Den nye Ford Ranger Raptor tar helt av!

Hans Vidar Levinsen – Agderposten Marked

Hva sier du til 5,37 meter lang pickup som er 1,926 meter høy og 2,208 meter bred med speil, som har en 3-liters V6 bensinmotor med Twin-Turbo og anti turbo-lag system med 491NM, som er tunet ned til å levere 292hk på grunn av avgifter i Europa? Tro meg, i Baja kjøremodus blir denne pickupen til en rallybil, også mye takket være støtdempere fra FOX med Live Valve på 2,5 tommer med jump modus og loud pedal mode.

Baja kjøremodus
Når du skal kjøre på en grusvei der steiner stikker litt opp og det er groper fra forrige regnvær, så vil en normal bilist tilpasse farten til 40 km/t, eller kanskje 30 km/t dersom man ikke har så mye bakkeklaring.
Vi kjørte over 80 km/t på slik vei og instruktøren ropte i V6-motorbrølet, «more speed!» rett før hoppet! Joda, alle fire hjul i lufta før landing, og full fres videre. Det aktive eksosanlegget med 4 ulike lydprogrammer står helt åpent i Baja-kjøremodus, og er man litt glad i motorlyd må man ikke finne på å prøve dette uten å være veldig mentalt forberedt på at «vil ha» begjæret følger med.

Steinklatring
Vi var to og to som kjørte sammen, og vi så litt rart på hverandre da vi hørte beskjeden i walkie-talkien fra lederbilen, «ta til høyre opp her» kunne de si, uten at vi helt kunne begripe at det var meningen å forflytte seg i en bil i steinrøysa som lå til høyre for oss.
«Sett bilen i 4L, velg kjøremodus steinete, og sjekk at begge diffene er slått på, så kjører vi, men følg instruksjonene du får».
Jeg hadde ingen lyst til å ødelegge en bil som koster fra kr 912 025, så jeg fulgte mer med på instruktørene som pekte hvor forhjulene skulle peke enn på skjermen fra frontkameraet, for her stolte jeg ikke et sekund på egne ferdigheter.
Etter klatreturen var vi skjønt enige om at dersom du ikke kommer fram til hytta med den nye Ford Ranger Raptor, så bør du vurdere om hytteveien egentlig kan defineres som noe i nærheten av vei.

Jungel og fjell
Vi var med Ford Norge til Les Comes, et gigantisk anlegg for biler med 4×4 der man virkelig får utfordret seg selv og bilen. Les Comes ligger like ved Súria, et stykke nord vest for Barcelona i Spania.
Der hadde de en løype de kalte for «jungelen», med noe som minnet mer om et uttørket bekkefar enn en vei. Ganske vilt å se bakken 5cm unna sidespeilet fordi bilen var så mye på skrå, men her kom vi også fram.
Bratte bakker opp var null problem, og Raptor hadde til og med en egen cruisekontroll-løsning for terrenget der du kunne bestemme hastigheten bilen skulle kjøre opp eller ned de ville bakkene, så du kun trengte å fokusere på å styre.

Flere varianter
Ford Ranger kan du få i flere ulike utstyrsnivåer, der innstegsmodellen er Limited som du får med en 2 liters diesel med 205hk. Prisen starter på kr 662 500. Du kan velge om du vil ha Limited og Wildtrak som Rap Cab eller Double Cab.
Rap Cab vil si at man har mindre plass bakom forsetene, og mer plass på lasteplanet, her åpner man bakdørene etter man har åpnet fordørene, og de små bakdørene er ganske mye mindre enn de normale bakdørene man finner på en Double Cab.
Raptoren får du kun som Double Cab, og det var bakseter i bilene vi kjørte i Spania, noe som ikke er så vanlig å se på pickuper i Norge på grunn av avgiftsnivået vi har her.
Wildtrak vil du kunne få med en 3-liters V6 dieselmotor på 240hk. Raptor kan man også få med 2-liters diesel og 205hk/500NM.

Hengervekt
Ford Ranger Raptor kan trekke med seg inntil 2 500kg på hengerfestet, mens XLT (som vi ikke har pris på enda), Limited og Wildtrak kan trekke inntil 3 500kg på hengerfestet.

På vanlige veier
For å komme fra hotellet til terrengløypene kjørte vi Ford Ranger Raptor på helt normale veier, på motorvei, landevei og gjennom et par små byer.
Her vil man sette pris på god sittekomfort, god fjæringskomfort, lavt støynivå så lenge man ikke flytter eksoslyden over til Sport eller Baja modus. Bilen gir faktisk beskjed om du velger Baja, at det skal du kun gjøre til offroadkjøring, fordi det blir mye lyd utenfor bilen.
Du har LED-matrix lys, men akkurat de var det ikke mørkt nok i Spania til at vi fikk testet ut.
Du kan koble mobilen trådløst til Ford sitt SYNC4 system i den 12’’ store infotainmentskjermen, og får da naturlig nok også trådløs Apple CarPlay eller Android Auto her.
Bilens lydanlegg er fra B&O og har 10 høyttalere.
Du har 2H som gir deg trekk på to hjul til de lange turene, så har du 4A som gir deg automatisk 4×4 dersom bilen merker at det er behov for dette, så har du 4H som er 4×4 med en del hastighet og 4L som er 4×4 når det går sakte.
Du har også veldig mange kjøremodus å velge mellom, alt ettersom hva slags forhold det er der du kjører. På vanlig vei har du normal, sport og glatt, mens du har Steinete, Sand, Gjørme/hjulspor og Baja for kjøring på det man neppe definerer som vei.

Ranger som elbil
Vi spurte naturligvis alle sjefer som var i Spania, om Ford Ranger kommer som elbil, og det gjør den, men det var ingen som ville si noe om når, så da drøyer det nok fortsatt noen år før det skjer.

Arendal Auto
Hos Arendal Auto kan du få hjelp til å bestille din egen Ford Ranger pickup, enten du vil ha en Raptor, Limited eller Wildtrak, men XLT er ikke helt klar for bestilling riktig enda, det blir den mot slutten av 2022.
Det er Ford Ranger Raptor med 3-liters V6 bensinmotor som kommer til Norge først, så starter produksjon av de andre Ranger-modellene i mars 2023.