du kan svinge innom for å prøvekjøre den til høsten.