Vi så Mercedes-Benz EQS SUV før jul

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Mye plass
– Luksuriøse EQS SUV byr på et skyhøyt komfortnivå, og har god plass til opptil syv personer. Fremkommeligheten sikres gjennom 4MATIC firehjulstrekk, og på toppen av det hele kan kundene glede seg over tilhengerfeste som kan trekke opptil 1.800 kg. Det er ingen tvil om at vi virkelig gleder oss til å se denne på norske veier i begynnelsen av 2023, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Du kan altså velge mellom EQS SUV som 5-seter eller som 7-seter. De to bakerste setene tar opp plassen du finner under gulvet i bagasjerommet på 5-seteren når de er slått sammen. De to bakerste setene er ekstrautstyr. Bagasjerommet rommer 565 liter fra gulvet og opp til bakseteryggens topp dersom baksetene på rad 2 er i bakerste posisjon.

De som har 5-seter får 80 liter ekstra med plass under gulvet i bagasjerommet. Skyver man setene på rad 2 fram elektrisk med 13cm får man 235 liter ekstra med plass i bagasjerommet, eller eventuelt til ekstra benplass for de to som sitter bakerst.

Jeg er en ganske stor kar, men hadde rikelig med plass selv med baksetene på rad 2 i fremste posisjon. Moro at setene på rad 2 hadde elektrisk justering, ikke bare fram/tilbake, men også av seteryggens vinkel. I EQS SUV er det også luksus i baksetene.

Høyt utstyrsnivå
Du kan velge mellom EQS 450 4MATIC SUV eller EQS 580 4MATIC SUV. Med vektavgift og mva starter EQS 450 4MATIC SUV på kr 1 286 000 og EQS 580 4MATIC SUV på kr 1 505 000.

Vi fikk se nærmere på EQS 580 4MATIC SUV i Lørenskog, og den hadde et svært så omfattende nivå på standardutstyret at vi bare må nevne noen litt uvanlige eksempler.

DIGITAL LIGHT med adaptiv assistent, elektrisk justerbare bakseter, panoramasoltak, Burmester surround sound system, head-up display, MBUX Augmented reality, MBUX Hyperscreen, Airmatic luftfjæring og mye mye mer er altså standardutstyr på 580 utgaven.

På 580 har du også 544hk og 858NM med en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på lettere ville 4,6 sekunder. Bilen vi kikket på hadde mye tilleggsutstyr, og dermed mer vekt, og noe kortere rekkevidde enn en standard 580, men 577km WLTP er jo neppe noen vil klage over. Dersom man ikke velger noe ekstrautstyr er WLTP-rekkevidden på en 580 på hele 610km.

450 har 360hk og 800NM, og trenger 6 sekunder på å flytte seg opp i 100 km/t. Rekkevidden i følge WLTP-test er på 611km om man ikke velger noe fra de fristende listene med ekstrautstyr.

Begge er utstyrt med 4MATIC som på Mercedes-Benz språk betyr 4×4. Bakhjulsstyring poå 4,5 grader er standard, men den vi så på hadde tatt med 10 graders bakhjulsstyring fra lista over ekstra utstyr. Dette har vi testet i en del biler fra Mercedes-Benz, og det gjør at de blir svært smidige selv om bilens lengde på 5,127 meter i utgangspunktet skulle tilsi noe helt annet enn smidig.

Med hengerfeste kan man trekke med seg inntil 1 800kg, og man kan ha inntil 75kg på taket.

Hvordan var den?
Her snakker vi stor, solid og komfortabel bil, og det kan vi påstå uten å ha kjørt bilen, bare etter å ha sittet foran og bak i den i de deilige komfortable setene, og sett på den heftige tykkelsen i dørene, og hørt hvordan alt og alle utenfor bare forsvinner lydmessig når man lukker døren.

Dette er en elbil vi gleder oss stort til å få ta med ut på veiene og teste når det blir mulig en vakker dag.

Tar du turen innom Agder Bil kan du få mer informasjon om EQS SUV, og de kan også hjelpe deg med å bestille en som passer til dine behov.