Toyota bZ4X – testet i vinterlige forhold

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Dersom man fullt ut skal forstå den første elbilen fra Toyota, så må man nesten kjenne til noe som ligger i Toyota sitt DNA som de kaller for QDR. Det er tre engelske ord som påvirker alt Toyota produserer – Quality, Durability og Reliability – på norsk blir det da Kvalitet, Levetid og Pålitelighet. Det gjør blant annet at Toyota har lagt inn solide buffere i bruken av bilens batteri, men så tilbyr de også en garanti for at batteriene skal beholde 70% av kapasiteten i inntil 1 000 000 kilometer dersom man svinger innom Toyota for en årlig batterisjekk.

Hva er sentralt ved kjøp av bil?
Når man skal kjøpe seg bil er det mye som teller med for valget man tar, som om man synes bilen er fin, om bilen er passe stor, hvor komfortabel den er på veien, hvor godt man liker setene, hvor god fremkommeligheten er og hvordan man trives med forhandler og service for å nevne noe.
Nå som elbilene har gjort sitt inntog i bilmarkedet virker det som om litt mange tror at rekkevidde er det eneste som betyr noe med en elbil. Bilens kvalitet, levetid, og alt det andre som ble nevnt over her diskuteres svært sjelden i ulike elbilgrupper på Facebook.
Kjøremønsteret man har avgjør hvor sentralt rekkevidde er for en elbil. Kjører man mye langt hver uke, og rundt 30 000km per år, ja da kan rekkevidde være et svært sentralt kjøpsargument. Kjører man stort sett kort, og kanskje ikke på langtur mer enn 1 til 2 ganger per måned er rekkevidde et ganske underordnet kjøpsargument.
Så hvorfor tester vi rekkevidde da? Jo, det kan være praktisk med tanke på å beregne og planlegge en tur. Legge inn do-pause, kaffepause eller matpause på plasser man kan lade. Våre tester er ingen fasit, men gir en indikasjon, og resultater for vinter med piggfrie vinterdekk er som regel en del under resultater man får med sommerdekk i sommervarme.

Tester av rekkevidde og lading
Vi har testet landeveistesten vår i kjøremodus normal og i kjøremodus Eco. I kjøremodus normal fikk vi 330km i beregnet rekkevidde, og noen dager senere da det var 0 til minus 5 grader fikk vi 320km i beregnet rekkevidde.
Vi tok med et par andre elbiler med AWD og ca like stort batteri på landeveistest, og selv om Toyota bZ4X var størst av dem var beregnet rekkevidde i kilometer ikke langt unna de andre.
På motorvei, som er det tøffeste du kan utsette en elbil for, landet beregnet rekkevidde på mellom 280km og 295km i beregnet rekkevidde, på tross av snøvær og slaps i veibanen de siste 100km av turen. Vi kjørte i normalmodus, noe som betyr at du nok kan komme noe lenger på motorveien om du velger Eco modus.
Det vil si at du kan kjøre fra Grimstad til Oslo uten å lade selv i dårlig vintervær, men det er nok gunstig for både blære og kropp med en liten pause underveis til Oslo, og da kan man jo lade litt i samme slengen.
Disse resultatene tar ikke med bufferen som Toyota har, og vi fikk hjelp av Josephsen Bilberging til å få testet denne bufferen. Normalt sett lader man jo når man har ca 10% igjen på batteriet, men her kjørte vi hele 44km etter at batteriet sa ifra at det var tomt og trengte lading.
Så kan man jo lure på hvorfor Toyota har en såpass stor buffer «under 0», men det handler om QDR, at batteriet skal leve så lenge som mulig. En bil som har et langt liv er miljøvennlig, ikke bruk og kast.
Det er nok ikke utenkelig at Toyota gjør noe med bilens software slik at man vil oppleve enda mer rekkevidde i framtiden. Dette er på ingen måte uvanlig for elbiler med AWD.
Vi ladet fra 10% til 80% på 32 minutter, det må kunne betegnes som bra i dagens elbilmarked.

Kjøreopplevelsen
Toyota bZ4X passer på oss som sitter i bilen, og har automatisk setevarme og rattvarme. Du kan naturligvis også forvarme bilen fra appen, men det er jo ikke alltid man husker på sånt, og da er rattvarme og setevarme svært komfortabelt.
Toyota bZ4X er stillegående, og er meget trivelig å kjøre, enten man er på svingete landeveier mellom Froland og Evje, eller om man er på motorvei eller i byen. Frisk og sprek respons kan få enhver til å trekke på smilebåndet.
En svært god DAB-radio, god lyd og trådløs Apple CarPlay sørger for at underholdningen på turen er i boks.
Når mørket faller på er det bare å glede seg til å bruke det knallbra lyset som bZ4X leverer, med soneinndeling som i stor grad oppleves som LED-Matrix.
Når jeg tester biler slår jeg nesten alltid av filholderassistenten fordi det rykker og napper og jeg føler jeg nesten sloss med bilen, men ikke i bZ4X, her lot jeg den være på, for en mer behagelig og nyttig filholdeassistent har jeg aldri vært borti.
Da den første snøen falt i Grimstad denne sesongen var vi ute for å teste den bratte bakken «Lille Imås» før de rakk å brøyte den, og AWD gir meget god fremkommelighet enten man kjører framover eller rygger i bratt glatt bakke.

Bør prøves
Toyota bZ4X bør helt klart oppleves, og Toyota Arendal har demobiler inne til test, og bil i utstilling du kan se nærmere på. Det kan anbefales.