Test av VW ID.BUZZ Pro

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Når du leser tall som 1 121 liter bagasjerom så handler det som regel om at baksetene er slått ned, og man regner antall liter opp til bilens tak, men slik er det ikke for personbilutgaven av VW ID.BUZZ, som har 1 121 liter med bagasjeplass opp til bakseteryggens topp, og du kan sette opp sikkerhetsnett for bagasjen og laste mye mer helt opp til taket om du trenger det.

Helt annen pris
Skal du ha en VW Caravelle starter den på kr 891 000, og VW Multivan starter på kr 699 600 fordi man kan få den som ladbar hybrid. VW ID.BUZZ Pro starter på kr 495 700, det er noe ganske annet prismessig, og ja, med tiden kommer den med flere setekonfigurasjoner, en lenger utgave, og du kan etter hvert også få den med 4×4.
Versjonen av VW ID.Buzz Pro som er først ute på markedet har 5 seter, der venstre baksete og midtsetet henger sammen, og setet lengst til høyre er mer selvstendig. En løsning som man gjerne kaller 60/40 ut fra prosentandelen av bakseteryggen som kan legges ned dersom man ikke vil legge ned ryggen på alle baksetene samtidig.
Bilen du finner i utstillingen hos Gromstad Auto har 2-farget lakk, med Candy White øverst og Pomelo Yellow nederst. Et friskt fargevalg som ikke vil treffe den konservative like godt som den noe mer sprelske. Bilen vi fikk teste hadde fargen Starlight Blue Metallic, en langt mer beskjeden farge.

Mye standardutstyr
Volkswagen ID.BUZZ Pro har mye standardutstyr i grunnversjonen, men vi mistenker at en god del vil legge på førerassistentpakken som blant mye annet inneholder adaptiv cruisekontroll, komfortpakken som har oppvarmede forseter, oppvarmet frontrute, oppvarmet ratt og oppvarmet vindusspylerdyse for å nevne noe.
Sånne folk som meg, som er glad i litt ekstra god lyd vil nok også legge på infotainmentpakke+ med ekstra høyttalere foran og bak, samt ladeplate for mobilen.
Testbilen hadde elektriske skyvedører på begge sider av bilen, som kunne styres fra forsetene og fra nøkkelen. Utrolig praktisk med skyvedører bak når små barn skal inn og ut av en bil på en parkeringsplass eller på en ferge der det fort kan være litt trangt mellom bilene.
Testbilen hadde også design og lyspakke som gir deg LED-matrix frontlys som gir et helt formidabelt godt lys på våte mørke høstkvelder, og pedaler med play og pausesymboler er jo bare moro.

Test av rekkevidde
Testbilen hadde 21’’ felger og dekk, noe som gir mer rullemotstand. Veiene vi kjørte på var veldig våte, for det regnet godt. Temperaturen på landeveistesten varierte mellom 10,5 og 11,5 grader.
Beregnet rekkevidde for landevei landet på 376km med de rådende forhold. Ikke galt med tanke på våt veibane og at bilen som standard leveres med 19’’ felger som da naturlig nok er grunnlaget for WLTP-test tallet på 418km som kommer fra tørre veier med sommertemperaturer.
Vår 50/50-test består av om lag 50% landevei mellom Grimstad og IKEA, og 50% motorvei med 100 km/t fra IKEA tilbake til Grimstad. Her var forholdene som på landeveistesten, med våt veibane og rundt 10-11 varmegrader, og beregnet rekkevidde landet her på 338km.
På en helt vanlig 150kW lader tok det under 33 minutter å lade fra 10% til 80%, noe som må betegnes som en god ladehastighet for en elbil med 400V batteriteknologi.
Batteriets størrelse er for øvrig på 82kWt brutto og 77 kWt netto, det er netto batterikapasitet man faktisk får benytte seg av i hverdagen, og resten er en buffer som skal sikre lang levetid på batteriet.

Opplevelsen
I en BUZZ sitter du høyt, har en helt fantastisk oversikt ut av store vindusflater, og med 204hk elmotor på bakhjula oppleves BUZZ’en som frisk å kjøre, selv om den aldri blir noen sportsbil i sportsmodus. Det er komforten som står i fokus her.
Selve sittestillingen er ikke spesielt bussaktig, men mer som om du kjører en VW ID.4 som er hevet opp en del. Med 19’’ felger/dekk mistenker vi et enda lavere støynivå i bilen enn det man får med 21’’ felger og dekk på veldig våt vei.
Når du prøvekjører en VW ID.BUZZ må du teste svingradiusen, for den er så god at det faktisk blir moro! En opplevelse i seg selv.
Dashbordet er eksklusivt og stilig sammenlignet med varebilutgaven Cargo, og setene er av en annen verden om du går for litt ekstra komfortable seter. Her kan du flytte på lårstøtten, og justere sitteputens vinkel, dermed bør alle kunne klare å finne en behagelig sittestilling i en VW ID.BUZZ Pro.
Det vi ikke rakk å teste i løpet av en ettermiddag og kveld var gleden ved å ha et så gigantisk bagasjerom, for det er jo en av de virkelig store fordelene med en bil som dette. At man kan trekke med seg inntil 1 000kg og ha taklast gjør jo ikke den praktiske nytten noe lavere.
Hos Gromstad Auto i Arendal kan du få se og prøve VW ID.BUZZ Pro, og de kan naturligvis hjelpe deg med å få bestilt deg en til deg selv.