Fin helg med BMW iX1

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

BMW X1 har vokst, i lengde, bredde, høyde, akselavstand og sporvidde. Det merker man på mer plass innvendig og en forbedret komfortopplevelse når man kjører bilen. Som elbil får man også et lavere tyngdepunkt enn før, noe som på ingen måte er en ulempe for en SUV på svingete veier.

De faktiske mål
BMW iX1 xDrive30 er 4,5 meter lang, det er 53 med mer lenger enn forrige X1. Bredden er 1,845 meter, økning på 24 mm. Høyden er 1,616 meter, opp 18mm. Sporvidden har økt med 31mm og akselavstanden med 22mm til 2,692 meter.
BMW iX1 er en kompakt SUV, men ikke så kompakt som forrige X1, og det mistenker vi de som har hatt den forrige X1 vil sette pris på.
Når man får en SUV med xDrive firehjulstrekk, så er det nok også en del som gjerne vil vite at bakkeklaringen er på 17cm, spesielt de som har en noe kronglete hyttevei.
De som er glade i å trekke tilhenger har nok sansen for helelektrisk utfellbart hengerfeste der man kan trekke med seg inntil 1 200kg. Bagasjerommet har 490 liter opp til bakseteryggens topp, og det tredelte baksetet gir fleksibilitet dersom man må frakte med seg litt ekstra.

Elbilfakta
BMW iX1 xDrive30 har en batteripakke på 66,5 kWt brutto og det du kan utnytte er på 64,7 kWt netto. I følge WLTP-testen gir det en rekkevidde på inntil 440km, men hvor langt den går en litt varm vinterdag på Sørlandet kommer vi sterkere tilbake til i denne saken.
Bilens 313hk og 494NM gjør den til en av de sprekere i denne bilklassen, og BMW har sørget for at det er god respons ved bruk av høyrefoten, og engasjerende oppsett av fjæringene. Når man kombinerer dette med god støtdemping og lavt støynivå, og svært mye gode materialvalg i demobilen som var fullutstyrt sniker luksusfølelsen seg fram også i denne iX1 xDrive30 Fully Charged.
Når ladeforholdene er optimale skal man kunne lade med inntil 130kW ladehastighet, og det skal kunne ta 29 minutter å lade fra 10% til 80%. Vi fant ut etter vi hadde levert bilen tilbake hvordan man starter forvarming av batteriene manuelt, og selv uten denne forvarmingen tok ladeøkten vår fra 10% til 80% bare 35 minutter. Effektiv og rask lading er det stadig flere som velger elbil som setter stor pris på, faktisk fremfor en enorm rekkevidde.

Tester av rekkevidde
Så langt det er mulig prøver vi å få med oss de elbiler vi tester på en landeveistest på 205km fra Grimstad, via Froland til Evje, og via Mosby og Sørlandssenteret tilbake til Grimstad. Aldri noen fartsgrense over 80 km/t, kun landevei og en del stigning til Evje og nedover igjen til Grimstad.
Vi hadde pluss 5 grader da vi startet, og temperaturen ramlet til 2,5 plussgrader da vi var i mål. Veiene varierte fra fuktige til våte, noe som gir en del mer rullemotstand enn tørr asfalt. Testbilen var som nevnt en fullutstyrt Fully Charged, og de piggfrie vinterdekkene var i 225/55R18 dimensjon.
BMW iX1 xDrive30 brukte 56% av batteriet på den 205km lange turen, noe som gir en beregnet rekkevidde på 366km med de forholdene vi hadde denne dagen.
Vår 50/50-test består av om lag 50% landevei og 50% motorvei, fra Grimstad til IKEA og tilbake igjen. En mye tøffere test for de aller fleste elbiler enn landeveistesten vår. Her var det 2,5 grader og fuktige veier.
På de 71 kilometerne brukte bilen 20% av batteriet, noe som gir en beregnet rekkevidde på 355km.

Opp et nivå
Forrige BMW X1 fikk man ikke som elbil, men vi har jo kjørt den som ladbar hybrid noen ganger, og den nye iX1 oppleves som et solid steg opp i opplevd luksus.
Undertegnede har en noe bred bak, og setene foran i iX1 oppleves som en stor forbedring komfortmessig. Smalere personer vil kanskje ikke legge like godt merke til dette som meg.
Det man legger merke til er de nye gode skjermene som man har sett i BMW i4 og BMW iX, det drar opp det moderne inntrykket man får av den nye iX1 mange hakk i forhold til forrige X1.

Tre pakker
Hos Bavaria Sør i Arendal tilbyr de tre gunstige pakker med BMW iX1 xDrive30, Charged fra kr 549 900, Charged Plus fra kr 589 900 og Fully Charged fra kr 634 900.
Testbilen var en Fully Charged med litt ekstra, og koster kr 699 900. Det er en bil du bør ta turen til Bavaria Sør i Arendal for å prøve en tur, for opplevelsen av BMW sine sportslige kjøreegenskaper i en SUV som også leverer luksus gir hverdagen litt ekstra krydder.