Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Toyota er verdens største produsent av biler, og de selger biler over hele verden. Det betyr også at de må fokusere på løsninger som fungerer over hele verden, og at innfasingen av elbiler må følge tilgangen på infrastruktur.
Før 2035 skal Toyota levere 100% CO2-nøytrale biler, noe som gjelder både produksjon og bruk av bilene. Og fra 2040 skal også alle leverandører og all logistikk til og fra Toyota være CO2-nøytrale. Foreløpig er det elbilen bZ4X som er på markedet, men vi fikk se den neste elbilen fra Toyota, og det skal være 6 elbiler i porteføljen innen 2026.
Valgmuligheter
I Norge er ladeinfrastrukturen ganske godt utbygget, og det er mer logisk med elbiler til det norske markedet enn til land som ikke har noen ladeinfrastruktur.
I Paris har taxinæringen sett at hydrogen er en optimal løsning, fordi bilene ikke slipper ut annet enn vanndamp, og det tar like kort tid å fylle bilene med hydrogen som å fylle dem med bensin eller diesel. Hydrogenet kan også produseres grønt, altså med fornybar energi eller overskuddsenergi.
I byer med over 15 millioner innbyggere vil dagens elbiler få byenes strømsystem til å knele, her vil også hydrogen kunne være en fremtidig løsning.
Det er ingen hos Toyota som påstår at det er mer effektivt å bruke hydrogen enn å bruke strøm, men det er ikke over alt at strøm kan være den eneste løsningen, og da må man se på alternativene som forhindrer forurensning i store byer for fremtiden.
I veldig mange land er ikke produksjon av grønn hydrogen kommet langt nok, eller utbygging av ladeinfrastruktur kommet langt nok til at elbiler eller hydrogenbiler er et alternativ enda, derfor har Toyota også hybrider som har batterier som kan lagre bevegelsesenergien, og redusere forbruk og utslipp på den måten.
Toyota kaller denne valgfriheten de tilbyr for «the power of and».
Elbilkonsept
Når en produsent viser fram en konseptbil, så er det mye fra konseptet som skal brukes, og mye som ikke skal brukes, men som ser kult ut på konseptbilen.
bZ Compact SUV Concept var navnet på konseptbilen, en C-segment SUV som skal komme som elbil.
Jeg snakket litt med en av designerne, og han kunne fortelle at de buede skjermene inne i konseptbilen ikke var så veldig praktiske med tanke på lys fra sola, men at man nok kunne få se flere andre løsninger i den fremtidige elbilen.
Rattet minner om det rattet som man har mulighet til å bestille til dagens bZ4X, og Toyota hadde med seg en bZ4X med «One Motion Grip» rattet sitt, der man ikke trenger å skifte grep for å svinge maksimalt. Med andre ord er det sannsynlig at rattet blir med videre fra konseptbilen.
C-HR som ladehybrid
Toyota C-HR Prologue fikk vi også se i Brüssel, og løsningen med 3 farger er det meget sannsynlig at blir med inn i produksjonsmodellen, samt det ganske så heftige designet.
Vi fikk også vite at den skal komme som ladbar hybrid, og at den skal lanseres allerede i løpet av 2023.
Prototypen hadde ikke interiør, men vi vil ikke bli overrasket om man vil kjenne igjen en god del fra Toyota Corolla Cross sitt moderne interiør.
Designet i fronten kaller Toyota «Hammerhead» fra en kjent hai-art, og det front-designet vil man nok se i litt ulike former på nyere biler fra Toyota fremover.
Hydrogen
Toyota Corolla Cross tester Toyota for tiden ut med en hydrogenløsning, det samme gjør de med Toyota Yaris, men det man ser mer på her er en løsning der hydrogenet forbrennes på en tilsvarende måte som bensin og diesel, men det vil ikke gi noe utslipp av annet enn vanndamp.
Dersom man ser på framtiden til Toyota sin Gazoo Racing satsing, så er det meget sannsynlig at man vil se hydrogen forbrenningsmotor som en meget sportslig løsning som også kan kombineres med manuell girkasse for de som har mer sansen for den kjøreopplevelsen framfor kjøring med automatkasse. Motorlyden vil man også få med seg i en slik løsning.
Toyota tester også ut brenselcelle løsninger som kombinerer hydrogen og batteri i sin pick-up Hilux. Dette er en løsning som tilsvarer det man finner i dagens Mirai fra Toyota. Hensikten med en slik løsning er å kunne gi god nyttelast og trekkevne, og lang rekkevidde gjennom kjapp påfylling av hydrogen.
Gjennom tester av Toyota Yaris med hydrogen forbrenningsmotor har man fått ned tiden det tar å fylle tanken fra 4,5 minutter til 1,5 minutter. Mer hestekrefter og mer Newtonmeter har man også klart å hente ut av motoren under utviklingen, så for de som liker å kjøre bil kan dette bli veldig moro.
De som følger litt med på hydrogenmarkedet og fyllestasjoner vet at det er en del fyllestasjoner for hydrogen på vei, og at det jobbes med fabrikker som skal produsere grønn hydrogen også på Sørlandet.
Flere nyheter
På Kenshiki Forum fikk vi også se Toyota RAV4 GR Sport, men om du blar litt i dette magasinet ser du at vi allerede har fått prøve en tur med den i Luleå.
Vi fikk også se nye Corolla på Kenshiki Forum i Brüssel, men den skal vi få prøve i Spania i februar, så vi kommer sterkere tilbake til den etter det.