1 241km med Mercedes-Benz EQE 300

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

EQE er med sin 4,948 meters lengde noe kortere enn EQS, og med bakhjul som svinger føles den svært så smidig å manøvrere der det er trangt. Det man likevel sitter igjen med som hovedinntrykk er at komfortnivået er ekstremt høyt.

Geniale elbil-løsninger
Infotainmentskjermen i EQE 300 har en del geniale elbilfunksjoner dersom du benytter deg av bilens navigasjonssystem. Legger du inn reisens mål får du opp hva batteriprosenten antas å være ved ankomst, og presisjonsnivået i antagelsene viste seg å være meget høyt.
Dersom det skulle vise seg at du ikke har nok strøm på batteriet til å komme fram så legger navigasjonen inn et ladestopp i kjøreruten, og forteller deg hvor lenge du må lade på dette ladestoppet for å komme fram til reisemålet med «ønsket batteriprosent».
Du kan alltid se i kartet hvor ladere befinner seg, og hva slags hastighet laderne leverer, og som om det ikke var nok så viser den også hvor mange ladere som er ledige på de ulike ladestasjonene.
Jeg er ikke spesielt godt kjent med hvor det er ladere i Jessheim-området, men oppdaget denne kartfunksjonen da jeg kom fram til en lader der alle laderne var i bruk og en bil sto og ventet på å få lade. Da fant jeg nærmeste plass der det ikke var noe kø, kjørte 5 minutter og slapp unna hele ladekøen. Ganske genialt.

Batteri og kulde
Elbilbatterier er mest glad i det man definerer som romtemperatur, og om vinteren har man svært sjelden romtemperaturer utendørs. Kjemien i elbilbatterier er slik at de er mest effektive i romtemperatur, og vinterstid må da energi fra batteriet brukes for å varme opp elbilens batteripakke.
I tillegg må bilens kupé varmes opp, noe som gjerne skjer ekstra raskt og effektivt i elbiler, men det krever også energi.
Når man ser WLTP-rekkevidden til en elbil, så er WLTP-testen noe som foregår i romtemperatur, altså over 20 varmegrader, og uten bruk av bilens klimaanlegg. Bilen har naturligvis spesialdesignede effektive sommerdekk på, ikke mykere nordiske piggfrie vinterdekk med langt mer rullemotstand.
For den svært så godt utstyrte pressebilen var WLTP-rekkevidden målt til 617km, og for en mindre utstyrt EQE 300 kan den komme opp i 639km. Det er ikke noe man kan forvente å oppnå vinterstid.

Tester av rekkevidde
De piggfrie vinterdekkene som sto på pressebilen var i dimensjonen 255/45R19, og såpass brede dekk merker ekstra godt rullemotstanden fra slaps i veibanen.
Vi kjørte fra Gardermoen til Grimstad, og fikk en beregnet rekkevidde på 407km i temperaturer mellom minus 0,5 og pluss 4 grader og ganske tørre veier.
Det var mellom 0 grader og minus 2, og noe våtere salta veier på returen til Oslo, da landet beregnet rekkevidde på mellom 350 og 360km.
Da vi skulle på landeveistest kom det en del snø, spesielt på veien mellom Froland og Evje der det lå en del snøslaps i veien. Temperaturer mellom minus 1 og pluss 3 grader. Her landet beregnet rekkevidde på 410km.
På 50-50 testen som består av 50% landevei og 50% motorvei med 100 km/t var det også en del slaps og mye vått, og rundt 0 grader. Her landet beregnet rekkevidde på 373km.
Vi hadde ikke app til pressebilen, der kan man ordne med forvarming av bilen før avreise, noe som ville gitt helt andre, og naturlig nok mye bedre resultater for våre rekkeviddetester.
Mercedes-Benz EQE 300 lader raskt, men hvor raskt den lader avhenger av varmen batteriene har nå ladingen starter. Med litt oppvarming tok det 36 minutter å lade fra 10% til 80%. Med god oppvarming tok det bare 32 minutter å lade fra 10% til 80%.

Mye utstyr
Nå etter nyttår starter Mercedes-Benz EQE på kr 665 000 med moms og vektavgift. Pressebilen var proppfull av alt tenkelig utstyr som Mercedes-Benz kan tilby, som for eksempel DIGITAL Light som projiserer skilt og symboler i veien foran bilen, for eksempel fotgjengerskilt dersom du nærmer deg et fotgjengerfelt der det er folk i nærheten. Er det folk i fotgjengerfeltet vil de bli ekstra opplyst av bilen. Hele hensikten er å rette din oppmerksomhet mot det som skjer i trafikken, slik at du ikke kommer i en ulykke.
Burmester surround sound system gav knallgod lyd uansett hva du lyttet til. Bakakselstyring på 4,5 grader gjorde bilen ekstremt smidig til tross for nesten 5 meter lengde. MBUX Augmented reality der bilen henter opp video foran bilen og legger på anvisninger i videobildet så du vet hvor du skal kjøre.
Listen over deilig ekstrautstyr var lang, og om jeg skulle prioritert noe måtte det kanskje vært 360-graders kamera som er utrolig behagelig i en parkeringssituasjon. Head-up display som gir deg all nødvendig informasjon på veien foran deg. Oppvarmet ratt, utrolig komfortabelt når det er kaldt ute. Klimatiserte seter foran, utrolig behagelig når det er skikkelig varmt ute. Bakakselstyring på 4,5 grader ville jeg også spandert på meg for det gjør bilen så utrolig smidig og lettkjørt der det ikke er så mye plass å boltre seg på.

Agder Bil

Hos Agder Bil kan du prøve en AMG-utgave av EQE, og få hjelp til å velge den EQE som passer deg og dine behov best. Den finnes som EQE 300 med bakhjulsdrift, EQE 350 4MATIC som har firehjulsdrift, AMG EQE 43 4MATIC og AMG EQE 53 4MATIC.