Audi e-tron GT eller Audi RS e-tron GT?

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Audi Norge var så snille å låne oss en Audi RS e-tron GT i noen dager, og vi lånte Gromstad Auto sin e-tron GT Pro for å sammenligne de to heftige elbilene direkte mot hverandre. En ting er tall og kalde fakta man kan finne på Gromstad Auto sine nettsider, en helt annen er opplevelsen man får av de to bilene på veien. Du som sliter med dette valget kan slappe helt av, du kan egentlig ikke velge feil, for de er begge helt fantastiske kjøremaskiner.

Tall og kalde fakta
Om vi starter med Audi e-tron GT som Gromstad Auto har som demobil, så kan vi jo starte med at den og RS-utgaven begge har Quattro. Det betyr et særdeles godt grep når veien ikke bare går rett fram, og det kan jo fort være en fordel her på Sørlandet om man skal utenfor motorveiene.
En GT, Gran Turismo, er laget for god komfort på de lange turene, kombinert med sportslige egenskaper, og du kan enkelt skifte mellom Comfort og Dynamic med Drive select knappen som er lett tilgjengelig i dashbordet.
Vi kan skrive under på at komforten er meget god, og at de sportslige egenskapene er hjertelig til stede, men pass på tallene i speedometeret, for norske fartsgrenser kan virke litt lave for biler som er så gode å kjøre og så sterke som denne.
350kW og 0-100 km/t på 4,1 sekunder sørger for en akselerasjon mange aldri før har kjent på, og det oppleves unektelig ganske vilt og heftig.
Velger du en RS får du heftige 440kW og 0-100km/t går unna på 3,3 sekunder på papiret, vi brukte 3,1 sekunder, for sånt må man jo teste.

Det tallene ikke forteller
Det rare med tall er at de ikke forteller om opplevelsen, men den akselerasjonen RS e-tron GT leverer er så voldsom at jeg som skulle ta tiden med stoppeklokke på mobiltelefonen fra passasjersetet, ikke klarte å holde mobilen i hånda på første forsøk.
Du blir trykket så raskt og ettertrykkelig tilbake i setet at du blir lettere sjokkert og stille før latteren klarer å bryte gjennom, og man må puste dypt nedi magen noen ganger.
Joda, 4,1 sekunder er raskt, veldig raskt, men 3,1 sekunder er voldsomt mye raskere, og forskjellen merker man også ved sportslig kjøring på svingete vei, hver gang høyrefoten brukes, så er skyvet noe så inni granskauen heftig hver gang.
Begge to er sportslige, men det er som om e-tron GT leverer kreftene mer kultivert, og RS e-tron GT bare drar alt til et nytt, sterkere og kraftigere nivå av villskap. Et nivå som lett setter spor i en autofil sjel, og fremstår som en av hovedforskjellene mellom de to fantastiske elbilene fra Audi.
Dersom du, som meg, har litt sans for akselerasjon, så vil opplevelsen man får fra en Audi RS e-tron GT være svært avhengighetsskapende, og du skal ha en solid dose selvkontroll for å klare å holde deg til de norske fartsgrensene.

Komfort
Dersom du lurer på hvem av de to som leverer mest komfort, så er det ikke så lett å skille dem fra hverandre, for begge leverer en langturkomfort på øverste hylle. Når man har kjørt fra Grimstad til Oslo for å levere bilen tilbake til Audi Norge er det bare ergerlig at turen fra Grimstad til Oslo ikke er lenger enn den er, rett under 300 kilometer.
Selv vinterstid er det en strekning som kan tilbakelegges uten ladepauser, men da bør det være en lader ved destinasjonen.
De har begge 800 volts ladesystem, og en lader som leverer 270kW eller mer vil kunne lade en e-tron GT fra 5% til 80% på 22,5 minutter når det er sommer. Bruker man bilens navigasjonsanlegg for å navigere til en lader vil batteriet forvarmes vinterstid, slik at det går nesten like raskt å lade også vinterstid.
Det er såpass rask lading at man nesten må forte seg litt om man skal utnytte ladepausen til å besøke WC og i tillegg rekke noe mat.
De knallgode setene med alle innstillingsmuligheter er en av grunnene til at man kan finne en perfekt sittestilling, og det gode sportsrattet er det en fryd å holde i. Cruisekontrollen fungerer svært godt, og bilens lydanlegg leverer underholdningslyd i toppklassen.
Nei, når det gjelder komfort er det ikke så lett å skille de to bilene fra hverandre, der leverer de begge toppklasse.

Skal ha, skal ha
Når Odd Børretzen skulle beskrive måkeskrik, brukte han «skal ha, skal ha» som ord fra måkens nebb. For meg blir det litt som landets myndigheter som har bestemt at våre biler skal være en inntektskilde for fellesskapet, «skal ha, skal ha», det er som det aldri kan bli nok inntekter til AS Norge.
Audi RS e-tron GT har en egenvekt på 2 378, og når den nye vektavgiften slår inn allerede fra 500kg blir det 1 878kg man må betale avgift for. Så kommer det jo mva for alt som koster over kr 500 000, og en bil som dette kostet jo over millionen før nyttår og mva slo til.
Dermed bør vi sende takkekort til alle i Norge som bidrar så sterkt til fellesskapet når de velger seg fantastiske opplevelser med en Audi RS e-tron GT på norske veier. Jeg håper det er greit at jeg skulle ønske det var meg.
Tar du turen til Gromstad Auto i Arendal kan de hjelpe deg å skreddersy din GT-drøm, enten du går for vanlig e-tron GT eller kraftpluggen RS e-tron GT.