Test av familiebilen VW ID.BUZZ Pro

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Det er lett å bli glad når man ser VW ID.BUZZ, og det var veldig lett å bli glad i bilen når man kjørte den, selv om det var skikkelig kald vinter utenfor den usedvanlig så praktiske familiebilen. Det skulle vise seg at det var hurtigladingen som skulle gi oss bakoversveis.

Kald vinter
En elbil er mest glad i sommervarme, tørre veier og sommerdekk, da kan noen av dem klare å levere mer enn WLTP-målingen skulle tilsi av rekkevidde. Vi hadde minus 8 til minus 15, snø i veibanen og piggfrie vinterdekk.
Selv om forholdene var så dårlige som de kan få blitt for en elbil i forhold til rekkevidde, så var det meget trivelig og stabilt å kjøre rundt i vinteren med VW ID.BUZZ Pro med bakhjulstrekk.
Er du en av dem som ble skremt av bakhjulstrekk på glatta for 10-15 år siden eller mer, kanskje la du sandsekker i bagasjerommet for å få vekt på bakhjula? Nå er det virkelig på tide å få testet en moderne elbil med bakhjulstrekk, det er en ganske annen verden i dag med tanke på stabilitet og fremkommelighet.
Det var en som skulle forklare veien til en plass jeg skulle kjøre til for første gang, og fortalte at han anbefalte en liten omvei for å unngå en litt bratt bakke som neppe var godt brøyta. Han hadde rett i at bakken var dårlig brøyta, men det var virkelig ikke noen utfordring for VW ID.BUZZ Pro.

Test av rekkevidde i kulden
Testbilen hadde 19’’ felger og piggfrie vinterdekk, noe som gir mer rullemotstand enn 18’’ felger og dekk.
Vår 205km lange landeveistest går fra Grimstad, via Rykene og Froland til Evje, og via Mosby til Sørlandsparken og tilbake til Grimstad. På vei over til Evje kom det mer og mer snø i veibanen, noe som gir mye rullemotstand. Ute ved kysten var det minus 9 og lenger inn i landet ned mot minus 15, da går det en god del energi til å varme batteriet og bilens store kupé.
Beregnet rekkevidde for landevei landet på 277km med de rådende forhold.
På motorveien mellom Grimstad og Oslo har vi flere målepunkter, som gjør at vi får beregnet rekkevidden på hele og deler av strekningen med høyere fartsgrense, dermed får vi rekkevidde med fra/til benevnelse på motorveien.
Temperaturen lå mellom minus 2 og pluss 2 grader på turen, og veien var våt. Beregnet rekkevidde landet mellom 278km og 294km. Motorveitesten bruker aldri å «slå» landeveistesten, men dette viser hvor mye det betyr for forbruk og rekkevidde med mange minusgrader og snø i veibanen som vi hadde under landeveistesten.

Lading
På en helt vanlig 150kW lader tok det under 35 til 38 minutter å lade fra 10% til 80%, noe som må betegnes som en god ladehastighet for en elbil med 400V batteriteknologi, og spesielt i den kulden vi opplevde.
Batterienes oppbygning i VW ID.BUZZ er bakgrunnen for at ladehastigheten er så god i kulden, for cellene er pakket i små lommer, som gir dem bedre ladehastighet selv om det er kaldt ute.
Det som gav oss bakoversveis var ladehastigheten over 80%, for det tok bare 7 minutter å lade fra 80 til 90 prosent, noe mange andre elbiler kan bruke 20-30 minutter på.
Nå vil jeg ikke anbefale å lade til mer enn 80% på en hurtiglader dersom man lader der ofte, men skal man på en langtur med familien er det jo en drøm at man kan lade så raskt til 90% med VW ID.BUZZ Pro.
Det er kanskje bare sånne som meg som tester mange elbiler som klarer å få bakoversveis av eksepsjonelt rask ladehastighet mellom 80% og 90%, men de som velger å kjøpe denne bilen vil nok raskt lære å sette pris på det de også de gangene de er på skikkelig langtur med familien.

Opplevelsen
Du sitter meget komfortabelt i de gode setene i VW ID.BUZZ Pro, har et godt ratt å holde i, varmetråder i frontruta som er usedvanlig kjekt ved underkjølt regn fordi man slipper ising på frontruta.
Du har et hyggelig lydanlegg, masse plass til de 5 det er seter til, og et enormt bagasjerom der du bare kan slenge inn alt du trenger å ha med deg. Testbilen var også utstyrt med geniale lys på innsiden av bakluka, slik at du har full oversikt inni og utenfor bilen når du holder på å laste inn eller ut av bilen i mørket.
Taklast og inntil 1 000kg på hengerfestet fikk vi ikke testet ut, men her er det et hav av praktiske muligheter. VW ID.BUZZ Pro er det lett å bli glad i, og det var ikke så moro å måtte levere den tilbake til VW Norge igjen.
Hos Gromstad Auto i Arendal kan du få se og prøve VW ID.BUZZ Pro, og de kan naturligvis hjelpe deg med å få bestilt deg en til deg selv.