Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Den blå lekre utgaven av Skoda Enyaq Coupé RS iV har ikke bare den lekre coupéformen, men også 299hk, 4×4 firehjulstrekk, inntil 1 200kg hengervekt og en rekkevidde i WLTP-testen på 510km.
De som har lest litt av det jeg har skrevet før vet at WLTP-testen foregår i romtemperatur, uten vind, med sommerdekk og uten bruk av bilens klimaanlegg. Med andre ord et godt stykke unna forholdene vi har om vinteren i Norge.
Piggfrie vinterdekk i dimensjonen 235/55R19 framme og 255/50R19 bak er langt mykere i gummiblandingen enn sommerdekk, nettopp fordi de skal gi bedre feste om vinteren, men dette gir også økt rullemotstand, noe elbiler merker godt på forbruk og rekkevidde.
Tester av rekkevidde
Det var 4,5 minusgrader da vi startet på landeveistesten, som går fra Grimstad, via Froland til Evje og Rv9 mot Kristiansand, Sørlandsparken og tilbake til Grimstad. Det ble kaldere innover i landet, minus 10 grader, noe som ikke er optimalt for elbilbatterier som har en kjemi som jobber best i romtemperatur.
På veien var det også en del snø, spesielt mellom Froland og Evje, noe som skaper ekstra rullemotstand på en ellers vakker vinterdag. Den beregnede rekkevidden på landeveistesten landet på 379km.
På 50/50-testen vår, som består av 50% landevei mellom Grimstad og IKEA, og 50% motorvei fra IKEA til Grimstad, så landet den beregnede rekkevidden på 308km på våte saltede veier og med minus 6 grader ute.
Det tok 48 minutter å lade fra 10% til 80%, og ja, lading påvirkes også av batteriets temperatur, der romtemperatur nok en gang er det beste og mest optimale.
Vinteregenskaper
Skoda har en god 4×4 løsning for sin Enyaq, og bruker naturlig nok samme løsningen for RS-utgaven av Coupé-versjonen.
Vinterstid er det aller lurest å velge så smale og små dekk som man kan til den bilen man har, det gir best grep på glatta. Dekkene på denne bilen kan man ikke definere som smale eller små, men fremkommeligheten er likevel meget god.
I rundkjøringer eller andre plasser der løs snø og slaps samles er det mulig å merke at dekkene er brede og store, men det er kanskje ikke noe problem å ofre for et lekkert utseende?
På vanlig vei er det stabilt, trygt og behagelig å kjøre Skoda Enyaq Coupé RS iV. Varme i ratt og varme i seter er meget behagelig. Støynivået er lavt og det er deilig å høre på musikk og nyte vinterlandskapet man ferdes i.
De deilige sportssetene i RS utstyrsnivå er det mange bilmerker som kan lære mye av å teste ut, for de er svært så komfortable, og leverer en nydelig sidestøtte. På toppen av det hele ser de knallfine ut også.
Når det blir mørkt ute, og på vinteren blir det jo mørkt ganske tidlig, så er det bare fantastisk deilig med LED Matrix lys som kun blender ned lyset der det til enhver tid er nødvendig for å ikke blende andre bilister på veien.
Det er ikke alltid man kan parkere innendørs, og da er det svært deilig med oppvarmet frontrute. Denne vinteren kan det jo være at noen flere enn meg har hilst på underkjølt regn, og da er oppvarmet frontrute gull å ha.
Lett å bli glad i
Den lekre blå Skoda Enyaq Coupé RS iV demobilen fra Gromstad Motor Stoa er det veldig lett å bli glad i. Du lurer kanskje på hvorfor, og det skal jeg prøve på å få oppsummert.
De lekre linjene som du ser hver gang du skal gå inn i bilen, de svært så stilige sportssetene med den knallgode komforten, det meget gode sportsrattet, de gode egenskapene bilen leverer på veien, de lekkert utformede menyene, og alle de praktiske egenskapene som bor i denne bilen.
Alt dette gjør det veldig lett å bli glad i denne deilige elbilen.
Flere versjoner på vei
Skoda Enyaq kan du velge i vanlig SUV utforming, og Coupé utforming. RS utstyrsnivå og motorisering kan du om ikke alt for lenge kunne velge til begge karosseriformene, og snart kan du også få Coupékarosseriet uten å måtte velge RS utstyrsnivå.
Ser man litt på de nye prislistene for Enyaq med vanlig SUV-utforming, så er det tydelig at utgavene med mindre batteripakke og motorisering er droppet til fordel for iV80 og iV80X.
Bør prøves
Skoda Enyaq Coupé RS iV er utvilsomt en bil som bør oppleves, og Gromstad Motor Stoa har demobil av den vanlige SUV’en og av Coupé RS. Enyaq som bilmodell har slått meget godt an i vårt distrikt, noe man kan se på registreringsstatistikken for 2022, som det står litt om i en egen sak. Der kan man se at Enyaq havnet på pallen i vårt distrikt, kun slått av Tesla Model Y og VW ID.4.
Vi mistenker at også 2023 blir et godt år for Skoda Enyaq, for det er mange som har gode erfaringer med denne elbilen.