Prøvekjørt Toyota RAV4 GR Sport i Luleå

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Det har med tiden blitt mange ulike modeller fra Toyota som har fått GR Sport styling, for det handler ofte om mer snasne sportsseter, sportsratt, sportsfelger og litt sportslig styling her og der.
Nå var turen kommet til RAV4, og den første GR Sport utgaven av den ladbare hybriden som har over 300hk. Her nøyde ikke Toyota og Gazoo Racing teamet seg med detaljer og styling, men de gjorde også en del med bilens fjæringsoppsett slik at den skulle oppleves mer sportslig på veien også.
Da jeg var på Kenshiki Forum i Brüssel før jul så jeg på RAV4 GR Sport, og gledet meg til jeg skulle få oppleve den under vinterlige forhold i Luleå.

Opplevelse
Noen slike lanseringsturer handler kun om bilen man skal få ta en prøvetur med, mens andre lanseringsturer inkluderer litt lokale opplevelser.
Denne turen til Luleå var en slik tur, der vi ankom Luleå på kvelden og fikk smake litt lokale matretter. Kanskje ikke noe sjokk at reinsdyr sto på menyen.
Neste morgen startet tidlig, der vi fikk låne varmedress, sko, lue og votter, og ruslet til det frosne havet der flere hundesleder sto og ventet på oss. Opplevelsen når en stor gjeng ivrige bjeffende hunder blir helt stille, og løper i vei over isen mens solen står opp i horisonten er det ikke så lett å beskrive med ord, men man glemmer det ikke så lett.
Hundesleden tok oss med til stedet der bilene sto og ventet – og vi brukte bilens store bagasjerom til varmedresser og annet utstyr, for vi skulle bruke det mer senere på dagen.
Selve kjøreopplevelsen kommer jeg tilbake til.
Ett av stoppestedene på kjøreturen var Gammelstads Kyrkstad der Luleå i sin tid ble grunnlagt. Mange små hyttelignende buer som omkranset en stor gammel kirke, fordi folk før i verden måtte reise langt for å komme til kirka, så da bygde de seg et sted å overnatte. Enkelt, sparsommelig og robust. Denne kirkebyen er på UNESCO sin verdensarv liste, og overlevde nok fordi man valgte å flytte Luleå sin plassering for å få god nok vanndybde til store skip i sin tid.
Da kjøreturen var ferdig for kvelden var det igjen på tide å få på varmedressen, for da var det snøscooterkjøring som sto på programmet. Veldig moro å få oppleve Luleå på flere vis, i tillegg til å få bli kjent med RAV4 GR Sport.

Prøvetur
Vi som var med fra Norge var fordelt på 2 biler, en hybrid og en ladbar hybrid, og vi byttet ved lunsjen midt på dagen. Jeg startet med hybriden, som for øvrig ikke blir tatt inn til Norge i GR Sport utgaven, men det var likevel nyttig med tanke på å oppleve forskjellen på hybrid og ladbar hybrid.
En av hovedforskjellene er naturlig nok at hybriden ikke kan eller skal lades med ledning, dermed er det bilen som i stor grad bestemmer når den vil kjøre elektrisk, og når den vil bruke bensinmotoren.
Den ladbare hybriden kan man lade, og da får den meget god elektrisk rekkevidde på godt over de 75km Toyota mener at den skal kunne levere. Nå har ikke vi testet elektrisk rekkevidde på RAV4 GR Sport i denne omgang, men vi har testet RAV4 plug-in hybrid flere ganger før, og har fått nesten 90km elektrisk kjøring ut av den sommerstid på landevei.
En annen vesentlig forskjell er kreftene bilen har, noe man spesielt merker når man skal akselerere, for den ladbare hybriden er godt merkbart kvikkere til den slags. Det gjør at den ladbare hybriden føles sterkere og mer sportslig enn hybriden. Hybriden har 222hk og den ladbare hybriden har 306hk i systemeffekt, så sånn sett er det jo naturlig at forskjellen merkes godt.
Man skulle kanskje tro at hybriden med en vekt på 1 730kg (max utstyrt) ville oppleves mye lettere på veien enn den 2 tonn tunge ladbare hybriden, men hybriden bruker 8,4 sekunder fra 0-100 km/t og den ladbare hybriden bruker bare 6 sekunder, det merker du hver gang gasspedalen skal brukes.
Vi kjørte i stor grad på isete veier, med gode piggdekk, og opplevde begge varianter av RAV4 GR Sport som stabile og gode, med en komfort som jeg opplevde som hakket bedre enn vanlig RAV4 fordi fjæringene var et merkbart hakk fastere. Det gav meg enda mer kjøreglede.

Forbruk
Vi nullet forbruksmåleren i begge biler, og jeg regnet med at hybriden ville slå den ladbare hybriden på grunn av vektforskjellen, og fordi de som hadde hatt den ladbare hybriden før oss hadde brukt opp det som var ladet opp der.
Jeg fikk ikke det resultatet jeg så for meg, med et snittforbruk på hybriden på 0,63 liter på mila og 0,60 liter på mila på den ladbare hybriden. Nå ble de ikke kjørt i samme løype, og kanskje var det noe mer vei med høyere hastighet for hybriden, så dette skal man ikke se på som en fastit for vinterforbruk, men uansett meget hyggelige tall for en såpass stor og sterk SUV en vinterdag i Luleå.

Design
Det er gjort en del grep for å gjøre RAV4 GR Sport sitt design noen hakk mer sportslig enn en vanlig RAV4. Grillen foran i sort G-design, på grunn av at Gazoo Racing starter med G. Bak finner man også samme designdetalj.
Sorte speil, sort tak og sorte detaljer går igjen utenpå bilen, samt en del GR Sport merker foran, bak og på siden.
Inne i bilen finner man et deilig GR Sport sete i skinn/alcantara, et godt sportsratt i skinn, mørk grå pyntelist og grå sømmer i ratt, seter og interiør forøvrig.
Instrumentene bakom rattet har nå blitt widgetbasert, noe som betyr at man kan velge hva som skal vises hvor i de tre feltene man har til rådighet i instrumentpanelet. Dette er ikke noe som vil være unikt for GR Sport versjonen av RAV4, men kommer også på de andre utstyrsnivåene bilen leveres med.
Felgene til RAV4 GR Sport er med et helt nytt design, og også en ny produksjonsteknikk som ligger bak. Stilige å se på var de i hvert fall.

Prøvekjør hos Toyota Arendal
Hos Toyota Arendal har de noen andre utstyrsutgaver av RAV4 plug-in hybrid du kan prøvekjøre i dag.
Dersom du bestiller en RAV4 GR Sport plug-in hybrid i dag er det snakk om levering rundt september/oktober.