Vi kikket på Hyundai IONIQ 6 før jul

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

De første 600 First Edition bilene gikk fort unna, og de 100 som var i fargen Biophilic Blue ble utsolgt på 4 minutter. Det er vel ingen overdrivelse å si at interessen er stor for nye IONIQ 6.

– Det er alltid veldig spennende å lansere helt nye produkter, og særlig en så banebrytende bil som IONIQ 6. Vi har jo allerede hatt kjemperespons fra publikum på blant annet IONIQ 5, som er en av Norges mest solgte biler. Med det gode forhåndssalget for IONIQ 6 ligger dette an til å bli en ny storselger i det norske markedet, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Dette er IONIQ 6
IONIQ 6 er andre modell ut på Hyundais dedikerte elektriske modellserie IONIQ, og er en stor helelektrisk sedan med strømlinjeformet aerodynamikk. Da den ble vist fram kalte Hyundai Motor Norway den for en «streamliner».

IONIQ 6 har med sine 4 855 mm i lengde og en akselavstand på hele 2 950 mm en romslig og komfortabel kupé, her får ingen problemer med benplassen. Hyundai sier også at de doble laminerte vinduene, akustisk frontrute og en rekke smarte løsninger skal gi bilen et lavt og klasseledende støynivå, som sammen med et stilig og avansert interiør sørger for meget høy komfort.

De som har kikket inn i en IONIQ 5 før vil nok kjenne igjen mye i interiøret, men karosseriformen er virkelig en helt annen. Mange nevner at de ser enkelte likhetstrekk fra bilmerket Porsche når de ser bilen, og det kan man vel ikke se på som en ulempe designmessig.

Bilen kan blant annet parkere seg selv med smart fjernstyrt parkering, eller skifte fil på egenhånd takket være avansert Highway Driving Assist 2 (HDA 2). Navigasjonsbasert smart cruise control, kameravisning av blindsonen, filholder og surround view-kamera er andre eksempler på den omfattende utstyrspakken.

I Norge vil IONIQ 6 tilbys i toppspesifikasjonen Premium som standard når det ordinære salget starter. Dette utstyrsnivået inneholder nær sagt alt tilgjengelig utstyr. Det eneste man kan bestille som ekstra utstyr er 20’’ felger og dekk, Vision Pack som er glasstak og takbelysning, og Vision Pack Plus som er digitale sidespeil. Så har du vinterhjul, hengerfeste og eventuelt farge som kan komme som ekstra kostnad.

I tillegg er Long Range-batteripakken på 77,4 kWt standard, og man kan velge mellom bakhjulstrekk og avansert HTRAC-firehjulstrekk. Med Long Range-batteripakken, bakhjulstrekk og 18’’ felger (standard) har IONIQ 6 en svært lang elektrisk rekkevidde på inntil 614 kilometer (WLTP). Med Long Range-batteripakke, firehjulstrekk og 18’’ felger er rekkevidden hele 583 kilometer (WLTP).

Den lange rekkevidden er blant annet et resultat av et aerodynamisk design. IONIQ 6 har en luftmotstandskoeffisient på bare 0,21 Cd, takket være designløsninger som den lave fronten, aktive luftspjeld og såkalte wheel gap reducers, som reduserer luftmotstanden i hjulbuene foran.

Priser (fra 1/1-23)
IONIQ 6 Long Range RWD Premium starter på kr 519 900
IONIQ 6 Long Range AWD Premium starter på kr 559 900

Det er priser man fort kan klø seg litt i hodet av, for den ser veldig mye dyrere ut enn prisen skulle tilsi. IONIQ 6 har også 800V batteriteknologi som har gitt IONIQ 5 så rask ladehastighet, og den har forvarming av batteriet når man legger inn ladestasjonen som destinasjon, slik at lading i kulden også skal gå raskt unna.

Hos Mobile Arendal kan du få hjelp med å bestille din Hyundai IONIQ 6, og de regner med å ha en demobil på plass i overgangen februar/mars som det da er mulig å få prøve en tur.