Uketest av Nissan Ariya med stort batteri

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Gromstad Motor Stoa har fått inn Ariya med den store batteripakken på 87kWt med Evolve utstyrsnivå, og har også en demobil med 63kWt og Advance utstyrsnivå, så der kan du få se og prøve forskjellene mellom dem.
Foreløpig er det de framhjulsdrevne bilene som har kommet til Norge, men det vil også komme en e-4orce 4WD utgave til det store batteriet, som ikke bare har 4WD, men også over 300hk/600NM. Testbilen med 87kWt og framhjulsdrift hadde 238hk/300NM. En annen forskjell er at 4WD-utgaven kan trekke inntil 1 500kg hengervekt, mens de som har framhjulstrekk kan trekke med seg inntil 750kg hengervekt.

Pressebilen
Nissan Ariya med 87kWt og framhjulstrekk skal på papiret ha inntil 533km, men det er med sommerdekk og med sommertemperatur, og det er også med Advance utstyrsnivå og 19’’ felger/dekk, ikke Evolve utstyrsnivå og 20’’ felger som pressebilen hadde piggfrie vinterdekk på.
Mer utstyr betyr noe mer vekt på bilen, og 20’’ felger/dekk har mer rullemotstand enn 19’’ felger/dekk, og forskjellen mellom sommerdekk og piggfrie vinterdekk er også merkbar med tanke på rullemotstanden som er størst på de mykere vinterdekkene.
Tørre veier har det ikke vært lett å oppdrive i høst, for det har regnet litt mer enn vi på Sørlandet kanskje er vant med. Det gjør jo at det blir billigere å lade elbiler på hjemmeladeren, men våt veibane gir også økt rullemotstand.

Rekkevidde
På landeveistesten landet pressebilen på en beregnet rekkevidde på 512,5km, ganske tett på WLTP-testen selv med 20’’ felger, piggfrie vinterdekk, våt veibane og 14 grader.
På den noe tøffere 50/50-testen med 50% landevei og 50% motorvei fikk vi en beregnet rekkevidde på 443,75km med våt veibane og 8-12 grader.
Beregnet rekkevidde på motorvei ligger mellom 370-400km med våt veibane og 7-8 grader ute. Det var såpass forutsigbart å beregne rekkevidde at vi suste forbi Brokelandsheia med 11% igjen på batteriet fordi vi visste vi ville komme frem til alle laderne i Bamble, men på generell basis er det lurest å lade når man har rundt 10% igjen av batteriet.
Det er også ganske kjent at de som har hatt elbil en stund lader når de skal ha pause og ikke når de må lade.

Lading
Nissan Ariya har en svært genial manuell «knapp» i menyen sin for å varme opp bilens batterier før lading, for å gi en optimal ladehastighet selv om utetemperaturen kanskje ikke er så høy. Denne bør man bruke en 20-30 minutters tid før lading.
Ettersom vi kjørte med litt lav margin slo vi ikke på forvarmingen, fordi denne trekker strøm til oppvarming av batteriene. På en 150kW lader tok det da 38 minutter å lade fra 10% til 80%.
Lading fra 10% til 80% skal i følge Nissan ta omtrent 30 minutter under optimale forhold. Når du leser om ladetester er det greit å være klar over at ikke alle ladere leverer maksimalt av det som bilen kan ta imot, selv om laderen i teorien skal kunne klare det.

Opplevelse
Nissan Ariya oppleves som en eksklusiv bil, både på grunn av lekkert design utenpå og inni, men også på grunn av at den er såpass stillegående. Komfort i setet, komfort fra ratt, komfort fra fjæringene er også sentrale elementer i helhetsopplevelsen av komfort som Nissan Ariya leverer svært solid på. Helheten oppleves som eksklusiv.
Bilens BOSE-anlegg med 10 høyttalere er inkludert i Evolve utstyrsnivå, og ekstrautstyr i Advance utstyrsnivå, leverer meget god lyd enten du ønsker å høre på radio eller favorittmusikken i Spotify.
BOSE-anlegget er en del av Tech pack, som også inneholder head-up display som leverer god informasjon på veien foran bilen, her ser du fartsgrensa, hvor fort du kjører, hva du har satt cruisekontrollen på, samt navigasjonsinformasjon og veiledning. Du får også her det digitale bakspeilet, slik at man kan velge om man vil ha tradisjonelt speil eller bruke det digitale bakspeilet. Kameralinsa er på innsiden av bakruta, og bakruta kan du vaske med en bakre vindusvisker.

Bør prøves
Nissan Ariya er utvilsomt en bil som bør oppleves, og nå som Gromstad Motor Stoa har demobil med 63kWt batteri og Advance utstyrsnivå og 87kWt batteri og Evolve utstyrsnivå er det en glimrende mulighet til å bli bedre kjent med Nissan Ariya.
Vi mistenker at det blir mange Nissan Ariya på veiene våre.