Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Elbilbatterier har en elektrokjemi som får batteriene til å levere strøm til elbilens elektrisk drevne motor(er). Denne kjemien fungerer optimalt i det vi i Norge gjerne kaller for romtemperatur, som for så vidt er et upresist begrep ettersom det er svært ulik temperatur i norske hjem.
For å være litt mer presis, mellom 25 og 30 varmegrader er en optimal temperatur for et elbilbatteri. Det er ikke temperaturer vi har mest av i Norge, derfor kommer det noen praktiske elbiltips her.
Ut på langtur
Det vil variere fra produsent til produsent hvor mye de anbefaler å lade elbilbatteriet i hverdagen, dette er noe du bør følge i hverdagen for å sikre batteriets levetid, men den dagen du skal ut på en lang tur er det helt ok å lade til 100% før avreise.
Det er også en stor fordel om du gir bilen beskjed om tiden du forventer avreise, for da kan den varme opp bilens kupé i forkant av avreisen. Enkelte elbiler varmer også opp bilens driftssystemer, uansett hvor mye som forvarmes vil du oppleve en mye lenger rekkevidde på din langtur enn om du dropper forvarmingen nå som det er kjølig ute.
En elbil er svært effektiv, det vil si at en veldig stor del av strømmen man lader inn i bilens batteri går til fremdrift og oppvarming, da merker man også større endring i bilens forbruk dersom temperaturen er lav, veien er våt eller dekket av snø eller is, det blåser eller man kjører mye oppover.
Sommerdekk har også langt mindre rullemotstand enn vinterdekk, dermed er det helt normalt at en effektiv elbil opplever vinterveiens prøvelser mer i forhold til forbruk og rekkevidde, enn det man kanskje merket seg i bensin eller dieselbilen som bare klarer å bruke om lag 35% av drivstoffet til fremdrift. Når det bare er 35% av forbruket som påvirkes for bensin/dieselbilen er det ikke så merkelig om man opplever dette som «noe nytt» med elbilene som er så effektive.
Ser man på den store vintertesten NAF/Motor gjennomførte onsdag 1/2, så finner man ut at rekkevidden for elbilene gikk ned med om lag 10% til 35% på denne vinterdagen, de fleste ligger rundt 25% lavere rekkevidde enn den noe kunstige WLTP-målingen, som foregår i romtemperatur, på en rulle, uten bruk av bilens klimaanlegg.
Når du skal på langtur med elbil bør du lade når du skal ha pause, ikke når du «må» lade, da blir turen langt triveligere. Jeg ser til stadighet at også de som har biler som går på bensin eller diesel må ha pauser, fordi kroppen har behov for det. Legger man slike pauser til en plass med ladere så utnytter man pausene godt på langtur med en elbil.
I hverdagen
Enhver produsent har ulike råd når det gjelder hvor mye det er lurt å lade elbilen til hverdagsbruk. Noen anbefaler 80% andre 90%. Bakgrunnen for ulike råd kan ligge i produsentenes ulike valg av buffer i batteriene. Uansett, følg produsentens råd i hverdagen for å sikre et langt og godt liv for elbilens batterier.
Vær oppmerksom på at mange korte turer vil gi et høyt forbruk til oppvarming, som deles på få kjørte kilometer. Det kan påvirke bilens gjettometer – altså anslaget på hvor langt du kan kjøre, så ikke se så nøye på bilens gjettometer, den kan ikke noe for at du kjører mange korte turer som krever mye energi i forhold til hvor kort du kjører.
Enhver elbil har en viss mengde strøm man kan lade på bilens batterier, og det er forbruket av denne strømmen som vil avgjøre hvor langt du kan kjøre. Det finnes enkelte biler som kan estimere hvilken batteriprosent du kan komme fram med når du legger kjøreruten inn i navigasjonssystemet. Men den kan ikke vite hvor hardt du gir på i oppoverbakker, eller om du kanskje «har et egg under høyrefoten», og må som regel justere sine beregninger selv om den vet fartsgrenser, topografi og noen vet til og med været.
Dette er bakgrunnen for at estimert rekkevidde kalles på folkemunne for et gjettometer, den kan ikke vite eksakt hvilket forbruk du kommer til å ha på din neste kjøretur.
Hvordan oppnå høy ladehastighet?
Det er noen elementer som må være på plass dersom du skal kunne se en god ladehastighet for din elbil.
Temperatur som er god for batteriets kjemi må være på plass, lav batteriprosent når du starter ladingen, og man må velge en lader som kan levere det din elbil kan ta imot.
Noen elbiler har forvarming før lading, ofte noe som startes ved å bruke bilens navigasjonssystem til laderen man skal til. Dette er det lurt å bruke når det er kjølig utendørs dersom man vil se god ladehastighet.
Dersom din elbil ikke har forvarming av batteriene kan man likevel oppnå en god temperatur dersom man har kjørt langt før man starter ladingen.
Kommer man til en lader med 40% på batteriet er det nesten ingen elbiler på markedet som leverer en god ladehastighet. Kommer man til laderen med om lag 10% på batteriet, og man har god temperatur på batteriet, så er sjansene store for at ladehastigheten blir god, så lenge man har valgt en lader som kan levere den ladehastighet bilen kan ta imot.
Det holder ikke at 2 elementer er på plass, alle 3 må være på plass, dersom det er sentralt å se god ladehastighet. Min erfaring er nok at dersom man lader når man pauser, og ikke når man må, så blir ikke ladehastigheten like sentral.
Under lading
Jeg traff en gang på et par som kjørte elbil for aller første gang, og de var ikke klar over at man kan starte bilen under lading så lenge man holder høyrefoten vekk fra bremsepedalen. De satt i en kald og mørk bil mens de ventet på laderen, men man kan ha på radio og varmeapparat, slik at ladeøkten blir komfortabel også vinterstid.
Dersom man har på bilens kllimaanlegg under lading vil man bruke strøm, og da vil naturlig nok ladeøkten ta noe mer tid.
I en del elbiler må man trykke 2 ganger på startknappen for å aktivere bilens klimaanlegg, i andre elbiler holder det å sette seg i førersetet. Det mest sentrale er å holde foten vekk fra bremsepedalen, for har man foten på denne startes bilen, og all lading vil avbrytes.
Enkel lading
Selv bruker jeg en såkalt ladebrikke som jeg bipper på laderen etter jeg har plugget inn ladekabelen. Dette er noe man kan bestille, enten fra ladeoperatøren man bruker ofte, eller fra elbilforeningen eller NAF der man kan registrere de ladeoperatører man ønsker å bruke.
Det er enklere løsninger på vei, som Plug&Charge hos IONITY som en del elbiler allerede har tilgjengelig, eller AutoCharge hos MER og andre ladeoperatører. Her registreres bilen i systemet en gang, så er det bare å plugge inn laderen neste gang uten å tenke på noe mer, for da ordner bil og lader med betaling og start av lading.
De fleste som kjøper seg en elbil investerer i en ladeboks på veggen, og da tanker man jo bilen mens man sover. Ettersom dagens elbiler har bedre og bedre rekkevidde er det ikke alle som trenger å lade hver uke. Det er deilig å komme ut til nyladet og varm elbil en kald morgenkvist, med isfrie ruter. Hverdagsluksus.