Luksus X-Trail fra Nissan med e-POWER og e-4ORCE

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Motoren som sørger for fremdrift i nye Nissan X-Trail med e-POWER er elektrisk. Det gir muligheten for lynrask og svært presis 4×4 fra det elektriske e-FORCE systemet Nissan har utviklet.
Rekkeviddeangst sier du? Neida, du har med deg en bensinmotor som kun jobber med å lade bilens batteri, noe som gir et helt optimalt turtall på motoren og den får dermed et lavere forbruk enn en X-Trail med konvensjonell bensinmotor som sørger for fremdriften.

e-POWER i praksis
Da vi tok med Nissan X-Trail til Øynaheia for å teste den i litt vanskelige bakker med mye snø, så slo vi av bilens stereoanlegg for å høre etter motorlyd, men vi klarte nesten ikke å høre motoren under normal kjøring.
Det var et par ganger på tomgang at den slo seg på slik at vi hørte den, men totalbildet var at motoren ikke hørtes under kjøring. Når man bruker gasspedalen oppleves fremdriften som på en elbil, noe som ikke er så rart ettersom motoren som faktisk gir fremdrift er elektrisk.
Nissan X-Trail med e-POWER skal ikke lades, men du må fylle bensin innimellom.

e-FORCE i praksis
Nissan sitt e-FORCE system gir krefter til det hjulet som ikke spinner, og når man forsøker å provosere bilen i bratt snørik bakke så lar den seg ikke provosere, du har bare trygg, stabil og god fremdrift.
Dersom du fra før har en luksus-SUV bør du ikke bli sjokkert over at jeg nå anbefaler deg å ta en tur innom Gromstad Motor Stoa for å prøve Nissan X-Trail en halvtimes tid. Bare vær forberedt på at bilen leverer mer luksus enn du kanskje har koblet med dette bilmerket fra før.
Meget komfortable seter, spesielt etter 15 til 20 minutter i dem, de blir liksom bare mer og mer komfortable. Deilig ratt, gode skjermer, god lyd fra anlegget, masse plass, deilig materialkvalitet, knallgodt head-up display. Den må bare oppleves!

Staten krever sitt
Når man ser nærmere på de avgifter staten krever inn for en bil, så skulle man jo nesten tro at staten ikke hadde andre inntekter.
Bilen vi testet var en Nissan X-Trail e-POWER og e-FORCE med topputstyrspakken Tekna, og her skal staten ha kr 255 425. For 1 bil. Men det er bare engangsavgiften og vrakpanten, mva på 25% skal de også ha.
Hadde man bodd i Sverige kunne man handlet denne deillige luksus-SUV’en fra kr 484 900 SEK. Neida, det er ikke innstegsmodellen, det er den vi testet, toppmodellen. Takket være vår regjering må vi i Norge ut med fra kr 760 200 for toppmodellen levert Arendal.
Når det er sagt er vi vant med å betale en del for luksus SUV i Norge, men vi har kanskje ikke opplevd det nivået av luksus Nissan nå faktisk leverer med toppmodellen av nye X-Trail, for gjør man det så kan man faktisk mene at den ikke er så dyr likevel.

Ekstrautstyr
Tar man en kikk på listen over ekstra utstyr så kan Nissan friste med en 7-seter løsning for kr 20 000, og et premium BOSE lydanlegg for kr 6 200.
Du kan også oppgradere fra 19’’ felger og dekk til 20’’ og få med et elektrisk soltak med solskjerm for kr 10 400.
Så kan du jo bestille hengerfeste, da kan bilen trekke med seg inntil 1 800kg, med vanlig bensinmotor (mildhybrid) og 2WD kan den trekke med seg inntil 2 000kg. Velger du mildhybriden og innstegsmodellen Acenta starter prisen på kr 561 200 levert Arendal.

Litt fakta
Bagasjerommet rommer 575liter om man velger Nissan X-Trail med 5 seter, og 485 liter som 7-seter. Dette er da opp til bakseteryggens topp, men man har mer plass lenger opp i en SUV som dette.
Bilens bensintank er på 55 liter, noe som gir en rekkevidde på om lag 900km, men rekkevidde er kanskje ikke så sentralt når man kan fylle tanken på få minutter.
Nissan X-Trail er 4,68 meter lang, noe som nesten undrer meg litt etter å ha opplevd den gode plassen innvendig i bilen. Jeg er en stor kar og har rikelig med plass både i forsete og baksete.
De som sitter i baksetet hadde også sin luksus i testbilen, med varme i yttersetene, egen klimasone og ladetilgang.
Tar du turen til Gromstad Motor Stoa kan du se nærmere på og prøvekjøre Nissan X-Trail du også, spesielt om du er på jakt etter en romslig luksus-SUV som er svært stillegående.