En fin jul med Renault Megane E-Tech Electric

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Vi har ikke jobbet hver dag hele jula, men det var alltid trivelig å dra ut på tur eller til butikken med Renault Megane E-Tech Electric, og vi fikk da også tatt den med på landeveistest, 50-50 test, motorveitest og ladetest i løpet av jula.

Designperle
Designet på Renault Megane E-Tech Electric er det mange som snur seg etter. Store hjul, kompakt bil og lekre linjer er en meget god kombinasjon. Og i løpet av jula ruslet vi til bilen, og snudde oss flere ganger på vei vekk fra den, rett og slett fordi den er så fin.
På framdørene har man dørhåndtak som popper ut når man nærmer seg bilen med nøkklen i lomma, og som felles inn i døra når man kjører, og håndtaket til bakdørene er kamuflert i et sort område ikke så langt fra taket.
Bak finner man lekre baklykter der man på sidene får inntrykket av noen tynne lekre LED-tråder som gir en helt egen tredimensjonal effekt. Taket fortsetter ut over bakruta som en takspoiler, og jeg fortsatt ikke truffet på noen som ser på denne bilen og ikke synes at den er veldig fin.

Utstyrsbombe
Biler i C-segmentet blir sjelden definert som en utstyrsbombe, men Renault Megane E-Tech har i topputgaven deilige skinnseter med massasje, trådløs ladeplate for mobilen, trådløs Apple CarPlay og Android Auto, Google assistent som gjør at du kan snakke inn destinasjonen du vil reise til, og eventuelle ladestopp du ønsker på veien dit. Du kan rett og slett bruke bilen som din egen google assistent, og spørre om vær, de seneste nyheter eller en vits.
Når du bruker bilens googlenavigasjon anslår den hva slags batteriprosent du vil komme fram med. Helt fantastisk verktøy å ha i enhver elbil. Kombinasjonen av Google assistent og trådløs Apple Car Play er svært sjelden, men Renault Megane E-Tech Electric er en av få biler som har nettopp dette.
360 kamera er deilig når du skal parkere, eller bare passe på at bilen ikke kommer borti noe ved finmanøvrering. Sånt er deilig selv om bilen ikke er diger.
Du har musikkanlegg fra Harman Kardon, og nå som det er vinter var det ekstra deilig med varme i rattet, adaptiv cruisekontroll der du kan stille inn hvor mange km/t unna fartsgrensen cruisekontrollen skal være, for cruisekontrollen endrer jo hastigheten selv når du kommer til en ny fartsgrense.
Når du i tillegg kan ha inntil 900kg hengervekt og taklast er også alt det praktiske også på plass, og begrepet utstyrsbombe blir berettiget.

Komfort
Renault Megane E-Tech Electric har det man kan definere som svært god komfort, med god støyisolering og komfortable fjæringer som gjør langturen til en glede. De gode setene med varme og det gode rattet med varme bidrar også til den gode langturkomforten vinterstid.
Man har trekk på framhjulene i Megane, og ettersom man har mest vekt over disse hjulene på grunn av plassering av motor og batterier så er fremkommeligheten god også vinterstid.

Rekkevidde og ladehastighet
Landeveistesten på 205km fra Grimstad via Froland til Evje og tilbake via Sørlandsparken ble unnagjort på våte veier som stedvis hadde slaps i veibanen. Dette gir økt rullemotstand, og pressebilen fra Renault Norge var utstyrt med 20’’ felger og piggfrie vinterdekk. Temperaturen var mellom 0 og pluss 3 grader.
Renault Megane E-Tech Electric brukte 66 prosent av batteriet på de 205 kilometerne, noe som gir en beregnet rekkevidde på landevei på 310,6km, med andre ord et stykke unna de 466km vi oppnådde med deilig sommertemperatur, sommerdekk og tørr asfalt.
På vår 50/50-test med 50% landevei og 50% motorvei landet den beregnede rekkevidden på 322,7km i pluss 3 grader på våte veier. Dette er en «hardere» test enn landeveistesten, men vi fikk et bedre resultat på 50/50-testen fordi elbilen hadde oppnådd bedre driftsvarme før teststart, og fordi det ikke var noe slaps i veibanen.
Det å forvarme en elbil med den tilhørende appen før man skal ut på langtur gir med andre ord mer rekkevidde enn å starte turen med kalde batterier og kald kupé.
Da vi skulle tilbake til Oslo var det temperaturer rundt minus 2 til minus 3, og veibanen var våt og fuktig hele veien. Beregnet rekkevidde landet på 232-234km under disse forholdene.
I sommer hadde vi 14 varmegrader og regnvær, og oppnådde da en beregnet rekkevidde på 312-317km på de samme veiene med sommerdekk. Piggfrie vinterdekk og kald temperatur er dermed hovedårsakene til at vintertesten gir en lavere beregnet rekkevidde.
Vi tok også en ladetest på en vanlig 150kW lader, og det tok 45 minutter i kulden å lade fra 10% til 80% mot 37 minutter da det var sommer. Når man legger inn ladestasjonen som destinasjon så vil batteriene varme seg før lading, men det er sentralt å starte ladingen med en lav batteriprosent dersom man vil se god ladehastighet.

Bør oppleves
Dersom du ikke har vært hos Auto-Car enda for å prøve Renault Megane E-Tech Electric så er det nok lurt å svinge innom. Komfort er noe som det er aller enklest å oppleve når man kjører bilen selv.