Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Jon Arnfinn Solli har satt på en del ekstra utstyr på sin demobil av Mercedes-Benz Vito, og den ser unektelig veldig stilig ut med ekstra frontbøyle og ekstra lys.
– Vi vil jo vise hva vi kan tilby som varebilsenter, med komplett nøkkelferdig varebil med alt av spesialtilpasning av innredning i varerommet, alt av utvendig ekstrautstyr og reklame på bilen.
Vi ordner alt det kunden måtte ønske, og de kommer bare og henter bilen fiks ferdig, forteller Jon Arnfinn Solli.
Frolands Verk og Øynaheia
Ute ved kysten var det regn, men litt lenger inn i landet fant vi mer og mer snø. Vi testet noen litt bratte bakker i Froland, kjørte inn på totalt ubrøytet parkeringsplass ved vannet nedenfor Frolands Verk, og kjørte i bakker nær Øynaheia der brøytemannskapene ikke hadde rukket å rydde nattens snøfall.
Det er liten tvil om at du kan kjøre akkurat dit du vil, også der det ikke er brøyta, og du trenger aldri lure på om du kommer helt fram til kunden eller byggeplassen med 4MATIC-systemet som Vito har.
Komfortseter
Førersetet i Vito var et komfortsete, og var utstyrt med et hjul litt framme på venstre side av setet. Dersom man brukte dette hjulet kunne man justere sitteputens vinkel. Det er sjelden å finne i en varebil, men ettersom vi mennesker har ulik høyde er det en genial innretning for å sikre best mulig sittekomfort.
Som om det ikke var nok at sitteputens vinkel kan endres så kan man også justere på sitteputens lengde. Det gjør at man kan sikre seg den lårstøtten man vil ha i førersetet.
Bakom det store hjulet finner man en rund knapp med fire fordypninger, som man kan bruke for å justere korsryggstøtten opp/ned/inn/ut, også ganske sjelden å finne i et varebilsete.
Høyden kan justeres med en spak, og ryggvinkelen med et hjul enda litt lenger bak.
Førermiljøet
Mercedes-Benz bruker ikke nødvendigvis det aller nyeste rattet de har laget i varebilen Vito, eller de aller nyeste skjermene som man finner i personbilene, men de har valgt gode og velprøvde løsninger.
En fordel med løsninger man har hatt en stund er at man vet at de virker og at det blir svært få utfordringer med dem, og det er meget sentralt for en varebil at nedetiden for bilen er minimal.
Rattet er meget godt å holde i, deilig sportsratt i skinn er heller ikke nødvendigvis standard i en varebil.
Automatgiret styres med en spak bakom rattet, som også de som kjører Mercedes-Benz personbiler er vant med. Det er en plassering som frigjør sentral kneplass for den som eventuelt skal sitte i midtsetet.
Ellers preges førermiljøet av solide løsninger med knapper og hjul som man enkelt kan betjene uten å måtte ta av seg hansker på vinteren.
Praktisk
Til venstre for stereoanlegget er det et rom til mobilen, og 2 USB-porter med tanke på lademulighet. Smart løsning.
På dashbordet er det bra med rom og løsninger til papirer og annet som man ikke vil ha over alt ellers i varebilen.
Ryggekamera er svært praktisk, enten man skal rygge til en henger, eller skal parkere utenfor en butikk eller en byggeplass.
Det at bilen er utstyrt med en 190hk dieselmotor, og dermed er en av de sterkere varebilene der ute er også praktisk når man skal trekke med seg en henger på inntil 2 500kg. I slike varebiler er det jo sjelden at varerommet er tomt, og en sterk motor vil da kunne gi et lavere forbruk. Ettersom vi kjørte med tom bil testet vi ikke forbruket denne gang, men vet av erfaring at Mercedes-Benz er gode på å lage dieselmotorer som bruker lite drivstoff.
Vi gav bilen ganske tøffe forhold, med dyp litt kram snø, løs-snø og bakke med snø og hardpakka snø som mer ligner is. Det var nesten som om bilen lo litt av at vi selv definerte dette som utfordringer, for den dro seg fram med den største selvfølgelighet. Det er neppe uten grunn av veldig mange varebiler i vårt distrikt selges med en eller annen 4×4 løsning.
Varebilsenter
Hos Bertel O. Steen i Arendal har de et varebilsenter, det betyr som du tidligere har lest at de kan ordne alt for deg, av innredning, ekstrautstyr og bilreklame, men du velger naturligvis helt selv hvor mye du ønsker at de skal ordne for deg.
Det har vist seg at mange setter pris på å kunne hente sin arbeidsbil fiks ferdig, slik at de kan bruke sin tid på det håndtverk de utfører.
Vi anbefaler en tur innom Jon Arnfinn Solli hos Bertel O. Steen i Arendal for å slå av en varebilprat, og har du ikke testa Vito enda er det kanskje på tide?