VW ID.BUZZ Cargo på vintertest i minus 17

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Vi fikk låne en VW ID.BUZZ Cargo fra Volkswagen Norge noen dager, for å teste hvordan det sto til med rekkevidde og ladehastighet når nettene er lange og kulda hadde satt skikkelig inn. På vår landeveistest viste gradestokken 17 kalde, så denne elbilen ble virkelig satt på en tøff test!

Elbilbatterier og kulde
Et elbilbatteri består av en del kjemiske bestanddeler vi ikke skal gå dypt inn i, annet enn at kjemien i batteriet trives best med romtemperatur. Derfor vil en elbil gå lenger når det er sommer, og den vil kunne lade raskere.
For VW ID.BUZZ har man brukt en løsning der cellene i batteriet er pakket inn i «lommer», så vi ble nærmest lovet en hyggelig overraskelse når bilen skulle lades, og det er jo alltid litt spennende å se om lovnader oppfylles.

Kjøreopplevelse
Sist vi testet VW ID.BUZZ Cargo fra Gromstad Auto så mente jeg at «det er den mest komfortable varebil jeg noen gang har kjørt», og etter å ha kjørt den flere hundre kilometer på motorvei og landevei er det førsteinntrykket ytterligere forsterket.
Man sitter godt, har veldig god oversikt gjennom store vinduer, har en god adaptiv cruisekontroll, har et godt ratt, god infotainment, og det lave tyngdepunktet og de gode fjæringene, og en god støydemping gjør ferden meget komfortabel.
Den gode svingradiusen fikk vi dessverre bruk for da vi havnet i kø bak en dødsulykke på E18. Den romslige varebilen snudde lett der personbiler ikke hadde en sjanse til å snu på en smal del av gamle Songevei. Det er både praktisk og direkte moro med så god svingradius, og det har vi vel egentlig aldri opplevd med en varebil før nå.
Trådløs Apple CarPlay og et hyggelig musikkanlegg gir deg dine favorittsanger ut av høyttalerne selv om mobilen er i lomma, og kanskje enda mer sentralt, får du en sms kan du få den opplest av Siri, og diktere svar på den muntlig til Siri.
204 elektriske hester oppleves langt sprekere enn en 150hk diesel, uten av VW ID.Buzz Cargo blir noen sportsbil av den grunn.
Størrelse og vekt
VW ID.BUZZ Cargo er i første omgang 4,712 meter lang, 1,985 meter bred, og vi skriver «i første omgang» fordi vi vet at det med tiden vil komme en lenger utgave av bilen.
Foreløpig får man VW ID.BUZZ Cargo med bakhjulstrekk, og det fungerer fint på glatte vinterveier, men det funker nok enda et hakk bedre om man har noe vekt baki varerommet når man kjører på de aller mest isete veiene. Med tiden vet vi at det vil komme en 4×4 versjon av VW ID.BUZZ, og regner jo med at det også da vil dukke opp på varebilutgaven Cargo.
Bilens egenvekt avhenger av mengde utstyr man bestiller. Bilen vi kjørte veier 2 358 før folk eller last kommer inn i bilen, og maksimal totalvekt er 3 000kg, det gir 642kg til folk og last. Inntil 100kg kan befinne seg på taket når bilen er i bevegelse. Maksimal vogntogvekt på 4 000kg gir da rom for inntil 1 000kg tilhenger.

Rekkevidde
Vi hadde ikke nok tid med bilen til å rekke å dra ut på begge våre to «faste» test-turer, og valgte da å prioritere vår 205km lange landeveistest. Testbilen hadde 20’’ felger/dekk og det var piggfrie vinterdekk, noe som gir mer rullemotstand enn de 18’’ felger/dekk som man gjerne velger til denne varebilen.
Temperaturen varierte mellom minus 8 og minus 17 grader, men det var rundt minus 13 grader mesteparten av de 205km. Om lag 40% av turen var asfalten mer eller mindre dekket av snø, og ellers var det våt saltet asfalt.
Hadde vi stanset i Evje for å beregne rekkevidden med mye oppover hadde vi landet på 300km rekkevidde, noe som er 75km under det vi fikk i høst, men turen går videre fra Evje og via Sørlandsparken tilbake til Grimstad. Etter 205km var 66% av batteriets kapasitet brukt, og det gir en beregnet rekkevidde på 310,6km, noe som er 76,4km mindre enn da vi testet i høst.
På motorvei mellom Grimstad og Oslo i minus 8 til minus 10 grader landet rekkevidden mellom 243km og 263km. Vi bruker ulike målepunkter der vi vet eksakt strekning, og får derfor en del ulike motorveiresultater på grunn av ulik hastighet og topografi på ulike strekninger.

Lading
Vi testet lading på en 150kW lader fordi det er disse det er flest av langs norske veier, men vi vet at VW ID.BUZZ Cargo kan oppnå ladehastighet over 150kW når forholdene er optimale.
Vi ladet VW ID.BUZZ Cargo i minus 12 grader fra 10% til 80% på 33 minutter. Det er på kanten til usedvanlig bra med tanke på hvor godt elbilbatterier trives med romtemperatur når de skal lades.

Bør oppleves
Den komforten og kjøregleden som VW ID.BUZZ leverer bør helt klart oppleves, og tar du turen til Gromstad Auto kan de hjelpe deg enten du vil prøve varebilen Cargo eller få hjelp til å bestille en spesialtilpasset VW ID.BUZZ Cargo til din bedrift.