Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked
Vi fikk bli med Toyota Norge til Barcelona for å få prøve den nye Toyota Corolla Cross med AWD-i og den nyeste generasjonen hybridmotor. Her har batteriene blitt 14% lettere, og effekten har økt med 14% i forhold til forrige hybridgenerasjon.
Det har skjedd mye med Toyota Corolla siden den kom på markedet i 1966, og det er nok mange i dette landet som har vært borti en eller annen Toyota Corolla, men ingen har før forbundet Corolla-navnet med en SUV.
Viktig segment
I det europeiske markedet er C-segmentet svært viktig med tanke på volum/salgstall, og fra 2015 til 2020 kunne man se en enorm vekst innenfor C-SUV segmentet. Dette er en sentral forklaring på hvorfor man nå får Corolla som SUV.
I Europa er det hybrid det er sterk etterspørsel etter nå, dermed er det den nyeste generasjonen hybridmotor fra Toyota som leveres i Toyota Corolla Cross.
I dette segmentet er pris veldig sentralt, og det er grunnen til at Corolla Cross ikke kommer som ladbar hybrid. De ekspertene jeg snakket med trodde kanskje man i framtiden ville se en elbil i dette segmentet, og at man derfor «hoppet over» ladbar hybrid som også ville gjort bilen for dyr i segmentet.
Prøvetur
Prøveturen startet veldig tidlig på morgenkvisten, og det var godt å sette seg inn i setene som Corolla Cross har. Du setter deg naturlig nok mer inn i en SUV enn ned i den, og det er nettopp dette mange setter pris på med SUV-karosseriet. God sidestøtte gjør at man føler at man sitter i setet og ikke utenpå setet.
Rattet er meget godt å holde i, og har gode justeringsmuligheter. Det er godt å merke at rattet kan justeres så langt ut som jeg liker. Jeg har litt lange ben, og liker å kunne justere ratt langt ut.
Selv om instrumentene kan se analoge ut, så er det en digital skjerm som formidler informasjonen. Infotainmentskjermen har blitt mer moderne, og her kunne man koble til Apple CarPlay trådløst. De kunne også informere om at den trådløse løsningen for Android Auto ikke var langt unna.
Når du setter bilen i revers, får du se et ryggekamera med 360-visning der bilen blir gjennomsiktig. Det kan vi ikke huske å ha sett i en Toyota før, og det er med på å gjøre parkeringssituasjonen mer komfortabel.
Med 197hk systemeffekt har du mer krefter i Corolla Cross, noe som merkes når man kjører med cruisekontroll, for det skal mer til før turtallet går nevneverdig opp nå. Det gir en stillere og mer behagelig kjøretur.
I følge WLTP-målinger skal forbruket lande rundt 0,54 liter på mila på blandet kjøring, men selv om våre prøveturer inneholdt fjellveier og motorvei med 120 km/t så landet forbruket på 0,49 liter på mila på den første turen og 0,43 liter på mila på den andre.
Enkelt
Det er mange som ønsker et enkelt og problemfritt bilhold, og med svært gode garantiordninger og en bil som er veldig enkel å bli raskt kjent med, så leverer Toyota nettopp dette. Her trenger du ingen ladeboks eller ladekabler. Her kan du ha tilhenger på inntil 750kg, så du får hageavfallet til renovasjonsstasjonen.
Du har god plass og god komfort til 4 og du kan ha med 5 i bilen når det er behov for det. Vi testet toppmodellen med skinnseter og soltak, og da er det nok en fordel om de som skal sitte bak er under 185cm lange, med tanke på nok plass til hodet der bak. De som sitter bak har fått koppholder i bakdøra.
Man kan ha inntil 394 liter bagasje i bagasjerommet, opp til bakseteryggens topp. Taklast er også mulig å ha dersom man ønsker dette.
Det å bestille en Corolla Cross er også enkelt, her er det ett mulig valg av motor som har AWD-i, og tre mulige utstyrsnivåer, der Active har det meste av det du trenger, og en startpris på kr 463 000.
Executive har med blindsonevarsling, delskinnseter, elektrisk bakluke og parkeringssensorer foran og bak i tillegg til alt utstyret Active har. Her er startprisen kr 487 700.
Executive Panorama & Leather har kanskje ikke så overraskende panorama glasstak og skinnseter, og her er førersetet elektrisk justerbart. Startprisen blir da kr 503 200.
AWD-i
Da vi testet AWD-i systemet i Toyota Yaris Cross sist vinter, med svært krevende vinterføre, merket vi at man enkelt kom opp bratte glatte bakker, selv med bakkestart. AWD-i systemet i Corolla Cross har fått en elmotor med 40hk og 84NM bak, som er mye sterkere enn systemet man finner i Yaris Cross, noe som gjør at AWD-i systemet bidrar i alle hastigheter ved behov.
Vi gleder oss til å få teste løsningen på vinterføre, og regner med at man kommer enda raskere opp i fart med vanskelige bakkestarter på glatta med det nye AWD-i systemet som bor i Corolla Cross.
På vei til Norge
Toyota Arendal har ikke Corolla Cross i butikken enda, men estimert lanseringsdato er 5/12, så den er ikke så veldig langt unna. Du kan naturligvis bestille bilen allerede nå hos Toyota Arendal.